Multiplex voorzien van hardhouten rand.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gisteren heb ik de multiplex platen met edelfineer besteld die de kastjes van mijn keuken moeten gaan vormen. Omdat ik zoveel bestelde deden ze niet moeilijk over het zaagwerk en krijg ik straks alles netjes op maat geleverd, scheelt mij weer een weekend op m'n knietjes op de garagevloer met een circelzaag.

Maar er is nog genoeg te doen. Ik ben van plan om de zichtkanten af te gaan werken met een houten latje van esdoorn. En het zou wel leuk zijn als dat er netjes en stevig op komt te zitten. Het worden latjes van 15 mm dik en dan 18mm breed net als het multiplex dik is. Nu ben ik meestal van mening dat je bij een goed passende lijmnaad niets extras als versteviging nodig hebt, maar bij de rand van multiplex weet ik dat nog zo net niet. Je hebt door de om en om liggende fineerlagen voor de helft kops hout wat niet zo lekker lijmt.

Zouden jullie hier bijv. lamellos gebruiken? En zou je voor het lijmen zo'n rand nog even schaven of lijm je direct op de gezaagde rand? En wat voor lijm zou geschkt zijn? Wat dat laatste betreft, vooral de kastjes die schuin boven het fornuis hangen krijgen het zwaar te verduren, door een dagelijks fluitketel stoombad.

Het is mijn plan om de houten randjes een beetje te breed te laten en dat dan na het lijmen voorzichtig met schaven terug te brengen tot het mooi in het verlengde van de multiplex plaat ligt.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb voor mijn zolderkast ook multiplex gebruikt en afgewerkt met een eiken rand. Ik heb de randen verbonden dmv tong- en groefverbinding, waarbij de multiplex rand de groef heeft en de eiken rand de tong. Wat houtlijm erin en het zit vast.

Wellicht heb je er wat aan.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De groef heb ik gemaakt met de bovenfrees (geen tafel) met een groevenfreesje en de tong heb ik met de hand gemaakt (de skew rabbet plane).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kijk zo mag ik het graag zien. Ik heb ergens nog een tong en groef schaaf. Maar het gaat in mijn geval wel om heel wat lengtes, en lamellos zijn wel een stuk sneller. Ik ga er eens diep over na denken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een beuken randje op berkentriplex met verzonken schroeven en lijm vastgezet.
Daarna een beuken prop in het gat gelijmd.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik denk dat een doorlopende tong/veer net iets beter gaat zijn als lamello's. je zou ook voor een losse veer (berken triplex)kunnen kiezen. dan is de verbinding over heel de lengte, en is er minder kans op ongelijk wisselen, dan met lamello's (of je moet de lamello's wel heel dicht bij elkaar zetten.)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja een doorlopende tong is sterker. Lamellos op zich zijn niet zo sterk. Maar is het nodig? Dat is altijd de vraag. Ik denk dat ik een proefstukje ga maken en kijken hoe makkelijk ik het kan slopen.

Een groef voor een losse veer in het multiplex zou ik op de zaagtafel of op de freestafel kunnen maken. Maar dan moet ik wel voor een stevige hoge aanslag zorgen. Of zou het handiger zijn met de losse frees?
 

WR1944

Oud hout
Als je een groef in het midden van de dikte van het multiplex te bewerkelijk vindt kan je ook een strip in L- of V-vorm tegen het multiplex bevestigen. Dan bereik je ook een wat groter lijmoppervlak maar met minder rompslomp van precies in de groef passen van de verbindende delen.
Met de zaagtafel of freestafel maak je een dado in het multiplex en een iets diepere in de lat. Na het lijmen kan je op de zelfde manier als bij de andere oplossingen de lat gelijk maken met het multiplex.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik maak nu een kast met face-frame. Multiplex met een face frame rand van notenhout. Ik lijm het hout gewoon koud op het mulitplex en zet het vast met een micro-pinner. Vooralsnog blijft het vastzitten, en de gaatjes vallen nauwelijks op, heb ze nog niet eens weggewerkt met was.

Deze methode stond ook ooit in de finewoodworking, dus ik denk dat het goed genoeg is. Het werkt in ieder geval wel lekker snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.