Bosch GEX 150 ac excenterschuurmachine.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
gex150.jpg


1 merk, type, jaar van aanschaf en prijs.
Bosch Blauw GEX 150 ac -excenterschuurmachine, Gekocht in 2011 bij Redcoon voor 193,- inc btw. en verzending

2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat.
Schuurplateau-Ø 150 mm
Onbelast toerental 4.500 – 12.000 min-1
Aantal schuurbewegingen 9.000 – 24.000 min-1
Excentriciteit 2,00 mm
Slijpmiddelbevestiging Klithechting
Nominaal opgenomen vermogen 340 W
Gewicht 2,1 kg
Draaicirkel-Ø 4 mm

3 waarvoor ik het gebruik
Schuurwerk. van heel grof (korrel 40), tot heel fijn (korrel 420)

4 ervaringen in gebruik
Positief:
Het formaat is wel even wennen want de enige andere excenter waar ik eerder mee gewerkt had was een groene Boch 125mm, maar eenmaal gewend een hele fijne machine. Ligt fijn in de hand, is zo goed als trillingvrij, het geluidsniveau is laag en het resultaat is perfect.
Negatief:
Tot op heden maar 1 puntje. Onder het handvat zit een imbus, maar deze zat niet perfect vast wat in het begin een heel irritante rammel produceerde, maar eenmaal het klemmetje een beetje bijgebogen, was dat ook weer verholpen.

Zou je de machine weer kopen
de resultaten zijn tot op heden dermate bevredigend dat ik ja zeg (of een eventuele opvolger van deze machine).
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Ik heb zelf deze machine jaren lang met plezier gebruikt en ben tevreden over de prestaties.

Wat ik wel soms voor heb is dat de machine onderuit slaat met een lelijke kap tot gevolg. Dit gebeurt meestal wanneer het werkstuk meetrilt en door de hoge constructie van de machine.
Daarom zal ik voor mijn volgende aankoop kijken om zo'n plat model aan te kopen.

Wat mij behoorlijk frustreerde was de zoektocht naar een nieuwe schuurzool. Het duurde 4 maanden alvorens er één geleverd werd die paste op de machine. Het was dan nog niet de juiste (een veel stuggere versie), maar ik was het wachten beu en heb die dan maar gekocht. Ik vermoed dat dit euvel eerder de schuld was van de leverancier dan die van Bosch, hoewel de leverancier anders beweerde...

Maar naar mijn mening blijft dit een heel goeie machine, zeker voor zijn geld!

Brecht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.