Advies gevraagd over het maken van ladefronten

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik wil een kast maken met lades (150 breed, 112 hoog). Nu wil ik graag aan de voorkant de houtnerf v/d HPL plaat door laten lopen over de lades heen.
Weet iemand hoe dat te bewerkstelligen is.
Ik zit eraan te denken de HPL op een grote plaat te plakken en deze vervolgens op de zaagtafel (zonder voorrits en met widdia blad) op te delen in de ladefronten. Ik vind het alleen trikkie om het zo te doen. Ik hoef het hout maar een beetje verkeerd te verschuiven en het is niet meer een strakke zaagsnede.
Heeft iemand een ander (beter) idee?
Gr
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Gandel,

Ik heb iets soortgelijks eens op de volgende manier gedaan:
-Ladefronten op maat gezaagd.
-Fronten in gewenste volgorde op hpl plaat gelijmd, met een tussenruimte van 1 a 2 mm.
-Na droging de naden tussen de fronten doorgezaagd mbv een zaag met fijne vertanding.
In mijn geval een japanse zaag zonder rug. Deze zagen hebben tanden die niet gezet zijn,
zodat je niet per ongeluk in de zijkanten van je fronten zaagt. Bovendien zagen ze op de
trekbeweging zodat eventuele splinters niet aan de goede kant van de hpl plaat ontstaan.
-Nadat alles gezaagd is de randen nog een keer nabewerken met een afkantfrees of een
scherpe handschaaf.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.