Beuken schaafje gemaakt.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wie mijn blog wel eens bekijkt had al gezien dat ik een dikke maand geleden met de bouw van een schaafje was begonnen. Ondertussen ben ik ziek geweest en een weekje op vakantie en zo even een dip in de houtactiviteiten gehad. Maar nu is het gelukt om hem eindelijk af te maken.

DSC01601.jpg


DSC01599.jpg


DSC01596.jpg


Alle details hoe ik hem gemaakt heb en nog meer foto's staan op mijn blog. Het was een ontzettend leuk project waar ik heel veel van geleerd heb. Het belangrijkste is dat ik nu weet dat ik het gewoon kan. Ik zag hier best een beetje tegen op, omdat het grotendeels het hout vormen uit de vrije hand is.

Het resultaat is best aardig geworden op wat schoonheidsfoutjes na. De wig heb ik wat kort afgezaagd bijvoorbeeld.

Het grappige is dat ik volgend weekend een cursus schaven maken bij Annette ga volgen. Dan gaan we een Krenov type schaaf maken. Het lijkt me heel leuk en ik weet zeker dat ik van haar een hele boel kan leren.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Mooie schaaf Kees. Waarom ga je in godsnaam een curus schaven maken volgen als je dit kan ? Deze is veel moeilijker dan een Krenov-type schaaf. Ok, een paar schoonheidfoutjes, maar da's leergeld. Volgende wordt vast veel beter. En die krullen mogen er zeker zijn.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat had ik al lang geplanned en toen werd de cursus ook nog uitgesteld. Ik moet ook mijn "persoonlijk budget" van mijn werk opmaken, en leuk gaat het vast wel worden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Seek,

Ik ben blij het schaafje te zien. Misschien is het wel makkelijk om toch wat foto's op het forum te plaatsen van de wijze van constructie. Er zijn vast veel mensen die dit erg leuk zouden vinden.

Een cursus bij Annette Koehnen, wow da's dus echt een hoogte-stage !! Laat je weten hoe het gegaan is?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het schaafje ligt heerlijk in de hand. Hij is heel klein, slechts 15cm lang. Deze vorm, de klassieke doodskist vorm, is een geniaal ontwerp. Je moet er even aan wennen, maar dan kan je hem ontspannen in de hand nemen en makkelijk alle kanten op sturen. Het is wel handig als je werkbank vrij laag is zodat je je gewicht goed boven de schaaf kunt brengen.

Rick, ik begrijp dat het leuk is om ook hier een hele bouwbeschrijving te zetten, maar ik zit een beetje in tijdnood, al mijn projecten hebben een behoorlijke achterstand opgelopen. Mijn blog is ook juist om al dit soort dingen te verzamelen. De links naar de desbetreffende blogs:

http://seekelot.blogspot.com/2011/04/schaafje-maken.html
http://seekelot.blogspot.com/2011/05/schaafje-is-klaar.html
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op speciaal verzoek van Rick toch even een samenvatting hoe ik dit schaafje geproduceerd heb. Om te beginnen natuurlijk een blokje beukenhout. In mijn geval een restje wat toevallig aardig kwartiers is. Nadat het houtje op de juiste maat gezaagd is en netjes haaks geschaafd teken je de contouren af van het gat dat je weg wilt hakken. In mijn geval wordt het een 55 graden zoetschaafje van 15 cm lang met een 1 3/4" breede beitel. De beitel heb ik overigens op ebay in de UK gekocht bij de "plane iron shop".

DSC01503.jpg


Dan wordt het moed verzamelen. Daar heb ik wel een tijdje over gedaan :lol:. Met de boormachine eerst vanuit de toekomstige mond boren. Omdat op zo'n schuin vlak de boor snel wegloopt heb ik met de beitel een plateautje uitgehakt. Vervolgens het blokje omdraaien en van de andere kant ook zoveel mogelijk wegboren wat ik met forstner boren heb gedaan. Hierbij ruim binnen de layout lijnen blijven!

DSC01516.jpg


Dan begint het hakken en steken met scherpe beitels. Ik heb zogenaamde "rampblocks" gemaakt om de beitel de goede richting op te sturen. Dat scheelt een jas. Maar dan nog heeft de beitel de neiging om een minder steile weg te volgen. Dus telkens controleren aan de hand van de afgetekende lijnen. Ik werk hier langzaam aan op de uiteindelijke lijn toe.

