gevelbekleding: welk hout, enz??

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Best houtbewerkers en co,

Graag had ik jullie raad en kennis aangewend voor mijn volgende probleem!
Het oorspronkelijke plan was dat ik met een vriend een buitenmuur ging zetten rond een 'kot' in de tuin van zijn zus. Toen ik begin deze week met hem eens ging kijken bleken er in het kot toch wel 4 auto's te passen, en was het 333cm hoog. Ook staan er in de voor en achterkant al ramen , in de andere zijkanten staat een garagepoort.

Het 'Kot' is gemaakt van een soort isolatiemateriaal met daar een een laagje aluminium over en met een schuin dak dat ook nog afgewerkt moet worden...

Op termijn zou er voor het 'kot' een ingebouwd zwembad komen...

Vermits we naar alle waarschijnlijkheid maar met 2 zullen zijn om hieraan te werken, dit ons eerste serieuze metselwerk zou zijn en we ook al wel andere plannen hadden deze vakantie zijn we even beginnen denken aan alternatieven (3-4 weken tijd hebben we niet...) Ook het metselwerk laten aansluiten aan de geplaatste ramen enz is mss ook een extra moeilijkheid gezien onze onervarenheid...

ALTERNATIEF 1:
snelbouwsteen of yton zetten en daar dan een crepi laten tegen spuiten...

ALTERNATIEF 2; (onze voorkeur gezien het resultaat en het werk)
Een houten gevelbekleding. Deze kan dan ook meteen gebruikt worden om het overstekende dak en dakgoot mee af te werken, de deur uit te maken, ... Ook is hout iets makkelijker te bewerken en dergelijke...

En dan nu mijn eerste vraag?
Welke houtsoort nemen we best voor de gevelbekleding?? Persoonlijk zou ik voor een houtsoort kiezen die niet behandeld moet worden (ik heb geen zin om daar ieder jaar terug te gaan schilderen :D )
Heeft er hier iemand ervaring met accoya (zie google)?? Ik heb eens met een 'vertegenwoordiger' van accoya gesproken en gezien de 'alleen' maar voordelen lijkt me dat wel wat... maar het is nog vrij nieuw en het blijft licht dennenhout...


We zouden de gevelbekleding vertikaal plaatsen. Eerst dachten we om de bekleding te laten doorlopen tot op enkele cm boven de fundering, maar dan loert het gevaar dat de kopskanten vocht kunnen gaan opzuigen met alle gevolgen van dien...
de eerste oplossing was om toch eerst een 60cm te metsen en van daarop verder tegaan in een houten gevelbekleding, maar dat leek mijn vriend maar niets...

Mijn volgende idee was dan om de beplanking toch maar tot 'tegen' de fundering te maken en dan een 3Ocm brede strook rondom te graven, en op te vullen met steentjes zodat het vocht meteen wegvloeit en er zo goed als geen opspattend vocht op de kopskanten kan komen...
!

Na mijn lange verhaal zou ik het nu fijn vinden om hier enkele reacties op te krijgen van toch al wat meer ervaren mensen, of onervaren mensen die ondertussen weten hoe het niet moet ;)

alle ideeën en bedenkingen zijn meer dan welkom!
 

WR1944

Oud hout
In Amerika was het simpel, een frame rondom timmeren, bouwmultiplex er tegen aan en afwerken met aluminium (aluminum hier) gevelstroken (siding). Als je de foto's en reportages van de recente tornado's goed bekijkt zie je al deze materialen her en der liggen.
Misschien kan een alternatief langs deze lijnen vinden in de locale bouwmarkt.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Bedankt voor de sneller reacties!

Ik vrees dat aluminium niet in de smaak gaat vallen... dus hier zou ik liefst zo min mogelijk mee werken...

Wat denken jullie over de onderkant?
Zou ik de bekleding tot tegen de fundering laten komen en dan rond het kot kiezel kappen, of toch beter eerst een stukje buitengevel zetten en vandaarop verder gaan met de bekleding...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zou de buitengevel van Western Red Cedar maken. en zou het houtwerk toch voldoende vrij houden van de grond, dus eerst een stukje metselwerk.
Ik zou de red cedar onbehandeld laten, dan vergrijst het mooi, en gaat het zeker zo'n 40 jaar mee.

