Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Advies gevraagd over het maken van ladefronten

Hallo,
    Ik wil een kast maken met lades (150 breed, 112 hoog). Nu wil ik graag aan de voorkant de houtnerf v/d HPL plaat door laten lopen over de lades heen.
    Weet iemand hoe dat te bewerkstelligen is.
    Ik zit eraan te denken de HPL op een grote plaat te plakken en deze vervolgens op de zaagtafel (zonder voorrits en met widdia blad) op te delen in de ladefronten. Ik vind het alleen trikkie om het zo te doen. Ik hoef het hout maar een beetje verkeerd te verschuiven en het is niet meer een strakke zaagsnede.
    Heeft iemand een ander (beter) idee?
    Gr

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: Advies gevraagd over het maken van ladefronten

Hoi Gandel,

Ik heb iets soortgelijks eens op de volgende manier gedaan:
    -Ladefronten op maat gezaagd.
    -Fronten in gewenste volgorde op hpl plaat gelijmd, met een tussenruimte van 1 a 2 mm.
    -Na droging de naden tussen de fronten doorgezaagd mbv een zaag met fijne vertanding.
    In mijn geval een japanse zaag zonder rug. Deze zagen hebben tanden die niet gezet zijn,
    zodat je niet per ongeluk in de zijkanten van je fronten zaagt. Bovendien zagen ze op de
    trekbeweging zodat eventuele splinters niet aan de goede kant van de hpl plaat ontstaan.
    -Nadat alles gezaagd is de randen nog een keer nabewerken met een afkantfrees of een
    scherpe handschaaf.

Ed

Re: Advies gevraagd over het maken van ladefronten

Borre,
    Hartelijk dank voor de tip. Genoemde manier lijkt me goed uitvoerbaar.

Forum Rechten