Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

houtverbinding versterken met een bout

Hallo forumleden.
    Ik ben bezig een zware werktafel te maken. Het onderstel betaat uit poten 9 x 9 cm met daartussen liggers.
    De pen-gat verbinding van poten met liggers wil ik met een bout versterken.
    In een uit te boren gat door de poot heen tot in de liggers wordt een bout geplaatst. De moer komt in een te boren ronde uitsparing aan de binnenzijde van de liggers.
    De moer is meestal rond of halfrond zodat deze in het gat aansluit.
    Ik heb deze verbinding al eens gemaakt in een kleine uitvoering en ik zie dat van veel werkbanken de verbindingen zo gemaakt zijn.
    Ik weet helaas niet hoe deze bouten heten en waar die verkrijgbaar zijn. kan iemend mij helpen ?
    Het moet wel een stevige bout zijn, bv 5/8 '', ca. 12 cm. lang,

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: houtverbinding versterken met een bout

Bedoel je een slotbout?

Nee, het is geen slotbout. Het is wel mogelijk om dat met een slotbout te doen.Er bestaan speciale halfronde vulringen of moeren die in het uitgeboorde gat passen. je ziet het wel vaker bij kastconstructies.

Je bedoelt waarschijnlijk een ronde busvormige moer em een m6 bout. Ikea gebruikt deze veel.
    Zijn eigenlijk alleen in m6 goed verkrijgbaar. M8 heb ik wel eens gezien maar is heel moeilijk te verkrijgen.
    staan bij hafle in de catalogus onder nr 264.82.020 is de m8 moer een bout 120 mm is in een goede ijzer handel te verkrijgen
    Ik zou een draadeind nemen en en twee moeren. Je verbinding zit nu wel in een ander vlak dan met de eerste bevestiging.

Volgens mij zou je moeten zoeken op Bladverbinder, dat lijkt op het systeem wat je benoemt

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Een dergelijk systeem wordt ook bij bedden gebruikt. Waarschijnlijk is dat te (veel) licht.
    Je kan het ook zelf maken als je over redelijke metaalgereedschappen beschikt. Anders een locaal metaalbedrijfje inscheren. Een schijf van een stuk rond afzagen, halveren en een gat boren. Met een schijfdikte van tweemaal de draaddiameter kan er weinig misgaan. Zorg wel voor voldoende grote ringen onder de boutkop om het in het hout trekken van de boutkop te voorkomen.

bedankt voor de reacties, goede tips, groeten

Even een hele andere denkrichting:

Waarom wil je de verbinding "verstevigen" met een bout? Als de werkbank demontabel moet zijn is dat inderdaad een handige constructie. Anders zou ik de verbinding lijmen en eventueel met houten pennen verstevigen, zoals in dit artikel: http://www.wkfinetools.com/contrib/c...rawBoring1.asp

Het voordeel van die houten pennen met gaten die licht verschoven zijn, is dat je de verbinding goed strak trekt en dan geen klemmen nodig hebt. In zo'n werkbank zou ik twee 8mm pennen per verbinding gebruiken.

Het nadeel van staal in houten constructies is dat staal zich anders gedraagt. Staal reageert op warmte, hout op vochtigheid. De verbinding kan dus los gaan zitten en als je dat niet snel weer vastschroeft maar een tijdje laat gaan, kan je de mooie haakse schouders van je pen en gat verbinding snel indeuken.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Axminster levert ook naar Nederland

http://www.axminster.co.uk/veritas-v...ts-prod788406/

PS Baptist levert ook Veritas, misschien kunnen die ze ook wel leveren?

Forum Rechten