Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
  1. #1

    Experiment met HSS beitel

    De Azobe die ik gebruik voor mijn terras is hard, erg hard. Gewone beitels zijn onmiddellijk bot, of de vouw krult gewoon om. Een HSS beitel heb ik niet, maar ik heb geprobeerd om er zelf eentje te maken. Het HSS is een freesmes van een toupiekop die ik niet meer gebruik.

    De beitel die als basis dient is een oude schietbeitel van Peugot. Als beitel is hij waardeloos, het staal is zo zacht als een spijker en niet scherp te krijgen. De punt heb ik er met de ijzerzaag afgezaagd.
    Het uiteinde van de beitel gloeiend gemaakt met de acythyleenbrander en plat gesmeed.
    jpg[/attachment]

    Daarna het plaatje HSS er aan gebrazeerd met brons.
    [attachment=1]Afbeelding 007.
    Uiteindelijk de beitel geslepen en gewet.
    Maar het resultaat was geen succes. Eerst was het HSS niet hard genoeg, waardoor de vouw omkrulde en een braam aan de achterzijde werd gevormd. Toen heb ik het HSS terug gehard door het terug heet te maken en in water te dompelen. Het was veel harder, maar het resultaat was dat het snijvlak onmiddellijk uitbrokkelde. De kwaliteit van het HSS was waarschijnlijk ook al niet dat, met een andere freeskop heb ik hetzelfde probleem gehad (was nieuwe freesbeitel). Maar ook de oude schietbeitel voldeed niet. Het staal is zo zacht dat de beitel gewoon plooit.
    Het was leuk om te proberen, maar het resultaat toch voor de schrootbak.

    Mathieu

    Attached files

  2. #2

    Re: Experiment met HSS beitel

    Na het solderen was het HSS misschien te heet geworden en dus z'n hardheid kwijtgeraakt? In elk geval had je met opnieuw harden EN opnieuw ontlaten iets bruikbaars moeten krijgen (even afgezien van de Peugeot basis) . HSS wordt op hoge temperatuur ontlaten, dus je zou hem opnieuw blauw moeten stoken en dan weer afkoelen.

    Nog iets om aandacht aan te schenken is de snijhoek. HSS wordt meestal minimaal 30 graden geslepen. Er is ook een wisselwerking tussen hardheid en slijphoek. Een beitelsnede die omvouwt zou je steeds stomper moeten slijpen tot je een hoek vindt waarbij hij net niet ga brokkelen.

    Als je geinteresseerd bent in staalsoorten dan moet je eens op woodcentral gaan lezen in de handtool sectie. Daar zijn de laatste tijd veel threads geweest over allerlei staalsoorten.

    Als je voor je Azobe een goede en goedkope beitel zoekt moet je eens kijken naar de Chinese HSS beitels op de webshop van Dick tools. Die zijn heel ruw afgewerkt zodat je alle slijp en hoonwerk nog moet doen, maar de prijs is er ook naar. Het staal schijnt wel goed te zijn, tenminste Tuoh heeft er al een paar keer lovend over geschreven.

  3. #3

    Re: Experiment met HSS beitel

    Ontlaten heb ik niet gedaan, maar dat ga ik toch nog proberen. Zal wel voor volgende week zijn. Eerst heb ik geprobeerd met de originele snijhoek, en die was vrij stomp. Het was toen dat de rand omplooide, maar was voordat ik opnieuw had gehard. Nu is de de hoek ongeveer 30°.
    Maar het is toch experimenteren (en dat is soms ook leuk om van niets iets te maken), en zien dat sommige ideen niet werken, of dat het niet zo eenvoudig is als het op het eerste zicht lijkt.
    En die beitels van Dick zijn inderdaad ook een optie. Voor 10 euro kan er niet veel verloren zijn.
    Heeft er trouwens iemand ervaring met die Chinese schaafjes met HSS beitel?

