Te haastig willen werken.

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Dag mensen,

Ik (en anderen) betrap mezelf de laatste tijd op het feit dat ik veel te gehaast aan het werk ben ook al gaat het prima en werk ik fluitend de dag door op een gegeven moment meen ik te moeten gaan haasten terwijl er niks aan de hand is. Door mijn gehaast ga ik fouten maken en ga ik alleen maar meer gefrustreerd te werk, mijn werkplaats wordt zo een grote bende en ik ga zitten piekeren waarom het zo gaat. Van de regen in de drup heet zoiets volgens mij. Wie heeft goede tips om gewoon kalm te kunnen blijven en je werk gewoon naar alle tevreden- en voldaanheid kunt blijven doen?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja, haastige spoed is zelden goed, dit is een bekend spreekwoord, en nog steeds van toepassing.
Heb mezelf dat afgeleerd, na een uurtje of 6 in mijn werkplaatsje, met zo nu en dan een lekker bakje koffie, en een lunchpauze, stop ik er gewoon mee, met de gedachte morgen weer een nieuwe dag.
Groetjes Ad
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Yoga ademhaling, iets ontspannends doen (internetten?), relativeren en waarderen wat wel goed gaat?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je herkent het al bij jezelf. De volgende keer dat je het opmerkt: direct alles neerleggen, op een krukje gaan zitten en even nadenken : wat gebeurde hier nou? Wat was de gedachte waardoor ik ging haasten?

Daarna ruim je heel bewust en met aandacht je zooi op tot het weer netjes is, en ga je weer rustig aan de slag.

Na een tijdje merk je dat je dat haasten veel sneller in de gaten hebt en dat je het veel sneller kan afvangen. En je merkt dat er een bepaald gedachtenpatroon achter zit. Als je dat gevonden hebt zijn er ook manieren om het te doorbreken. Maar eerst moet je ze vinden.

Arthur
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Ik herken al veel in de reacties, jammer genoeg. Het werk even laten voor wat het is en even tot rust komen is iets wat ik al probeer, dit gaat helaas nog niet zo denderend.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Daarom moet je ook proberen te achterhalen waarom je gaat haasten, in plaats van er alleen maar mee op te houden! Als je eenmaal aan het haasten bent is het moeilijk om uit die haaststand te komen. De truc is om er niet in te komen en daarvoor moet je de trigger vinden, de gedachte die jou aan het haasten doet slaan.

Arthur
 
A

Anonymous

Guest
Ik herken dat wel een beetje.
Probeer structuur in je dag te houden.
Ik doe vaste dingen op vaste dagen,voor zover mogelijk.
Laat de bende de bende.
Neem een avond/dagdeel om op te ruimen en te herstructureren.
Laat je vooral NIET onder druk zetten om iets af te hebben,of iets te doen als je moe bent.
Dit werkt tegen je.
Als ik voel dat het niet gaat,fout gaat,dan ga ik niet door,maar ga ik naar huis.
In het verleden bracht ik 16 uur per dag door in de werkplaats,hier ben ik mee gestopt
na een lastig incident.
Leer van je fouten,neem rust,er zijn belangrijkere dingen.

:cool:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zoals jullie zullen weten knal ik mijn werkstukken er soms met een belachelijk tempo uit. Dit tempo was voorheen nog hoger. Het leek wel productiewerk te zijn in plaats van hobby. Dit ging zeker ten koste van de kwaliteit maar nog meer van het plezier. Dit heb ik nu redelijk onder de knie . Het plezier is voor een hobby'st het allerbelangrijkst. Doordat ik nu meer tijd neem gaat de kwaliteit en creativiteit een stuk omhoog.

Betyar, mocht je meer willen weten over mijn aanpak stuur me dan een pb'tje
 

WR1944

Oud hout
Ik heb weinig last van gehaastheid. Omdat ik niet over een brede ervaring beschik kom ik regelmatig een onvoorzien probleem tegen. Dan moet ik een denk of uitprobeer moment inlassen. Dan probeer ik aan een ander klusje te werken en pak ik de eerdere klus weer op zodra het probleem is opgelost. Verder heb ik een soort ingebakken luiheid. Ik denk liever een half uur na om een klusje 10 minuten te bekorten. Daarnaast heb ik ook nog een rem ingebouwd tegen overbelasting. Ik ga liever langer door dan dat ik het tempo opvoer. In m'n werk betekende dat overwerk maar met een ruime marge ingebouwd zodat ik een eventuele deadline makkelijk haalde. Nu als gepensioneerde heb ik daar geen boodschap meer aan en werk ik zolang het me plezier geeft.
Probeer het begin van de gehaastheid te onderkennen. Ik ken het fenomeen van het jezelf opzwepen van een vriend. Die maakte zichzelf wijs dat het sneller en sneller moest. Dat leerde hij pas veel later onderdrukken. In onze jeugd gingen we met de fiets op kampeertocht. Hij ging er 's ochtends als een dolle vandoor en had ik moeite hem bij te houden. Tegen de middag was hij op en kon hij mij niet meer bijhouden. Ik had namelijk een tempo dat ik makkelijk de hele dag kon volhouden.
Het kost moeite jezelf in toom te houden maar op een gegeven moment gaat het lukken.
 

