Plannen voor het maken van een motorboot

tuoh

Oud hout
bas r zei:
Als ik het dus goed begrijp wordt ook de binnenkant van de boot volledig in de epoxy gezet.
Dus ook de delen onder de vloer die je later niet meer ziet?

Inderdaad, ALLES moet in de Epoxy, binnen en buiten. Wanneer men eertijds een houten schip enkel langs buiten ging bekleden met een waterdicht materiaal om het spul nog enige tijd in de vaart te kunnen houden zonder grote kosten, dan noemde men dit bekleedsel ( meestal blik, later polyester) een doodskleed.
En die naam was niet gestolen, na enkele jaren viel het ding dan gewoon uit elkaar, het hout was totaal op, (het hout voelt dan aan als een spons) het verkruimelde in de hand. Bekleed je nu eenzijdig een boot met Epoxy dan staat je dit op termijn ook te wachten, daar helpt geen "garantplaat" tegen.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
De Amerikaanse houtmaten gaan uit van de ruwe, gezaagde maten. Bijvoorbeeld: een 2" x 4" (de meest gebruikte maat in houtconstructies (house framing) is in werkelijkheid 1 1/2" x 3 1/2" (38 x 89 mm). Dit zijn de handelsmaten. Als in een tekeningen maten worden opgegeven zijn het wel de "echte" maten.
Naast een rekenmachientje zou ik ook een rolmaat met mm en inches aanschaffen als je die nog niet hebt. Ik kan niet meer zonder, ook al maak ik geen boot. :mrgreen:
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Vanaf het eerste begin bestel ik mijn bootbouw producten bij Frank Rademaker ik ben er zeer tevreden over, vooral de 2:1 verhouding van hars en harder vind ik makkelijk werken, ik meet alles af met een grammen weegschaal.
gr placebo
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Tja... Wat kost dat.
Dat hangt allereerst samen met de hoofdafmetingen en vaareigenschappen.
Daarbij zal de kwaliteit van de materialen die je gebruikt bepalend zijn alswel het soort hout (gezien het forum gaan we maar van een houten model uit...).
De uitrusting (lees voorstuwing, schroef + schroefas + motor + besturing etc. etc.) gaat ook een behoorlijk deel van je budget bepalen.

Dus ja, wat kost dat...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.