Makita RP1800FX bovenfrees

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
RP1800FX.jpg


1 merk, type, jaar van aanschaf en prijs.
Makita RP1800FX bovenfrees. Gekocht via de Makita outletshop voor?? (Beduidend lager)

2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat.
Opgenomen vermogen 1850 Watt
Spantang 12 mm
Asblokkering ja
Ledverlichting
Diepte verstelling per 1/10 mm

3 waarvoor ik het gebruik
Voor alle mogelijke frees werkzaamheden.

4 ervaringen in gebruik
Positief:
Het is een zeer fijne, nauwkeurige, robuuste machine die ik voor alle mogelijke freesbewerkingen gebruik. Het is een beul van een machine die niet van ophouden weet, maar toch erg soepel in de bediening is. Door de lagers in de teleschoop (hoogte) geleiders werkt dat allemaal heel soepel. ook verlichting is door het led lampje in ruime mate aanwezig.
Neutraal:
De diepte instelling. Er zijn A merken waarbij de diepte instelling nog minder nauwkeurig af te lezen/stellen is, over-all werkt die van de Makita prima, maar zou wat mij betreft bij een eventuele upgrade toch nog beter kunnen.
Om er mee uit de hand te werken is het toch een behoorlijk zware machine, zeker als het werkstuk wat kleiner is. Maar goed, daar heb ik dan ook een kantenfrees voor.

Zou je de machine weer kopen
de resultaten zijn tot op heden dermate bevredigend dat ik ja zeg (of een eventuele opvolger van deze machine).
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Ik heb voorganger van deze machine, heel tevreden over alleen je kan hem niet stationair gebruiken.

groetjes Patje
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Ben stilaan aan het uitkijken naar een bovenfrees en deze lijkt mij wel wat (ook na goede ervaringen met ander Makita materiaal)...

Enige vraag: is deze machine te monteren onder een freestafel? Volgens Patje lukt dat niet met de voorganger van deze. De nieuwe versie wel?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Waar is een outletshop van Makita te vinden? Zijn er ook nog andere outlets van machinefabrikanten in NL?
Pieter
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
davyd zei:
Enige vraag: is deze machine te monteren onder een freestafel? Volgens Patje lukt dat niet met de voorganger van deze. De nieuwe versie wel?

Ik hang mijn bovenfrees onder een tafel door de twee stangen van de dwarsgeleider. Dus dat kan met alle machines. Ik zal er een foto van maken.

Edit: Hier te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.