is dit nu hout of niet ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
het ene raadsel is nog niet opgelost of ik ben hier al met een ander raadsel :D
welke houtsoort zou dit kunnen zijn ?
dit was een brede plank die ik in 3 stroken heb gezaagd ( wat achteraf na het schaven wel wat zonde was van de mooie tekening in het hout, dom dom dom)
IMG_2816.jpg

IMG_2820.jpg




groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
monkeyfreek zei:
hey coko,

meranti is het zeker niet hoor , dit is gelig hout waar meranti meer bruin tot roze is van kleur .
en in meranti zitten ook geen spiegels , in meranti kan je wel soms witte lijntjes zien in het hout .
dit zijn als ik mij niet vergis een soort van adertjes waar de voedingssappen van de boom door stromen .
of zit ik er compleet naast ? jokke ?


groetjes
ruben

Je hebt verticale sapstroom door de houtvaten, dat zijn de gaatjes die je in het kopshout ziet.
Dan heb je ook horizontaal saptransport door de mergstralen. Dat zijn de lijntjes die op het kopshout vertrekken vanuit het midden en naar buiten gaan, op het kwartierse vlak zie je deze houtstralen als spiegels. Eik heeft hoge mergstralen en dus grote spiegels, beuk heeft lage mergstralen en dus kleine spiegels. Kastanje heeft geen mergstralen en dus geen spiegels. (zo onderscheidt je eik van kastanje)
Dan is er ook nog parenchym of opslagweefsel. Die komt in vele vormen voor, bv oogvorm rond het houtvat, cirkels rond het houtvat, lijnen die de vaten raken, enz... Al deze factoren, de mate waarin ze al dan niet voor komen, de afmetingen, de vorm, het gewicht, enz bepalen mee welke houtsoort het zou kunnen zijn. Die witte lijnen kunnen ook kleine afzettingen zijn van hars, kristal of sediment. In het geval van merantie kan ik er (nog) geen antwoord op geven. Maar het zijn geen aders voor saptransport! ;)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
En om een antwoord te geven op je laatste houtsoort: Ik denk dat het gaat over Afrikaanse mahonie, ook wel sipo mahonie of utilé genoemd...

Bij die ander houtsoort vroeg ik je te vergelijken met wengé. Dat was omdat ik dacht aan panga panga. Alleen zijn de tangentiale parenchymbanden te smal. Daarom dat de vlamtekening ook fijner gestreept is.
We zoeken verder...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jokke zei:
Je hebt verticale sapstroom door de houtvaten, dat zijn de gaatjes die je in het kopshout ziet.
Dan heb je ook horizontaal saptransport door de mergstralen.

Ik begreep dat mergstralen niet zozeer sap transporteren, maar 'harsen', de inhoudsstoffen die wel in het kernhout zitten maar niet in het spint.

Als kastanje geen mergstralen heeft (niet aanwezig of niet zichtbaar?), heeft het dan ook geen (of minimaal) verschil tussen kern- en spinthout?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Even een kleine rechtzetting... Bij nader onderzoek heeft kastanje wel degelijk mergstralen. :oops:
Ze zijn piepklein en minder dan een millimeter hoog maar ze zijn er. Maar dus wel een groot verschil met eiken waar de mergstralen tot meer dan 5 cm hoog kunnen zijn.

Wat betreft de horizontale sapstromen weet ik niet van buiten welke stoffen ze vervoeren. Mijn lectuur spreekt enkel over sapstroom. Daar zit ik qua kennis een beetje aan mijn grens... :? Heb je suggesties van websites of lectuur die mij daar meer over kunnen vertellen? Ik richt mij namelijk meer op houtherkenning en dus de uiterlijke kenmerken en minder met de werking en groeiproces ervan. Ook over soorten bloemen en vruchten van een boom weet ik eerder weinig.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hierbij mijn bevindingen bij de houtsoorten die monkeyfreak me gaf:
van links naar rechts: kambala (= iroko), niové, cedrorana, afzelia



merbeau, bilinga, afrormosia, snakewood (=letterhout)



avodiré (denk ik voor 99 %), teak

Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
super bedankt dat je dit wou doen jokke , puik werk 10/10 :D
ziet er allemaal juist uit en bijna elke houtsoort staat in het lijstje van de houthandel vanwaar dit hout uiteindelijk komt .
hebben je leerlingen er ook iets aan gehad ?


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
jokke zei:
En om een antwoord te geven op je laatste houtsoort: Ik denk dat het gaat over Afrikaanse mahonie, ook wel sipo mahonie of utilé genoemd...

spijtig dat het geen cuba mahonie is :mrgreen:

ik moet wel zeggen dat de nerven van dit hout nogal raar lopen , het is geen zuiver dosse of kwartiershout.
op de onderste foto kan je goed zien hoe de draadrichting loopt omdat er bij het schaven een stukje is afgevlogen.
IMG_2974.jpg



groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
monkeyfreek zei:
hebben je leerlingen er ook iets aan gehad ?

Ja hoor! Op een gegeven moment zaten ze te googlen op de houtsoort "semankok". Kwamen ze op een reeks afbeeldingen terecht van chinese prostituees... Net dan komt er een collega binnen. Probeer dat maar is uit te leggen. :lol:
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat letterhout is idd wel een mooie houtsoort en hard maar vooral ook zwaar , zo zwaar dat het zinkt in water .
het ruikt ook zeer lekker bij het schaven en schuren :)



groetjes
ruben
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
monkeyfreek zei:
dat letterhout is idd wel een mooie houtsoort en hard maar vooral ook zwaar , zo zwaar dat het zinkt in water .
Net als pokhout, en nog een paar andere tropische soorten.
het ruikt ook zeer lekker bij het schaven en schuren :)

Klopt. Let wel op, het is 'extreem' hittegevoelig, en genereert bij schuren door de hoge dichtheid al snel veel hitte. Schuren op de draaibank zonder dat er hittebarstjes ontstaan is vrijwel onmogelijk (enigzins gechargeerd, maar toch...)
 

Guyke187

Nieuw lid
18 mrt 2012
1
0
Hey allemaal :D
De witte streepjes in meranti zijn of waren adertjes, het zijn kalkstreepjes.
Zo kun je meranti makkelijk onderschijden van andere houtsoorten.

Groetjes Guy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.