Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Restauratie handschaaf Millers Falls No. 18

Beste forumleden,

Kleine voorgeschiedenis. Ik ben "getrouwd" (partnerschap) met een leuke vrouw met als achternaam, van der Hout. Ik heb haar daar overigens niet op geselekteerd . Haar vader komt uit Nieuw Guinea en haar moeder uit Indonesie, maar dat terzijde. Haar opa komt ook uit Guinea en heeft daar in de houthandel etcetera gezeten. Kan ook niet anders met zo'n achternaam.

Ik ben van het weekend bij haar Opa en Oma langsgeweest, omdat zij nog wat oude gereedschappen hebben. Ik ging kijken voor schaven en heb er 2 gevonden die noemenswaardig zijn. Een voorloper van Millers Falls No. 18 wat overeenkomt met een No 6 van Stanley. Hij is 18" lang en heeft een beitel van 6 cm breed. De andere schaaf is een Stanley hol-/bolschaaf No. 113.

Ik ben direkt begonnen met het opknappen van de No. 18. Ik wil dit graag de komende tijd hier beschrijven.

De schaaf is smerig verroest etc, maar ziet er nog zeer degelijk uit. Zie de eerste foto's met commentaar.

BTW. Ik ga de body en de kikker een electrolyse bad geven en daarna een emaille coating. Zijn er mensen die mij kunnen adviseren welke coating en waar ik dat kan kopen?

Attached files

Re: Restauratie handschaaf Millers Falls No. 18

Chips, de foto's lijken in omgekeerde volgorde binnen te komen. Eerst met de laatste beginnen dan maar. Hier nog een paar foto's.

Attached files

Mooie schaaf. Jammer dat je geen foto hebt waar de schaaf compleet in oude conditie op staat. Kan je later naast je restauratie project laten zien. Even de zoek functie op het forum gebruiken. Er staat hier een zeer uitgebreid stukje over het opknappen van schaven. Ook een recept voor emaille en elektrolitisch ontroesten.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Hardstikke leuk project!!! Er is inderdaad al eea geschreven over het opknappen van oude schaven. De foto's zijn niet echt een aanwinst. Erg groot en dat maakt het lezen niet echt makkelijker.

Succes met de schaaf(heb je al zere schouders?)

rick: als je op de foto klikt, ontvouwt die en zit je niet meer met die schuifbalkjes

Het schuren van zo'n flinke schaaf is inderdaad een aanslag op sommige spieren. Ik zie het dan ook maar als een stukje sport/beweging. En het uiteindelijke doel/resultaat maakt het dan wel weer de moeite waard. Het initiele schuren is klaar.
    Vanmorgen is mijn acculader binnengekomen, dus ik ga morgen beginnen met de electrolyse (spannend). Ik ben van de week bezig geweest met het schuren van de handels. Gisteren hebben deze een eerste olielaag gekregen. Helaas vind ik dat ik op sommige plekken niet ver genoeg geschuurd heb, dus dat moet nog een keer.

Ik zal wat foto's plaatsen van de electrolyse dit weekend.

Stay tuned.

Hallo Ironmike

Elektrolyse en olie is niet de beste combinatie, ik zou hem eerst goed schoon maken met tinner of terpentine.
    Ik heb goede ervaring met een plat stuk ijzer. Daar kan je de roest met een plamuurmes makkelijk afsteken. Moet je maar eens naar het verschil voor en na op je Ampère meter kijken. Let op de plus en min, anders KRIJG je roest in plaats van kwijtraken.

Hartelijke groet Hugo

Hugo, het gedeelte over olie ging over de houten hendels en niet de schaaf.

Anyhow, De electrolyse is uitgevoerd. De hendels zijn klaar. Nu de rest nog
    Ik moet zeggen dat de electrolyse gewerkt heeft. Ik kwam niet hoger dan 1,5 ampere ongeveer. Dit moet meer kunnen zijn, dus er valt nog wat te verbeteren.

Hier weer wat foto's.

Attached files

Vervolg...

Attached files

Ik geloof dat ik GOUD zie, wat een mooie afwerking op het hout. wat betreft die 1,5 Amp niet slecht hoor. De stroom die loopt is evenredig met de oppervlakte die geleid. Met een kleine stroom gaat het trouwens ook prima hoor, maar je moet dan wel langer wachten.

Hoe ver ben je nu een weetje al wat voor verf je gaat gebruiken???

Hartelijke groet Hugo

Forum Rechten