Plannen voor het maken van een motorboot

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Na het lezen (met veel plezier) van Brambomb's post over zijn tubby tug is bij mij het plan ontstaan om ook zelf aan een boot te beginnen.

Ik ben van beroep interieurbouwer en heb alle vele keukens, kasten en meubels gemaakt.
Het lijkt mij leuk om eens wat anders van hout te maken, waar je achteraf nog eens veel plezier aan kunt beleven.

Aangezien ik wel van uitdaging hou en graag projecten maak waar veel denkwerk aan zit heb ik gekozen voor het volgende ontwerp :
http://www.bootbouwtekeningen.nl/mo...meter_speedboot_eenvoudig_zelf_te_bouwen.html

Om niet geheel onvoorbereid te beginnen heb ik een paar vragen voor jullie.
Misschien dat er hier op het forum iemand is die me wat extra informatie of uitleg hierover kan geven.

*Heeft iemand enige ervaring met bovenstaande website?

*Waarom zit er aan de achterkant van de boot een grote dicht blok? ik zou liever wat extra ruimte in de boot hebben.

*Op bovenstaande website waar de tekeningen te bestellen zijn kan ik ook een bijhorend epoxy pakket bestellen, zijn hier ook goedkopere alternatieve voor?

Indien jullie tips hebben hoor ik deze natuurlijk graag, ook als jullie twijfelen over het model of andere zaken.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of er forummers zijn met ervaring met de bedoelde website maar je kan je vragen ook via die website kwijt. Dan kan je meteen hun klantvriendelijkheid testen. ;)
Zo op het eerste oog lijkt me de website redelijk in elkaar te zitten, dat zegt vaak al iets over serieuze bedoelingen van de organisatie achter die site.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Dat klopt!

Het enige probleem wat ik tegenkwam op de website is dat er een paar links niet werkte.
 

tuoh

Oud hout
Geen ervaring met de website.

Dat dicht blok zit er niet voor niks, het zorgt voor voldoende torsiestijfte in de romp, en zorgt vermoedelijk ook voor extra drijfvermogen bij calamiteiten. Een buitenboordmotor van 40 tot 90 PK is niet niks op zo een bootje. Wil je meer ruimte, dan zal je moeten uitzien naar een ander ontwerp. Begin niet zelf te sleutelen aan een bouwontwerp, en zeker niet voor een eerste bouwproces, de uitdaging is zo al groot genoeg. De ontwerper heeft wel zijn reden om het op deze manier te laten uitvoeren.

Laat je bij de keuze van Epoxy niet leiden door de prijs, maar kies voor kwaliteit, tenslotte is dit spul de voornaamste component van alle onderdelen, zonder goede lijm blijf je zitten met een hoop platen in plaats van een varende boot. Op het totale kostenplaatje maakt de meerprijs van goede Epoxy echt niet zoveel uit.

Mvg,

André
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Bedankt voor je reactie André

Dat is een duidelijk antwoord, niets veranderen aan de constructie.

Wat betreft de epoxy: hoe kun je zien wat goede epoxy is?
Als ik bijvoorbeeld op de website vanhttp://www.mrboat.nl kijk dan ik alle onderdelen los bestellen en ben ik een stuk goedkoper uit.
Is dit dan mindere kwaliteit?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kijk ook eens op www.bateau.com. Dat is een site van een Belg die in Florida woont en hele mooie lichte schepen tekent, allemaal stitch&glue of met schuimkern. Mijn FL26 (zie ergens in deze rubriek) komt daar ook vandaan. Op hun site ook uitgebreide handleidingen over de bouwmethode en een forum waar ik veel van geleerd heb. Dhr. Mertens van Bateau wil niks meer te maken hebben met mr.boat. Je hoeft beslist niet de duurste epoxy te nemen ( ik vermoed SP). Polyservice in Amsterdam is ook een adres waar je goed geholpen wordt met redelijke prijzen. Op de site van Bateau staat een bootje dat veel op het je voorbeeld lijkt. Als je een snelle boot wilt bouwen, kijk dan vooral naar het gewicht.

jaap
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Jaap, Bedankt voor je reactie.

Op die website heb ik inderdaad ook al eens zitten kijken.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Runabout 12 en 14.
Het enige probleem is dat je er maar met 2 personen in kunt,anders was het zeker een van die 2 geworden.

