update foto's tv meubel en salontafel

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, het schooljaar is afgelopen en de projecten zijn afgewerkt, dus tijd voor een update van de foto's.
Volgend project wordt een strak dressoir in noten.
Alleen moet ik nog wat hout zien te vinden.
Graag jullie meningen.
Mvg, Kris

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Mooi ontwerp, en mooi uitgevoerd. Maar.... de hele constructie is heel gevoelig voor vervorming bij vochtschommelingen in huis.

Constructief klopt één en ander niet bij de salontafel, bij boven- en onderblad liggen alle hartkanten naar boven, hier is het gevaar van schotelen levensgroot aanwezig. Ook de zijden met liggende houtnerf zijn tricky, de minste vervorming is genoeg om de schuif te laten klemmen, Er is constructief niks voorzien om deze minpunten op te vangen. Het massieve hout word gebruikt als ware het een stuk plaatmateriaal, en dat kan niet ongestraft. Beide materialen hebben totaal andere eigenschappen en mogelijkheden.

Ik heb er alle begrip voor dat je graag met massief hout werkt, maar bij die keuze stoot je op bepaalde grenzen die je niet ongestraft kan of mag doorbreken.
Een beter keuze was gefineerd plaatmateriaal geweest, daar leent dit ontwerp zich perfect voor. Met plaatmateriaal, al dan niet gefineerd kan je de meest onmogelijke constructies verwezenlijken zonder enig gevaar op vervorming, en de uitstraling is er afhankelijk van het gekozen fineer niet minder om.

Door de aard van het materiaal ben je bij gebruik van massief hout redelijk beperkt in vorm en constructie, hout reageert nu éénmaal volgens bepaalde wetmatigheden. Wil je hier de grenzen verleggen, dan moet je het materiaal door en door kennen.

Mijn mening: mooie ontwerpen, mooi en strak uitgevoerd, maar verkeerde materiaalkeuze.


Mvg,

André
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hey André, alvast bedankt voor je reactie!
Dat ik een risico genomen heb met alle hartkanten in dezelfde richting te plaatsen weet ik, was louter uit estetisch overwicht. (vrouwen hé)
Ik ben natuurlijk heel benieuwd wat dit in de toekomst gaat geven.
Toen ik het hout heb gekocht had dit 7% , vorige week heb ik de laatste laag olie aangebracht en het vochtpercentage zit nu op 8%.
En tja ik heb een beetje een voorliefde voor massief hout.

Mvg, Kris
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hoi Vladimir,
De salontafel is afgewerkt met osmo hardwax.

Mvg, Kris
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
zeer mooi hoor , en het spinthout dat er nog bij zit geeft ook wel nog een fijn effect .
nu enkel maar hopen dat het hout niet te veel gaat werken , zou zonde zijn van het strakke meubel .
hoeveel denk je ongeveer dat de salontafel weegt ? deze hoef je zeker nier in je ééntje te verplaatsen :D



groetjes
ruben
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hoi Ruben,

Qua gewicht valt de salontafel heel goed mee.
Het zijn eerder de afmetingen die het meubel moeilijker alleen hanteerbaar maken.
Misschien zet ik er in de toekomst wieltjes onder.
Hiervoor hadden we een salontafel met wieltjes eronder en dat was wel heel praktisch.

Groeten, Kris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.