Red cedar is redelijk prijzig, alternatief zou zijn vuren geimpregneerde rabat delen, zo in de handel verkrijgbaar.
 

robin haegeman

Nieuw lid
28 apr 2011
12
0
www.fantasia-speelgoed.be
Ik heb thuis ook de gevel bekleed met Red Cedar. Alle kopse kanten heb ik afgedekt met hoek profielen die gelijk liggen met de buitenkant van de plank. Ook de hoeken zijn zo gemaakt zodat alles in 1 vlak ligt. ik zal vanavond eens wat foto's plaatsen. Heb wel gewerkt met een 30 cm hoge metselwerk band en de beplanking ligt wel horizontaal.

klein aandacht punt. Zeker werken met inox nagels voor de bekleding (ook al nagel je in de groef) anders zie je het roest door de planken komen in de vorm van zwarte strepen.
 

tuoh

Oud hout
thomast zei:
Best houtbewerkers en co,


Welke houtsoort nemen we best voor de gevelbekleding?? Persoonlijk zou ik voor een houtsoort kiezen die niet behandeld moet worden (ik heb geen zin om daar ieder jaar terug te gaan schilderen :D )
Heeft er hier iemand ervaring met accoya (zie google)?? Ik heb eens met een 'vertegenwoordiger' van accoya gesproken en gezien de 'alleen' maar voordelen lijkt me dat wel wat... maar het is nog vrij nieuw en het blijft licht dennenhout...

De merknaam "Accoya" is inderdaad vrij nieuw, maar het onderzoek erachter is al heel wat jaartjes oud.
Het resultaat van dit "nieuwe" proces is dan ook licht dennenhout van duurzaamheidsklasse I, maar zonder verlies van mechanische sterkte.

Maar zoals hier al aangeduid, Western Red Cedar is een mooi alternatief, zeker als het niet moet behandeld worden. Dat is namelijk een pijnpunt bij deze houtsoort, afwerken met één of ander product lukt voor geen meter. De producten hechten (zeer) moeilijk op dit hout.
En inderdaad, bij deze houtsoort steeds bevestigingsmateriaal in RVS gebruiken, evenals bij Eik corroderen andere metalen door aanwezige stoffen in het hout. Zeker bij een houten gevelbekleding steeds een stenen plint voorzien van min. 30cm à 50cm hoogte, en ook zorgen dat de achterzijde van de houten gevelbekleding voldoende verlucht word. (= verluchte spouw)
Kies je voor een meer ruwe look, dan kan je ook overwegen om te gaan voor onbehandeld, en ongeschaafd Lariks, deze houtsoort gaat na enige tijd zoals de meeste houtsoorten mooi vergrijzen, en is duurzaam genoeg voor deze toepassing.


Mvg,

André
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
ook voor een mooie gevel bekleding is het houtsoort douglas, weersbestendig, rot veel minder snel als vuren, is erg sterk en goed verwerkbaar.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Woensdag ga ik eens overleggen met de eigenaars en horen wat zij precies willen, ook gaan we dan alles eens opmeten zodat het hout en dergelijke besteld kan worden want eind juni hebben zouden we alles moeten plaatsen op een tiental dagen...

mijn voorstel voor hen gaat waarschijnlijk het volgende zijn:
- horizontale beplanking in western red cedar, lariks (sila) of heel mss padouk
- greppel rondom met kiezel
- regelmatig de handen vuil maken om afgevallen bladeren en dergelijke die tegen de gevel zijn gewaaid wegdoen want er staan bomen rond
- op de hoeken vertikale hoekprofielen met sponning,
- rondom de ramen en deuren komen ook kaders in dat hoekprofiel (eventueel 1 sponning erafzagen...)

Nu heb ik ergens nog gelezen dat je bij een open gevelbekleding best vliegengaas achter de bekleding steekt om wespennesten te voorkomen... Gezien de beperkte tijd zou ik hier graag voor passen want met de rest gaan we al genoeg werk hebben vrees ik!
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
oef, ik sta terug op mijn voeten!!

We zijn hier net even achterover geslagen van de kostprijs van western red ceder x het volume dat we nodig hadden een 16m³...

Vlakbij is er ook een handelaar waar ze enkel thermowood, iroko, eik, gedompeld en drukgeimpregneerd hout verkopen voor gevels of afschermingen te maken... heb de prijzen eens vergeleken en het duurste dat ik daar kan vinden kost maar de helft van de prijs van ceder, dus jammer genoeg zal het toch iets goedkoper moeten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.