Je hebt ook nog de Runabout 16, daar kun je wel met 4 personen alleen is het erg jammer dat je daar op 2 aparte plaatsen zit.

Dit is eigenlijk de reden dat ik voor bovenstaand model gekozen heb.
Het is eigenlijk niet eens de bedoeling om een snelle boot te bouwen.

Polyservice in Amsterdam is een goede tip, zeker als je van andere hoort dat ze daar tevreden over zijn.

Als je nog meer tips hebt hou ik me aanbevolen.

Mvg Bas
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Roderik,

Ik zit net even op de website te kijken en ik moet zeggen dat de "15' ski tow" er ook wel erg mooi uit ziet.
Toch nog eens goed bekijken, ziet er wel erg mooi uit met dat blank hout.
Goede tip!

Bedankt
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Erg leuk dat ik je heb kunnen motiveren voor het maken van een boot.

Veel succes met je eigen jacht ;) Gewoon beginnen. Als je een keuken kan maken is een boot niet veel moeilijker.
 

Frank Rademaker

Nieuw lid
18 mei 2011
1
0
jaap zei:
Kijk ook eens op www.bateau.com. Dat is een site van een Belg die in Florida woont en hele mooie lichte schepen tekent, allemaal stitch&glue of met schuimkern. Mijn FL26 (zie ergens in deze rubriek) komt daar ook vandaan. Op hun site ook uitgebreide handleidingen over de bouwmethode en een forum waar ik veel van geleerd heb. Dhr. Mertens van Bateau wil niks meer te maken hebben met mr.boat. Je hoeft beslist niet de duurste epoxy te nemen ( ik vermoed SP). Polyservice in Amsterdam is ook een adres waar je goed geholpen wordt met redelijke prijzen. Op de site van Bateau staat een bootje dat veel op het je voorbeeld lijkt. Als je een snelle boot wilt bouwen, kijk dan vooral naar het gewicht.

jaap


Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen; Frank van Mr.Boat. Graag wilde ik op bovenstaand reageren.

Ik ben 7 jaar geleden een soort van Europees dealer voor Jacques Mertens
geworden: Boatbuilder Central Europe, waar we kant en klare epoxy en
houtpakketten voor de plannen van Bateau verkochten in Europa. Dat liep
moeizaam. De "Europese markt" bleek wat lastiger te bedienen dan gedacht.
Jacques Mertens is een prima vent met heel veel verstand van boten en epoxy maar
het is lastig zaken met 'm doen. Ik zal je niet vermoeien met de details
maar er was nogal gebrekkige communicatie. Op zijn intiatief en tot mijn
opluchting zijn we na een jaar gestopt met Boat Builder Central Europe en ben ik
doorgegaan met Mr.Boat. Zo gaat het soms. No hard feelings wat mij betreft.

Bovenstaande zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van onze epoxy. Die is
uitstekend en komt uit dezelfde fabriek als sommige "grote" merken. Het is
een fantastisch product maar ik merk in de praktijk dat er nogal eens
onduidelijkheden zijn.

Mocht iemand op het forum vragen hebben die te maken hebben met epoxy dan
hoor ik het graag.

Hartelijke groet,

Frank
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Frank, welkom op ons forum en ook goed dat je je verhaal even doet! Op de site bateau.com is er wel eens een vraag over gesteld, maar dat werd zo'n beetje doodgezwegen. Mijn excuses als je denkt dat mijn opmerking je in een negatief daglicht heeft gezet, dat is beslist niet de doelstelling van ons forum.

jaap
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Wat een reacties allemaal!

Na het lezen van het bericht van Roderik ben ik toch wel erg gaan twijfelen over het model wat ik gekozen heb.
De 15' ski tow ziet er wel erg mooi uit.
Het mooie eraan is dat je ziet dat hij helemaal van hout gemaakt is.
Nu is mijn vraag alleen: bij posts van andere forumleden zie ik dat ze een boot maken en vervolgens op alle naden glastape plakken.
Daarna komen er nog glasweefsel matten op.
Hoe wordt dat in dit geval gedaan? je ziet overal het mooie hout nog.

Brambomb,

Dank je voor je bericht, ik hoop nog veel voorbeelden van je te zien.

