Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Eus
    Guest

expertise gevraagd over verkleuring in hout

Hallo houtkenners

Ik breek even in op dit forum om jullie expertise en advies te vragen over het volgende. Ik heb een tuinkast gekocht en toen wij hem in elkaar hadden gezet zagen we dat er veel verkleuringen in zitten. Gebeld met de leverancier die een hele monoloog hield over impregneren en 'drogen op plankjes' en dat het na 1 seizoen weggetrokken zou zijn. Daar geloven wij echter niet zo in. Wat denken jullie? Zou het d.m.v. het aanbrengen van een beitslaag opgelost zijn? Of heeft de leverancier gelijk?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
    groetjes Eus

Attached files

Re: expertise gevraagd over verkleuring in hout

Het lijkt inderdaad om verkleuring te gaan door weersinvloeden. Dat kan omdat er iets op de kast heeft gelegen terwijl hij buiten lag.
    Het is inderdaad waar dat die verkleuring weer bij trekt.

Beits zal het kleurverschil niet verbloemen, en ik neem zelfs aan dat de bijkleuring van de lichte delen zelfs langzamer gaat als er beits op zit.

Toch slording om de kast zo te verkopen, dat wel

Eens met Jan , koop regelmatig partijen hout die uiten hebben gelegen, daar zit wel eens een deel tussen die anders van kleur is. Of het weer zit er in. NIet beitsen. Effe geduld. Met geimpregneerd hout is het zowiezo beter effe te wachten met beitsen

Eus
    Guest

Dankjewel voor jullie reacties. We wachten met de beits en hopelijk trekt de kleur snel bij.

Die verkleuring treedt trouwens vrij snel op. Ik ben nu bezig met een speelhuis van geïmpregneerd tuinhout. Ik had een baluster geplaatst afgelopen week en had deze gisteren er weer even af gehaald en er was al een gigantisch kleurverschil. Ik denk dus, dat het "terugkleuren" ook niet al te lang duurt.

heb het ook eerder gehad.

het trekt wel weer bij

je hele tuin aan het verbouwen

Het is niet alleen met tuin hout. Plaat materiaal heeft er ook vaak last van. Zeker als de zon er op heeft gestaan.

Bij de meubelmaker waar ik heb gewerkt deden ze ook altijd een kleed over de hout stelling omdat er anders door het zonlicht dat via het raam naar binnen kwam verkleuringen op konden treden.

Forum Rechten