Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

is dit nu hout of niet ?

hey ,

ik heb van een vriend die verhuist heel wat hout gekregen , zijn vader werkte in een houthandel van tropische houtsoorten .
    enkele houtsoorten heb ik tot nu toe herkent zoals padoek , wenge ,afzelia, afromosia, ayous, purperhart, meranti en dan zijn er nog enkele die ik niet weet .
    maar nu springen er toch 2 stukken uit die ik totaal niet weet welke houtsoort het is ( als het wel hout is ).
    het blauw/ grijze hout heb ik hier al eens gepost maar heb nu gisteren een andere blok gevonden die al was gezaagd voor brandhout en omdat het gezaagde kopshout zo wit was wou ik toch wel weten hoe het hout eronder uitzag .
    dus de blok even langs de 4 zijden over de vlakbank gehaald en het kopshout eens opgeschuurd en waaaw .
    wit hout en blauw hout, en met allebei hetzelfde kopshout :?
    oordeel zelf maar .

rechter zijde is geschaafd .

wie weet hier meer over ?

groetjes
    ruben

Re: is dit nu hout of niet ?

Houtsoorten uitvlooien kan ik mij uren mee bezig houden maar ik moet zeggen dat op foto deze houtsoort niet te benoemen is voor mij... Als je me een klein blokje (enkele cm) toestuurt laat ik er graag mijn loep, micrometer en determinatietabellen op los. Stuur me gerust een berichtje als je er op in wil gaan.

Het is gelamineerd hout bestaande uit lagen fineer van 1 tot 1.5 mm die eerst gekleurd werden en daarna verlijmd. Omdat het kopshout amper te bestuderen valt en de originele kleur niet te achterhalen is, kan ik dus niet zeggen welke houtsoort het is. Ik heb al gezocht naar fabrikanten die hout op deze manier samenstellen maar voorlopig zonder resultaat.

@joke
    Determinatie tabellen wie, wat, en waar kan je die vinden .
    Van edelsteen determinatie weet ik wel iets af maar van hout determinatie helemaal niet en ik denk dat er wel meer mensen geintresseerd zijn dus eeuuhh vertel is !!!

ik mocht van jokke een staaltje opsturen van het hout zodat hij het van wat dichterbij kon bestuderen .
    nu had ik hier nog een 10 tal andere houtsoorten waarvan ik de naam niet weet , en mocht deze ook opsturen.
    omdat dit allemaal harthout is waren dit toch al aardig wat kilootjes om te verzenden , dus heb ik besloten om het met de wagen te brengen.
    dus heb ik woensdag een zak vol hout naar jokke gebracht , eens daar wist hij er al direct enkele te benamen .
    nog wat gebabbeld over heel duur brandhout en dergelijke
    van zodra hij alle benamingen weet van de houtsoorten laat hij het mij ook weten .
    en als ik het weet ben ik van plan om van elk stukje eens een foto te nemen van het langs en kopshout en hier op het forum te plaatsen met de benaming erbij.

groetjes
    ruben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew
    @joke
    Determinatie tabellen wie, wat, en waar kan je die vinden .
    Van edelsteen determinatie weet ik wel iets af maar van hout determinatie helemaal niet en ik denk dat er wel meer mensen geintresseerd zijn dus eeuuhh vertel is !!!

Ik gebruik de determinatietabel van het HCTO. http://www.hcto.be Deze geven binnenkort trouwens cursus in houtdeterminatie.
    Nog een ander determinatietabel die je online kan vinden is deze: http://delta-intkey.com/wood/en/www/ident.htm
    Hij is beschikbaar in spaans, engels, frans en nog 2 andere maar jammer genoeg geen nederlands.
    Waar ik ook vaak gebruik van maak is de database van het xilarium in tervuren: http://www.metafro.be/xylarium

Dankjewel Joke.

Dit weer een wetenschap op zich !

Dank je Jokke, wat weer een bron van informatie! Nu ben ik nog wel benieuwd naar de houtsoorten die monkeyfreek bij je gebracht heeft en wat het voor bijzondere houtsoorten het waren!

jaap

Ik heb er gelijk een lesopdracht voor mijn leerlingen van gemaakt. Daarom dat het iets langer duurt.
    Van zodra ik alles achterhaalt heb weten jullie het allemaal!

@ jaap , dit was het stapeltje hout dat ik bij jokke heb gebracht .

maar gisteren tijdens het op orde zetten van men houtmagazijntje ben ik terug enkele nieuwe onbekende houtsoorten tegen gekomen waarvan deze toch het mooist is .

iemand die dit herkent ?

groetjes
    ruben

Forum Rechten