Sloepie

WR1944

Oud hout
Dat krijgt al aardig vorm. Als ik het zo bezie lijkt de constructie op enkele punten wat aan de zwakke kant. Als je met een sloep van enige massa over de wegen scheurt komt er nogal wat kracht op het frame. Ik denk dat je al een stuk steviger bent als je een flinke bint over de volle lengte onder het frame last. Ook de assen lijken me vrij zwak aan het frame bevestigd. Volgens mij bestaan er speciale asstellen voor dit soort karretjes, eventueel met een rem en een wiel.
Als je met de kar over de openbare weg gaat dient het geheel gekeurd te zijn als ik het me nog goed herinner. Dan komen vanzelf de zwakke punten aan de orde.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik wil deze bouwen om de boot op de haven heen en weer te laten rijden.

De trailer hoeft niet achter een auto en is voor de hand. Hier door is er geen aparte as voor nodig kruiwagen wielen zijn goed genoeg. De trailer zelf is stevig genoeg en kan makkelijk het gewicht van de boot dragen.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik neem aan dat het woord remork een vlaams woord is. Maar inderdaad de trailer wordt mooi xD :lol:




Verder heb ik nog een fototje waar ik nu mee bezig ben. Niet technisch er moeilijk maar wel leuk om te zien.


294253_295530363792009_100000051442283_1242641_1856769445_n.jpg


* het blijft toch een boot voor studenten. Naast de mooie knoppen komt een lekkere geluidsinstallatie zodat mijn kleine bootje wel een lekker leuk geluid maakt tijdens de barbecues op een eilandje of ergens voor anker en zwemmen ;)

Wees niet bang het wordt allemaal zo weg gewerkt dat niemand dit ziet :cool:
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hoi brambomb.

Wat gebeurt er op en in je bootje als je de knoppen gaat gebruiken.
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gr. placebo
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Links heb je een contact sleutel die moet omgedraaid zijn om alle functies te laten werken. Daaronder vind je de knop voor de electrische start van de motor.

Je hebt daarna 3 draai knoppen naast elkaar
- Verlichting buiten (rood, groen)
- Verlichting in de kuip
- Verlichting in de kuip bakken

Daaronder zit nog een druk knop voor de toeter.


In het midden van het consol zit een radio met usb en card reader.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik heb weer wat nieuwe foto's geüpload van de afgelopen tijd. Het project heeft lange tijd stilgestaan door de drukte op de universiteit en het koude winter weer.

Maar hieronder alsnog wat foto's:

boot2.jpg

IMAG0340.jpg

boot1.jpg
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Klopt die ligt ook heel laag. Dat komt omdat die berekend is met 70 kilo extra gewicht. En die 70 kilo extra gewicht komt er ook in in de vorm van een motor. Dan hoeven we ook niet meer te peddelen met die roeispanen.

Verder komt er achter nog accu, tank en voorin en nog een groot roer. Voorin komt nog een koelkastje, boxen, en overige electra.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
hatsjikidee en ineens varen maar, en al genoeg plezier zo te zien... met bas en geert volgens mij genoeg jonge botenbouwers op dit forum...
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is een mooi bootje geworden! Daar ga je een hoop plezier mee beleven, nu nog wachten op goed weer.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hoy brambomb
Leuke boot geworden hoor, ik zie dat de hond het toch niet vertrouwde, en er alvast is uitgesprongen.
Ben benieuwd naar de volgende fase.

groetjes placebo
 

tuoh

Oud hout
Bijna klaar zo te zien.

Bij het zien van je project is mij toch iets opgevallen, namelijk het volgende: de lijnen stroken niet, zoals je wel zal ondervonden hebben heeft een cad programma niet overal antwoord op. Een van de manco's aan zo een programma is het verloop van de rondingen, of beter nog de overgang tussen de verschillende curves. Daar moet de scheepsbouwer zelf de puntjes op de I zetten.

Zo een klein bootje nog meer dan een grote staat of valt met mooie strokende lijnen, geen stuk rechte lijn in een ronding bijvoorbeeld, of een bruuske overgang tussen twee lijnen. Ook een fraaie zeeg is een lust voor het oog, het zijn belangrijke punten om in het oog te houden tijdens de bouw. Eens de boot af is er niks meer aan te corrigeren.

Op je laatste foto is duidelijk te zien dat er vooraan een lijn niet strookt, door het berghout nog geaccentueerd zie je duidelijk een ferme knik in wat normaal gezien een vloeiende lijn zou moeten laten zien, en dat is jammer.

Ik zou de raad willen geven om bij je volgende project al bij de bouw van de mallen voldoende aandacht te geven aan een fraai verloop van de lijnen, daar mag je gerust de mallen wat voor aanpassen, of een mal meer plaatsen als dat een beter resultaat geeft. Hetzelfde voor de zeeg, ook die kan je al voor een groot stuk bepalen op de mallen. Het eindresultaat gaat er wel bij varen. Het is in deze fase dat de bouwer aan de slag gaat met strooklatten om de juiste vorm te bepalen en de mallen te corrigeren indien nodig. Strooklatten worden al honderden jaren gebruikt om een mooi strokende romp af te leveren, het is nog altijd de beste methode hiervoor, daar kan Cad niet tegenop.

Ik ben me er wel van bewust dat Rome niet op één dag gebouwd is, (boten) bouwen is een constant leerproces, niet alleen de handen moeten getraind worden, ook het oog moet feeling krijgen voor een vloeiende vorm.
En elk nieuw bouwproces word beter dan het voorgaande, wie was het die zij dat we van onze fouten het meeste leren? De man had wat mij betreft overschot van gelijk.

Succes met je varende werkstuk,


André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.