Hout van krantenpapier

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
designer-john zei:
Ok,vastleggen van het ontwerp, bedoelde ik het moment van ontwerp(in de tijd vastleggen)
dit om te kunnen aantonen dat het jouw idee / ontwerp is.
Is inderdaad belangrijk om te kunnen claimen, hoewel formeel niet vereist.
Auteursrecht is toch ook een automatisch recht.
Ja, auteursrecht (in het Engels copyright geheten) is een automatisch recht, dat van toepassing is zodra je iets gepubliceerd hebt (in de hele brede zin van het woord)
Valt het materiaal (krantenpapier) niet onder auteursrecht ?? je brengt me aan het twijfelen.
Het procédé kan ik inkomen.
Voor zover mijn kennis en ervaring met deze materie reikt valt het maken van een dergelijk materiaal niet onder auteursrecht - het gaat niet om een 'uniek, artistiek' werk (mijn houtje-touwtje definitie), maar om een octrooieerbaar proces.
Wat ik wel weet is dat bij interieur en meubel ontwerpen, het Auteursrecht automatisch van toepassing is.
Copyright word in deze "zover" ik weet niet gebruikt.
Klopt, dat zijn 'unieke, artistieke' werken. Copyright is de Engelstalige synoniem voor auteursrecht (ook al zijn de juridische invullingen niet in alle landen 100% identiek).
Maar hoe zou je een materiaal het beste 'betaalbaar" kunnen beschermen ??
Bijna niet; je kunt voor een octrooi gaan, maar dat kost handen met geld, en veel tijd, en moeite. Je kunt proberen om een materiaal/proces, indien het inderdaad nog octrooieerbaar is (er geen sprake is van 'prior art' die laat zien dat jouw idee niet 'nieuw' meer is (let wel, nieuw is in deze betekenis een heel rekbaar begrip...)) te verkopen aan een partij die draagkrachtig genoeg is om het zelf te octrooieren (met als nadeel dat je om die partij te overtuigen zoveel informatie moet vrijgeven dat hij of zij de waarde kan beoordelen, maar niet zoveel dat je het geheim verklapt...), of je kunt het gewoon geheim houden. Dat heeft als voordeel dat je het je in eerste instantie niets kost, en dat het geheim, zolang het geheim blijft, eeuwigdurend geheim is (een octrooi is openbaar en loopt na 20 jaar af); dit werkt alleen maar als het voldoende moeilijk is om het materiaal na te maken, zelfs al heeft een concurrent het materiaal zelf (dat immers commercieel verkrijgbaar is) in handen. Voor een krantenpapieren composiet gaat dat niet werken, omdat het effect niet afhankelijk is van een enkel procédé - je kunt met elke krant, en met een keur aan bindmaterialen een vergelijkbaar effect krijgen.

Kortom, een idee beschermen is vaak een hachelijke zaak... verkopen aan een kapitaalkrachtige partij is vaak de minst slechte optie. Eventueel kun je dan ook nog bedingen dat je het idee zelf op kleine schaal ook nog mag uitnutten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.