  4. #4

    Re: Experiment met HSS beitel

    HSS, achter deze drie letters schuilt een hele doolhof van samenstellingen, HSS is er in verschillende legeringen en afwerkingen
    ( bv.harden)
    Zo zijn de HSS messen gebruikt in een universele freeskop over het algemeen heel wat zachter (vijlbaar) dan een HSS schaafmes van een schaafmachine, hier is meestal een flinke scheut kobalt aan toegevoegd (tot 18%) en dat geeft een heel andere kwaliteit. Eén en ander heeft te maken met de toepassing, in een freeskop met een mes dat redelijk ver kan uitsteken wil je geen glashard materiaal hebben, dat breekt als ...
    Bij de messen van een schaafmachine is dit nauwelijks een probleem, de messen zitten overal goed gesteund met weinig oversteek, het breekgevaar is hier miniem tot onbestaande.

    Idem voor de Chinese beitels van Dick, hier heb je een speciale slijpsteen voor nodig om de spullen te kunnen slijpen. Maar ondanks deze hardheid zijn de beitels toch vlijmscherp af te wetten, en de standtijd is beduidend langer dan bij de gerenommeerde merken. Dit beitelstaal heeft wel een hardingsproces achter de rug, en soms is dat wat uit de hand gelopen (haarscheurtjes) maar desondanks krijg je een fantastische beitel voor geen geld. Maar gebruik deze beitels niet als breekijzer (breukgevaar) bij normaal gebruik is er niks mis mee. Mijn set is nu drie jaar oud, en word dagelijks gebruikt zonder enig probleem.

    Met hun schaafjes heb ik geen ervaring, maar enige tijd geleden heb ik zelf een schaafje vervaardigd met een HSS beitel erin ( een stuk HSS schaafbeitel met Kobalt) en dat werkt fenomenaal, je blijft schaven.

    Dus probeer eens een stuk schaafbeitel van goede kwaliteit op de kop te tikken, het resultaat gaat er wel bij varen.


    Mvg,

    André

  5. #5

    Re: Experiment met HSS beitel

    Ondanks dat het experiment geen succes was, vind ik dit toch uitermate interessant om te lezen. De eigenschappen van staal is een hele wereld op zich.

  6. #6

    Re: Experiment met HSS beitel

    De beitel die als basis dient is een oude schietbeitel van Peugot. Als beitel is hij waardeloos, het staal is zo zacht als een spijker en niet scherp te krijgen. De punt heb ik er met de ijzerzaag afgezaagd.
    Hoelang was de beitel voordat je de punt eraf gezaagd had? Het zou namelijk kunnen zijn dat die beitel van gelamineerd staal was en al zover was opgeslepen dat het harde snijstaal allang op was. Dat betekent dat je dus met ongehard staal in Azobé aan het hakken bent, en dat schiet inderdaad niet op .

  7. #7

    Re: Experiment met HSS beitel

    Heeft wel even geduurd voor ik terug reageer, maar ben enkele dagen op cursus geweest. Het ging ook over verwerking van hout, maar dan over de laatste stap in de levenscyclus, namelijk de verbranding.
    André, bedankt voor de uitleg. Ik heb nog enkele schaafmessen van Scheppach liggen, maar deze zijn erg smal.
    Maar misschien toch nog eens een experiment doen. Ik ga een beitel bestellen bij Dick, want voor het geld moet je het inderdaad niet laten.
    Wilco, het zou inderdaad goed kunnen dat die schietbeitel 'op' is en dat het harde gelamineerde deel op is. De lengte kan je zien op de foto. Maar deze beitel is enkel als basis voor de bevestiging van het hardmetaal gebruikt. Niet voor het hakken zelf. Hij is zo zacht dat ik hem niet gewet kreeg.

  8. #8

    Re: Experiment met HSS beitel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houthasses
    Ondanks dat het experiment geen succes was, vind ik dit toch uitermate interessant om te lezen. De eigenschappen van staal is een hele wereld op zich.
    +1!

    jaap

  9. #9

    Re: Experiment met HSS beitel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    HSS wordt op hoge temperatuur ontlaten, dus je zou hem opnieuw blauw moeten stoken en dan weer afkoelen.
    Ik dacht dat het ontlaten van de meeste typen HSS rond de 200 graden gebeurt - dat kan dus prima met een huis- tuin- en keukenoven.

  10. #10

    Re: Experiment met HSS beitel

    Het voordeel van HSS is juist dat het staal hard blijft ook als het bloedheet wordt. Dus het lijkt me niet dat de ontlaat temperatuur 200 graden is. Maar ik ben zeker geen expert.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top