Welke machines gebruiken jullie?

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke houtbewerkingsmachines jullie gebruiken. Laat ik met mijn eigen lijstje beginnen:

Stationair:
combinatiemachine vlak/vandikte/frees/langgat en lintzaag, REMA AG Type DYMD-8 (vrijwel gelijk aan Scheppach HM2)
Oude zware cirkelzaagtafel
Afkortzaag (Ferm) Bevalt me goed, zeker gezien de prijs
Zelfgemaakt freestafeltje met daaronder een simpele 1000 watt Mannesmann bovenfreesmachine (voor 25 euro op de koop getikt)
Boorkolom (Contimac)- Zou zuiverder mogen

220:
Handcirkelzaag (Ferm) goed genoeg
Decoupeerzaag (Blauwe bosch) Oud, maar prima ding
Bovenfrees (Blauwe bosch, GOF900) Geweldig apparaat :D
Schuurmachientje (Groene Bosch) Lekker trillingsarm
Boormachine (Groene Bosch) gebruik ik weinig. Meestal de kolomboor of de accumachine)
Zware bandschuurmachine (B&D) Oud geval en nodig aan vervanging toe
Lamellenfrees (Ferm) Bevalt me goed, gezien de prijs
Schaafmachine (Ferm) Bevalt me goed, gezien de prijs

Accu:
Cirkelzaag (Ferm 18v Li-ion) Sterk ding, voldoende nauwkeurig
Decoupeerzaag (Ferm 18v Li-ion) - valt me tegen, te slap van constructie :(
Boormachine (Ferm 18v Li-ion) Enorm krachtig, maar is wel zwaar in de hand
De Li-ion accu's van Ferm zijn wel krachtig, maar zijn snel ontladen en versleten (binnen een half jaar) :cry:
Schroefboormachientje merkloos - Ik heb 'm al jaren en ik gebruik hem met veel plezier :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Tradibon,

Je hebt jezelf een pittig doel gesteld om het machinepark te achterhalen van de forumleden. Het zijn vaak enorme lijsten met apparatuur. Ben je op zoek naar specifieke informatie ??
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Eigenlijk vind ik dit niet een goed idee om al je (dure) machine's in een lijst te zetten op internet. Het is voor iedere forum bezoeker te lezen.Vooral met een woonplaats erbij word het al aardig makkelijk gemaakt voor een dief.

Ik heb geen idee hoe de rest hierover denkt, maar ik doe hier maar niet aan mee.

Groeten Rudolf.
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Rudolf zei:
Eigenlijk vind ik dit niet een goed idee om al je (dure) machine's in een lijst te zetten op internet. Het is voor iedere forum bezoeker te lezen.Vooral met een woonplaats erbij word het al aardig makkelijk gemaakt voor een dief.

Rudolf, je hebt gelijk! Ondoordachte vraag van mij, sorry :oops:

Henri
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet in hoeverre de situatie in Holland afwijkt van die in Amerika. Op het FOG-forum zet een groot aantal leden de volledige lijst met gereedschappen bij wijze van handtekening onder hun berichten. Voor een deel om te bluffen maar het grootste deel doet het om bij een probleem een op maat gemaakt antwoord te krijgen. Als je weet welke gereedschappen beschikbaar zijn kan je in je antwoord er op inspelen.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor die gladjanussen uit de lage landen dus mijn lijst staat hieronder.

Festool TS55 zaag + 1x in Holland
Festool Rail 1080 + 1x in Holland
Festool Rail 1400
Festool Bovenfrees OF1400 + OF1010 in Holland
Festool Domino + 1x in Holland
Festool Schuurmachine RO90
Festool accuboormachine T15
Festool stofzuiger Mini
Makita boormachine
Ryobi tafelboormachine

Op de lange termijn lijst staat een vandikte bankje, een lintzaag, een tafelslijpmachientje en een jointer (een schaafbankje om vlak en haaks te schaven). Zodra ik er een stevige behoefte aan heb ga ik over tot de aanschaf.
WorkSharp 3000 slijpmachine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.