Restauratie handschaaf Millers Falls No. 18

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Beste forumleden,

Kleine voorgeschiedenis. Ik ben "getrouwd" (partnerschap) met een leuke vrouw met als achternaam, van der Hout. Ik heb haar daar overigens niet op geselekteerd :). Haar vader komt uit Nieuw Guinea en haar moeder uit Indonesie, maar dat terzijde. Haar opa komt ook uit Guinea en heeft daar in de houthandel etcetera gezeten. Kan ook niet anders met zo'n achternaam.

Ik ben van het weekend bij haar Opa en Oma langsgeweest, omdat zij nog wat oude gereedschappen hebben. Ik ging kijken voor schaven en heb er 2 gevonden die noemenswaardig zijn. Een voorloper van Millers Falls No. 18 wat overeenkomt met een No 6 van Stanley. Hij is 18" lang en heeft een beitel van 6 cm breed. De andere schaaf is een Stanley hol-/bolschaaf No. 113.

Ik ben direkt begonnen met het opknappen van de No. 18. Ik wil dit graag de komende tijd hier beschrijven.

De schaaf is smerig verroest etc, maar ziet er nog zeer degelijk uit. Zie de eerste foto's met commentaar.

BTW. Ik ga de body en de kikker een electrolyse bad geven en daarna een emaille coating. Zijn er mensen die mij kunnen adviseren welke coating en waar ik dat kan kopen?

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Chips, de foto's lijken in omgekeerde volgorde binnen te komen. Eerst met de laatste beginnen dan maar. Hier nog een paar foto's.

Attached files
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie schaaf. Jammer dat je geen foto hebt waar de schaaf compleet in oude conditie op staat. Kan je later naast je restauratie project laten zien. Even de zoek functie op het forum gebruiken. Er staat hier een zeer uitgebreid stukje over het opknappen van schaven. Ook een recept voor emaille en elektrolitisch ontroesten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hardstikke leuk project!!! Er is inderdaad al eea geschreven over het opknappen van oude schaven. De foto's zijn niet echt een aanwinst. Erg groot en dat maakt het lezen niet echt makkelijker.

Succes met de schaaf(heb je al zere schouders?)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Het schuren van zo'n flinke schaaf is inderdaad een aanslag op sommige spieren. Ik zie het dan ook maar als een stukje sport/beweging. En het uiteindelijke doel/resultaat maakt het dan wel weer de moeite waard. Het initiele schuren is klaar.
Vanmorgen is mijn acculader binnengekomen, dus ik ga morgen beginnen met de electrolyse (spannend). Ik ben van de week bezig geweest met het schuren van de handels. Gisteren hebben deze een eerste olielaag gekregen. Helaas vind ik dat ik op sommige plekken niet ver genoeg geschuurd heb, dus dat moet nog een keer.

Ik zal wat foto's plaatsen van de electrolyse dit weekend.

Stay tuned.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ironmike

Elektrolyse en olie is niet de beste combinatie, ik zou hem eerst goed schoon maken met tinner of terpentine.
Ik heb goede ervaring met een plat stuk ijzer. Daar kan je de roest met een plamuurmes makkelijk afsteken. Moet je maar eens naar het verschil voor en na op je Ampère meter kijken. Let op de plus en min, anders KRIJG je roest in plaats van kwijtraken.

Hartelijke groet Hugo
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hugo, het gedeelte over olie ging over de houten hendels en niet de schaaf.

Anyhow, De electrolyse is uitgevoerd. De hendels zijn klaar. Nu de rest nog :)
Ik moet zeggen dat de electrolyse gewerkt heeft. Ik kwam niet hoger dan 1,5 ampere ongeveer. Dit moet meer kunnen zijn, dus er valt nog wat te verbeteren.

Hier weer wat foto's.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik geloof dat ik GOUD zie, wat een mooie afwerking op het hout. wat betreft die 1,5 Amp niet slecht hoor. De stroom die loopt is evenredig met de oppervlakte die geleid. Met een kleine stroom gaat het trouwens ook prima hoor, maar je moet dan wel langer wachten.

Hoe ver ben je nu een weetje al wat voor verf je gaat gebruiken???

Hartelijke groet Hugo
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik ben ook wel redelijk tevreden met de afwerking van het handvat. Met de voorste wat minder. Het amperage is wel te doen op zich. Ik heb nu meerdere electrolyses uitgevoerd en het gaat prima. De wat kleinere onderdelen zoals een kikker gaan wel redelijk snel met ongeveer 1 amp.

De verf die ik gebruikt heb is voor modelbouw (revell mat zwart), omdat ik zo snel geen andere kon vinden. De volgende keer zal ik eens testen met engine verf. Het resultaat is op zich wel aardig.

Dit weekend heeft de schaaf na jaren en jaren van roesten haar eerste krullen gemaakt. Ondanks dat ik nog niet klaar ben met het cosmetische gedeelte, is hij funtioneel wel zo goed als klaar (op wat extra tuning na). Helaas heb ik de lateral adjuster (vertaling?) gesloopt. Deze moest eraf om de kikker te kunnen vlakken, maar hij brak. Op zich geen punt want het kan ook met een kleine hamer (wat ik tegenwoordig prefereer). Ik moet nog eens een goede manier vinden om zulke bevestigingen te demonteren en weer te monteren. Volgens mij gaat dat met klinknagels ofzo.

De beitel: die was/is er vrij slecht aan toe. Hij is wel weer razor sharp. Ik moest mijn 220grit watersteen tevoorschijn halen om de rug te vlakken. Door het flinke oppervlak (6cm breed) bleeft hij na wat slagen gewoon plakken aan de steen. En zelfs na het vlakken ziet hij er nog niet mooi uit. Zijn leeftijd blijf je duidelijk zien.

