is dit nu hout of niet ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

ik heb van een vriend die verhuist heel wat hout gekregen , zijn vader werkte in een houthandel van tropische houtsoorten .
enkele houtsoorten heb ik tot nu toe herkent zoals padoek , wenge ,afzelia, afromosia, ayous, purperhart, meranti en dan zijn er nog enkele die ik niet weet .
maar nu springen er toch 2 stukken uit die ik totaal niet weet welke houtsoort het is ( als het wel hout is ).
het blauw/ grijze hout heb ik hier al eens gepost maar heb nu gisteren een andere blok gevonden die al was gezaagd voor brandhout en omdat het gezaagde kopshout zo wit was wou ik toch wel weten hoe het hout eronder uitzag .
dus de blok even langs de 4 zijden over de vlakbank gehaald en het kopshout eens opgeschuurd en waaaw .
wit hout en blauw hout, en met allebei hetzelfde kopshout :?
oordeel zelf maar .
IMG_2418.jpg

IMG_2419.jpg

rechter zijde is geschaafd .
IMG_2420.jpg

IMG_2422.jpg

IMG_2423.jpg


wie weet hier meer over ?

groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Houtsoorten uitvlooien kan ik mij uren mee bezig houden maar ik moet zeggen dat op foto deze houtsoort niet te benoemen is voor mij... Als je me een klein blokje (enkele cm) toestuurt laat ik er graag mijn loep, micrometer en determinatietabellen op los. Stuur me gerust een berichtje als je er op in wil gaan.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het is gelamineerd hout bestaande uit lagen fineer van 1 tot 1.5 mm die eerst gekleurd werden en daarna verlijmd. Omdat het kopshout amper te bestuderen valt en de originele kleur niet te achterhalen is, kan ik dus niet zeggen welke houtsoort het is. Ik heb al gezocht naar fabrikanten die hout op deze manier samenstellen maar voorlopig zonder resultaat.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@joke
Determinatie tabellen wie, wat, en waar kan je die vinden .
Van edelsteen determinatie weet ik wel iets af maar van hout determinatie helemaal niet en ik denk dat er wel meer mensen geintresseerd zijn dus eeuuhh vertel is !!!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik mocht van jokke een staaltje opsturen van het hout zodat hij het van wat dichterbij kon bestuderen .
nu had ik hier nog een 10 tal andere houtsoorten waarvan ik de naam niet weet , en mocht deze ook opsturen.
omdat dit allemaal harthout is waren dit toch al aardig wat kilootjes om te verzenden , dus heb ik besloten om het met de wagen te brengen.
dus heb ik woensdag een zak vol hout naar jokke gebracht , eens daar wist hij er al direct enkele te benamen .
nog wat gebabbeld over heel duur brandhout en dergelijke :eek: :D
van zodra hij alle benamingen weet van de houtsoorten laat hij het mij ook weten .
en als ik het weet ben ik van plan om van elk stukje eens een foto te nemen van het langs en kopshout en hier op het forum te plaatsen met de benaming erbij.

groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
rendew zei:
@joke
Determinatie tabellen wie, wat, en waar kan je die vinden .
Van edelsteen determinatie weet ik wel iets af maar van hout determinatie helemaal niet en ik denk dat er wel meer mensen geintresseerd zijn dus eeuuhh vertel is !!!


Ik gebruik de determinatietabel van het HCTO. http://www.hcto.be Deze geven binnenkort trouwens cursus in houtdeterminatie.
Nog een ander determinatietabel die je online kan vinden is deze: http://delta-intkey.com/wood/en/www/ident.htm
Hij is beschikbaar in spaans, engels, frans en nog 2 andere maar jammer genoeg geen nederlands.
Waar ik ook vaak gebruik van maak is de database van het xilarium in tervuren: http://www.metafro.be/xylarium
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Jokke, wat weer een bron van informatie! Nu ben ik nog wel benieuwd naar de houtsoorten die monkeyfreek bij je gebracht heeft en wat het voor bijzondere houtsoorten het waren!