DSC01529.jpg

DSC01534.jpg


Als het gat ergens op begint te lijken wordt het tijd aan de zijkant de ruimtes voor de wig te gaan creeëren. Daarvoor heb ik een soort zaagje gemaakt van een oud lineealtje die toevallig 2mm dik is. Kan denk ik ook wel met een sleutelgatzaag. Zo'n dikke zaag met nul zetting is het klassieke gereedschap hiervoor.

DSC01536.jpg


Tussen de zaaglijnen verder uitsteken met een smalle beitel. Een wig is zo gemaakt. Beetje zagen, beetje schaven enz. en tijd voor de eerste proef krullen.

DSC01543.jpg


Ondertussen had ik een paar problemen gecreeërd. Het is namelijk altijd erg makkelijk om teveel materiaal weg te halen. Ik had de mond veel te wijd gemaakt en de beitel had ook veel te veel speling aan de zijkanten. Ook de wig had nu een hoek van zo'n 14 graden, veel te veel. Volgende keer precieser werken dus. Die wighoek kon ik nog wel aanpassen door de mond nog wijder te maken. Daarvoor was ik toch al van plan om een vulstukje te maken en die teveel speling aan de zijkant leek me eerst geen probleem. Maar bij het testen bleven er telkens schaafkrullen daar naast de beitel hangen met verstopping als gevolg. Dus uiteindelijk ook daar maar weer wat hout ingelijmd en de wig wat smaller gemaakt. Het vulstukje voor de mond is ook redelijk standaard werk. Je maakt hem eerst te krap zodat de beitel er niet doorheen past en dan ga je hem met een fijne rasp uitwerken.

En ja wat valt er nog meer te vertellen? Nu het technische deel klaar is komt de verfraaing. Hij krijgt de klassieke bootvorm of "coffin" vorm zoals de Engelsen dat zo mooi vertellen. Het meeste hout haal ik weg met een handzaag. Dan met een grote beitel tot vlak op de lijn afsteken en tenslotte met rasp en schuurpapier af maken. De afschuining langs de bovenkant met een spookschaafje. Het schaafkrullengat wordt ook nog wijder gemaakt aann de bovenkant en daar komen nog wat versieringen. En zo is hij dus geworden.

DSC01594.jpg

DSC01593.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Weer een mooi project seek! Volgens mij ben je stilaan bezig je eigen gereedschappenlijn te maken. Die prachtige zaag, deze schaaf en dan het zaagje om deze schaaf te maken. Petje af!

Hoe schaaft dat met een schaafhoek van 55 graden? Duwt het een stuk zwaarder?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
coko zei:
Weer een mooi project seek! Volgens mij ben je stilaan bezig je eigen gereedschappenlijn te maken. Die prachtige zaag, deze schaaf en dan het zaagje om deze schaaf te maken. Petje af!

Hoe schaaft dat met een schaafhoek van 55 graden? Duwt het een stuk zwaarder?


Jammer dat er zoveel tijd in gereedschap maken gaat zitten, want ik plannen genoeg. Ach als je maar lol hebt. Het schaven gaat trouwens niet bijzonder zwaar en de beitel wordt ook niet sneller bot naar mijn idee. Maar ik gebruik hem ook alleen voor hele dunne krulletjes. Het is echt een zoetschaafje voor die laatste ongeregeldheden.

Ik ben trouwens in de beschrijving nog iets belangrijks vergeten. Het vlakken van het bed voor de beitel. Om te controleren waar de beitel op het bed rust laat ik met een kaars roet op de beitel slaan. Dan zet ik hem voorzichtig in de schaaf, wig erin en voorzichtig de beitel een stukje naar voren tikken. Zo krijg je een afdruk op het hout waar de beitel contact maakt. Belangrijk is dat hij onderin bij de mond over de hele breedte draagt en bovenin ook op een paar punten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Sluit me helemaal aan bij Rick. Had het als eens vluchtig doorgelezen, maar vanavond uitgebreid en je krijgt zin om zelf ook weer naar de werkbank te gaan! Jouw werkbank ziet er erg netjest uit!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
jaap zei:
Sluit me helemaal aan bij Rick. Had het als eens vluchtig doorgelezen, maar vanavond uitgebreid en je krijgt zin om zelf ook weer naar de werkbank te gaan! Jouw werkbank ziet er erg netjest uit!

jaap

Af en toe opruimen wil wel eens helpen. Overigens ben ik een ras rommelkont.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.