Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Peaktool #4 schaaf

Peaktool #4 schaaf

Na heel veel meelezen een poging tot een nuttige bijdrage van mijn zijde.

Enige tijd terug een Peaktool #4 aangeschaft. Dit is mijn eerste schaaf, dus niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Ik had me wel goed ingelezen van te voren, dus meteen een combinatiewetsteen en een vertitas slijphulp gekocht.

Mijn schaaf was helemaal vlak uit de doos. Vind ik niet meer dan normaal, maar schijnt af en toe anders te zijn. Ik heb dit gecontroleerd met een glasplaat en fijn schuurpapier. De zool sleet direct gelijkmatig.

De beitel was ook redelijk scherp, maar geen gekkenhuis, schaven ging wel aardig. Na even goed youtube bestudeerd te hebben, heb ik de achterkant van de beitel gevlakt en de beitel geslepen (25 graden, met een micro-beveltje). Dit scheelde enorm, na enig afstellen ging het schaven perfect, mooie krullen. Ik heb voornamelijk eikenhout geschaaft. Ik kan niets zeggen over de standtijd, niet genoeg ervaring mee.

Conclusie: Deze schaaf voldoet prima aan mijn verwachtingen.

Attached files

Re: Peaktool #4 schaaf

Mooie schaaf. Het is altijd fijn om met een goede schaaf te werken.
    Zelf heb ik een oude Stanley die Rick prachtig heeft opgeknapt, en een Anant die nog aardig wat werk nodig had.
    Van Peaktools heb ik een blokschaafje. Ook meteen uit de doos werkt die goed, ik geloof zeker dat ze een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.

Forum Rechten