tuoh

Oud hout
Nog wat tips, focus op de bewerking waar je mee bezig bent, en probeer die zo goed mogelijk uit te voeren.
Maak je de gewoonte eigen om na elke fase even alles op te ruimen alvorens een andere bewerking te starten. Zo werk je steeds in een nette omgeving, en daar word een mens vrolijk van :D
Er is bestaat volgend gezegde over: " aan de orde op de werkbank herkend men de vakman" en daar is inderdaad wel wat voor te zeggen.

Als je in je eigen zooi niks meer terugvind of eindeloos naar alles moet zoeken, dan word je pas gestrest, absoluut vermijden dus.
Wil je te snel gaan dan loopt het meestal mis, op tijd stoppen dus. Tenzij je je om den brode aan het werk bent :evil: dan is stoppen geen optie.
Begin je te haastig te werken dan is dat omdat de vermoeidheid begint toe te slaan ( = concentratieverlies), je lichaam wil er dan snel een eind aan breien. Niet doen dus, maar tijd nemen voor verpozing, of stoppen voor die dag.
Het is een fase waar de meeste van ons wel eens mee te maken hadden of hebben, maar je leert de signalen onderkennen, of je leert erop anticiperen.

Mvg,

André
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ad zijn methode werkt voor mij heel goed. Even eruit stappen en pauze nemen, kopje thee, appeltje en even buiten zitten. Als ik maar door ga rossen ga ik domme fouten maken. Je hersens hebben even een momentje van rust nodig, voor er weer vol geconcentreerd gaat worden.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Ik herken dat heel goed en dan is in dit geval de druk van buitenaf erg hoog en de opdrachtgevers
zwepen je op om alles nog eerder af te krijgen. Als je daar in meegaat werk je te lang en te snel
waardoor je produktie wegens vermoeidheid en fouten op een gegeven moment stilstaat.
Kortom je hebt er niets mee bereikt. Ik heb als oplossing dat ik mijn werkvolgorde zo indeel dat ik
aan het einde van de werkdag de klussen doe waar je van tot rust kom of tot niet meer verder kan
aan een project. Zo bewaar ik zoveel mogelijk schuurwerk tot het einde van de dag. Gewoon lekker
nog een uurtje schuren en als alles geschuurd is naar huis. ook lak en lijmwerk bewaar ik tot het
einde van de dag aangezien beide inhouden dat je niet meer verder kunt vanwege de droogtijd.

Groetjes Eddie
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
En als je merkt dat je een drukkend gevoel op de borst krijgt en af en toe diep moet ademhalen, dan wordt het tijd om je magnesium spiegel in je lichaam te verhogen met magnesium citraat en celzouten complex.
gr placebo
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
haha, op één of andere manier neem ik zulke adviezen van jou iets minder serieus :mrgreen:
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Kan ik me wel iets bijvoorstellen, heb pas dertig jaar ervaring met deze materie.
Maar toch: Magnesium, een veelzijdig mineraal.
Magnesium is een veelzijdig mineraal en speelt een belangrijke rol voor sterke en
soepele spieren, het behoud van een gezonde bloeddruk, tijdens menstruatie en
heeft vele andere functies. Magnesium wordt dan ook vaak ingezet door sporters
bij vermoeide spieren, ter ontspanning bij stress, maar ook door senioren en door
vrouwen tijdens de menstruatie.
De hoog gedoseerde magnesium tabletten van FitForMe bevatten
magnesiumcitraat. Deze vorm van magnesium wordt zeer goed door uw lichaam
opgenomen. Een bijkomend voordeel is dat deze citraatverbinding geen
spijsverteringsactiviteit (maagzuur) verlangt om te worden opgenomen.
Met de krachtige magnesium tabletten van FitForMe zorgt u ervoor dat u dagelijks
voldoende magnesium binnenkrijgt!
Kenmerken
• Bij vermoeide en stijve spieren
• Werkt rustgevend bij stresssituaties
• Voor het behoud van een gezonde bloeddruk
• Gemaakt van zeer goed opneembaar magnesiumcitraat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.