Wat moet ik nog doen:

- Keerbeitel tunen en proberen mooi te maken (zelfde probleem als de beitel)
- De dekbeitel ziet er nog niet uit. Ik ben nog aan het denken hoe ik dat mooi ga maken. Een polijstmachine zou wellicht uitkomst kunnen bieden.
- De zool nog wat mooier maken
- Sommige bouten/moeren ontroesten etc.

Hier nog wat foto's.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Rick,

Ik zit er ook aan te denken een nieuwe beitel en keerbeitel te kopen. Maar voordat ik daar aan begin, wil ik eerst weten of de schaaf zijn werk naar behoren kan doen. Dit blijkt overigens na de korte test het geval. Met zo'n nieuwe beitel van A2 staal zal de performance alleen maar vooruitgaan. De uitdaging is het vinden van passende beitel en keerbeitels. Tis een oud beessie dus vandaar. Suggesties? (Hock blades?).

Heb je ook nog tips voor het kaal maken van de dekbeitel? Schuren, staalborstels??

Thanks.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het beste op dit moment voor een redelijke prijs schijnen de Lee valley beitels te zijn, maar ja die zijn weer niet te koop in Nederland...
Hock is prima. Je kan de hoekige vormgeving makkelijk aanpassen aan de originele vorm.

Ik heb je restauratie trouwens gevolgd en vind dat je prima werk levert! Die dekbeitel, zou je die opnieuw kunnen laten vernikkelen vraag ik me af? Ziet er nu een beetje shebby uit.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vernikkelen is een relatief eenvoudig proces, dat je gewoon thuis kunt uitvoeren. Op internet staan talloze beschrijvingen, zoals hier: http://www.motorklassiek.nl/techniek-en-meer/zelf-vernikkelen/ en hier http://forum.fok.nl/topic/1060967/2/25.

Benodigdheden kun je kopen bij oa: http://www.labshop.nl/ en bij hobbyklok.nl kun je een complete basisset kopen: http://www.dehobbysite.nl/aanvullende-set-galvaniseren-p-28446.html

Het is erg leuk om eens te proberen, ik heb het zel fnooit gedaan, maar wel eens meegekeken bij iemand anders. Het is ook niet moeilijk. Het enige nadeel is dat je de (relatief dure) benodigdheden overal vandaan moet laten komen, waardoor het door de verzendkosten al snel niet meer zo interessant is. Vooral omdat je maar één onderdeel hoeft te vernikkelen.

Nadeel van vernikkelen is dat het ook geen echte duurzame bescherming is. Het blijft, net als chroom, poreus, en na verloop van tijd zie je dus kleine roestputjes verschijnen. Even wegborstelen is er niet bij, want dan verniel je de omliggende laag ook. Helemaal opnieuw vernikkelen is dan de boodschap.

Wil je het echt makkelijk houden, probeer de dekbeitel dan gewoon te polijsten.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@seek:
Dank voor het compliment. Tis wel een beetje trial and error wat ik doe hoor. Dit is mijn eerste "restauratie", dus ik kan nog niet putten uit extensieve ervaring :) Waar zou ik zijn zonder Internet. Handschaven intrigeren mij enorm. Het lijken simpele tools, maar het valt niet mee om er goede resultaten mee te halen. En laat ik nou net van uitdagingen houden. Overigens heb ik ook laatst gehoord van die Veritas vervangingsbeitels, maar inderdaad nog nergens binnen Europa gezien. Het wordt dus waarschijnlijk Hock.

@woodworker:
Bedankt voor het aanvullen van Seek. Ik zal daar morgen eens een blik op werpen. Waarschijnlijk wordt het wel gewoon polijsten/schuren. Ik heb nog zoveel tools nodig.....Ik zou willen dat die geldboom in de tuin eens begon te groeien, maar het is zo slecht weer :)

ps 2 all: Zou het Kirjes schuursysteem iets zijn om zulke klusjes mee te doen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ooit heb ik eens zo'n een electrolytisch verzinksetje gehad. Verzinken schijnt moeilijker te zijn dan vernikkelen, maar ik vond het hopeloos moeilijk. Nooit iets fatsoenlijks voor elkaar gekregen. Bedenk ook, dat vernikkelen alleen mooi wordt als het metaal echt perfect gepolijst is, daar gaat nog het meeste werk in zitten. En ik vond het geen prettig idee al die bakjes met zuren in mijn schuurtje.

Als het er eenmaal opzit gaat het best lang mee als je hem regelmatig in de was zet. Als het eenmaal begint te roesten is er inderdaad weinig tegen te doen alhoewel kleine roestpikkeltjes nog wel een tijdje te maskeren zijn door met chroompoets te werken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gaaf ironmikie!! De dekbeitel maakt het wel af, je zou hem eigenlijk een serieuze restauratie moeten gunnen.

Misschien kunnen ze hier wat voor je betekenen. als je googled komen er nog wel een paar te voorschijn.

jaap
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zo, na ongeveer 6 weken wachten is afgelopen vrijdag mijn Hock beitel en keerbeitel binnengekomen. Wat een verademing. Ik zal vandaag of morgen even een fotootje maken, maar ik ben zo tevreden over de combinatie dat ik mijn verlanglijstje aanvul met nog meer van die Hocktools voor een paar Stanley schaven.

De dekbeitel moet ik nog steeds poetsen :( Oh ja en ik moet ook nog wat bouten vervangen danwel schoonmaken. Maar als dat gebeurd is, dan is de schaaf helemaal klaar.

Ik ben nu bezig met een kast voor mijn schaven. Ze verdienen het om netjes opgeruimd te worden.

Ik heb hier toch nog wel een foto, waarop die Hock beitel te zien is. Hij zit op de grootste schaaf links.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.