Mr Boat,

Zodra ik epoxy nodig heb stuur ik u een email met de nodige vragen.
Iedereen verdiend een kans.
 

tuoh

Oud hout
Er bestaan tal van boeken over het werken met Epoxy, maar één van de duidelijkste voor de bouwer is het volgende: "Praktijkhandboek kunststoffen" ISBN 97890644104589, het is een uitgave van Poly-Service.
Het is een heel praktijkgericht handboek, en bijna een must voor iedereen die met kunststoffen aan de slag wil.
Ga je werken met Epoxy? dan zou dit je eerste investering moeten worden, het gaat je veel ergernis en kopzorgen besparen.
Maar om op je vraag te antwoorden, Epoxy kan je nog versterken door er een weefsel mee in te werken, een beetje zoals wapening in beton.
Wanneer het weefsel volledig doordrenkt is met hars word het (glas) weefsel quasi onzichtbaar, en je krijgt een gevernist uiterlijk, en tezelfdertijd een enorm stijve constructie.
Bij een boot is het belangrijk om Epoxy altijd binnen en buiten aan te brengen, doe je enkel de buitenkant dan meet je het bootje een doodskleed aan :cry:
Het aanbrengen van Epoxy moet zeer zorgvuldig gebeuren, absoluut elke mm2 moet behandeld worden, je moet vermijden dat water tussen de beide lagen Epoxy kan komen, dat is namelijk dodelijk omdat het water dan opgesloten zit tussen twee waterdichte lagen, rotting en verstikking van het hout is dan onvermijdelijk, en dat proces gaat snel.
Op de juiste manier gebruikt is Epoxy een fantastisch materiaal, maar fouten worden altijd afgestraft.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Bram,

Wat een projecten heb jij allemaal al af man, ik tel alleen al 4 boten op je site geloof ik. Goed hoor, ik had je graag eens in dat eerste bootje zien rondcrossen.

Die tubby tug is ook helemaal de (bram) bomb... 2 vraagjes daarover:
1 Wat kost het bouwen van zon bootje globaal, heb je daar nog een idee van?
2 Hoeveel PK motor hangt erachter, je gaat als een speer met dat ding , is het een 5 PK, zag ik dat ergens goed?

Scheppie
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik was voor de Tubby tug ongeveer 650 euro materiaal kwijt. Nu moet je weten dat die alleen aan de buitenkant is ingepakt met glasweefsel de rest alleen de randen en normaal epoxy hars.

Met de 5 pk motor ging ik al in plane en ongeveer 20 km per uur
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Oei das niet heel veel 650 voor zon leuke boot. Ik wil ook zsm wat gaan bouwen, misschien komende winter, eerst nog wat klussen afmaken en dan maar eens zoiets. Ik denk zelf aan een type runabout, alhoewel daarbij aangegeven wordt dat het niet handig is om die als eerste te gaan bouwen zonder ervaring... maar ik ben best eigenwijs.... dus misschien doe ik het toch....

Ooit nog een iets groters als een FL26 of en TW28 van Bateau... oid dan. Maar eerst maar eens een kleintje proberen.

Als ik jou hoor dan kom je dus met een 5pk bb motor al een heel eind voor een niet te grote boot.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi André,

Bedankt voor de tip van het boek.
Ben binnenkort jarig dus dat is een mooi cadeau.

Als ik het dus goed begrijp wordt ook de binnenkant van de boot volledig in de epoxy gezet.
Dus ook de delen onder de vloer die je later niet meer ziet?

Brambomb, bedankt dat je projecten al online staan.
Ik volg je op de voet!
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Scheppie zei:
Oei das niet heel veel 650 voor zon leuke boot. Ik wil ook zsm wat gaan bouwen, misschien komende winter, eerst nog wat klussen afmaken en dan maar eens zoiets. Ik denk zelf aan een type runabout, alhoewel daarbij aangegeven wordt dat het niet handig is om die als eerste te gaan bouwen zonder ervaring... maar ik ben best eigenwijs.... dus misschien doe ik het toch....

Ooit nog een iets groters als een FL26 of en TW28 van Bateau... oid dan. Maar eerst maar eens een kleintje proberen.
De mensen van Linnartz-adema zijn ook bezig met de ontwikkeling van een runaboat, maar dan in bouwpakket. De planning is dat het pakket in 2012 op de markt komt.

Meer info op http://www.houten-botenbouw.nl/lobster-runabout.html. Als je hen een mailtje stuurt krijg je de eerste ontwerpschetsen, en die lijken veelbelovend!

bert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.