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb er gelijk een lesopdracht voor mijn leerlingen van gemaakt. Daarom dat het iets langer duurt.
Van zodra ik alles achterhaalt heb weten jullie het allemaal!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ jaap , dit was het stapeltje hout dat ik bij jokke heb gebracht .
IMG_2424.jpg

IMG_2425.jpg


maar gisteren tijdens het op orde zetten van men houtmagazijntje ben ik terug enkele nieuwe onbekende houtsoorten tegen gekomen waarvan deze toch het mooist is .
IMG_2762.jpg

IMG_2763.jpg

IMG_2765.jpg


iemand die dit herkent ?

groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie prijsvraag Ruben, valt er ook wat te winnen, behalve de eeuwige roem?? Van de onderste 3 foto's het middelste stukje lijkt me plataan. Op de overzichtsfoto op je zaagmachine ligt onderaan een prachtig stukje slangehout. Mooie verzameling man! Ben benieuwd wat de experts er van vinden.

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
had je nu wat dichter bij gewoond had ik je wel wat hout willen brengen of versturen omdat je het goed hebt dat het plataan is op de laatste foto's , maar bankok lijkt me toch wat ver om wat hout naar te verzenden :mrgreen:
we zullen het toch maar op de eeuwige roem houden :D
het snakewood had ik ook al gevonden , dit was ook een cadeautje voor jokke voor het opzoekwerk .


groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Voor zover ik het op foto kan zien hou ik het op "manbarklak" oftewel "Eschweilera longipes"
Ik neem aan dat het nogal zwaar is? Als je er op googled kom je foto's tegen die er goed op trekken. Ook het kopshout komt overeen met mijn lectuur...

Zoals reeds gezegd in een ander bericht, de vorige houtsoorten zijn allemaal gevonden, volgende week zal ik ze posten.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
het is idd heel zwaar hout , maar op google vindt ik toch geen foto van manbarklak die op dit hout lijkt .
als in google afbeeldingen plataan kwartiers typ vindt ik wel een topic van een gitaarforum waar iemand een balk plataan heeft die aardig op dit hout lijkt .
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?69747-Kersenhout-voor-elektr.-gitaar
maar dit is dan ook de enige foto die ik kan vinden die er het meest op ijkt.


groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Plataan is het zeker niet, het kopshout is totaal verschillend. Het is met zekerheid een tropische houtsoort. Is er een uitgesproken vlamtekening, vergelijkbaar met wengé, op het dossevlak?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
jokke je blijft me verbazen :D
ik heb eens een balk geschaafd en vergeleken met een stukje wenge en ik zou bijna zeggen dat het gele wenge is :lol:
IMG_2777.jpg

IMG_2780.jpg


ik had er al een stukje afgezaagd en heb dit even gemeten en gewogen misschien dat dit ook wat kan helpen ?
een stukje van 140mm L x 60mm B x 60mm D weegt 424 gram .
het kopshout heeft ook zo die vakjes die het gelamineerde hout ook hebben maar er zit wel nog wat verschil in zoals dat hierin jaarringen zichtbaar zijn.


groetjes
ruben
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nou heb ik totaal geen verstand van hout determinatie, maar de tekening lijkt akelig veel op het hout van onze vorige tuinset. Dat zou van merantie gemaakt zijn.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey coko,

meranti is het zeker niet hoor , dit is gelig hout waar meranti meer bruin tot roze is van kleur .
en in meranti zitten ook geen spiegels , in meranti kan je wel soms witte lijntjes zien in het hout .
dit zijn als ik mij niet vergis een soort van adertjes waar de voedingssappen van de boom door stromen .
of zit ik er compleet naast ? jokke ?


groetjes
ruben
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik geloof je meten Rubin, hier op de computer is de laatste foto toch wel erg rood.
Of onze tuinset echt van meranti was weet ik niet,werd wel zo verkocht. Ook een deurkozijn op ons werk heeft identiek dezelfde tekening daarom dacht ik dat dat ook meranti was.
Maar zoals ik al zei, ik heb er de ballen verstand van ;)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
de laatste foto heb ik met de flitser genomen om de spiegels in het hout wat meer zichtbaar te maken .
daardoor dat het wat donkerder lijkt op deze foto ;)


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.