Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Te haastig willen werken.

Dag mensen,

Ik (en anderen) betrap mezelf de laatste tijd op het feit dat ik veel te gehaast aan het werk ben ook al gaat het prima en werk ik fluitend de dag door op een gegeven moment meen ik te moeten gaan haasten terwijl er niks aan de hand is. Door mijn gehaast ga ik fouten maken en ga ik alleen maar meer gefrustreerd te werk, mijn werkplaats wordt zo een grote bende en ik ga zitten piekeren waarom het zo gaat. Van de regen in de drup heet zoiets volgens mij. Wie heeft goede tips om gewoon kalm te kunnen blijven en je werk gewoon naar alle tevreden- en voldaanheid kunt blijven doen?

Re: Te haastig willen werken.

Ja, haastige spoed is zelden goed, dit is een bekend spreekwoord, en nog steeds van toepassing.
    Heb mezelf dat afgeleerd, na een uurtje of 6 in mijn werkplaatsje, met zo nu en dan een lekker bakje koffie, en een lunchpauze, stop ik er gewoon mee, met de gedachte morgen weer een nieuwe dag.
    Groetjes Ad

Yoga ademhaling, iets ontspannends doen (internetten?), relativeren en waarderen wat wel goed gaat?

Je herkent het al bij jezelf. De volgende keer dat je het opmerkt: direct alles neerleggen, op een krukje gaan zitten en even nadenken : wat gebeurde hier nou? Wat was de gedachte waardoor ik ging haasten?

Daarna ruim je heel bewust en met aandacht je zooi op tot het weer netjes is, en ga je weer rustig aan de slag.

Na een tijdje merk je dat je dat haasten veel sneller in de gaten hebt en dat je het veel sneller kan afvangen. En je merkt dat er een bepaald gedachtenpatroon achter zit. Als je dat gevonden hebt zijn er ook manieren om het te doorbreken. Maar eerst moet je ze vinden.

Arthur

Ik herken al veel in de reacties, jammer genoeg. Het werk even laten voor wat het is en even tot rust komen is iets wat ik al probeer, dit gaat helaas nog niet zo denderend.

Daarom moet je ook proberen te achterhalen waarom je gaat haasten, in plaats van er alleen maar mee op te houden! Als je eenmaal aan het haasten bent is het moeilijk om uit die haaststand te komen. De truc is om er niet in te komen en daarvoor moet je de trigger vinden, de gedachte die jou aan het haasten doet slaan.

Arthur

Ik herken dat wel een beetje.
    Probeer structuur in je dag te houden.
    Ik doe vaste dingen op vaste dagen,voor zover mogelijk.
    Laat de bende de bende.
    Neem een avond/dagdeel om op te ruimen en te herstructureren.
    Laat je vooral NIET onder druk zetten om iets af te hebben,of iets te doen als je moe bent.
    Dit werkt tegen je.
    Als ik voel dat het niet gaat,fout gaat,dan ga ik niet door,maar ga ik naar huis.
    In het verleden bracht ik 16 uur per dag door in de werkplaats,hier ben ik mee gestopt
    na een lastig incident.
    Leer van je fouten,neem rust,er zijn belangrijkere dingen.

8-)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Zoals jullie zullen weten knal ik mijn werkstukken er soms met een belachelijk tempo uit. Dit tempo was voorheen nog hoger. Het leek wel productiewerk te zijn in plaats van hobby. Dit ging zeker ten koste van de kwaliteit maar nog meer van het plezier. Dit heb ik nu redelijk onder de knie . Het plezier is voor een hobby'st het allerbelangrijkst. Doordat ik nu meer tijd neem gaat de kwaliteit en creativiteit een stuk omhoog.

Betyar, mocht je meer willen weten over mijn aanpak stuur me dan een pb'tje

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb weinig last van gehaastheid. Omdat ik niet over een brede ervaring beschik kom ik regelmatig een onvoorzien probleem tegen. Dan moet ik een denk of uitprobeer moment inlassen. Dan probeer ik aan een ander klusje te werken en pak ik de eerdere klus weer op zodra het probleem is opgelost. Verder heb ik een soort ingebakken luiheid. Ik denk liever een half uur na om een klusje 10 minuten te bekorten. Daarnaast heb ik ook nog een rem ingebouwd tegen overbelasting. Ik ga liever langer door dan dat ik het tempo opvoer. In m'n werk betekende dat overwerk maar met een ruime marge ingebouwd zodat ik een eventuele deadline makkelijk haalde. Nu als gepensioneerde heb ik daar geen boodschap meer aan en werk ik zolang het me plezier geeft.
    Probeer het begin van de gehaastheid te onderkennen. Ik ken het fenomeen van het jezelf opzwepen van een vriend. Die maakte zichzelf wijs dat het sneller en sneller moest. Dat leerde hij pas veel later onderdrukken. In onze jeugd gingen we met de fiets op kampeertocht. Hij ging er 's ochtends als een dolle vandoor en had ik moeite hem bij te houden. Tegen de middag was hij op en kon hij mij niet meer bijhouden. Ik had namelijk een tempo dat ik makkelijk de hele dag kon volhouden.
    Het kost moeite jezelf in toom te houden maar op een gegeven moment gaat het lukken.

effe een bak koffie halen en een shag draien,[ hoeft niet op te roken ;-) ] dat zo je tijd geven om te denken waarnatoe straks.`
    hth,
    k

Forum Rechten