Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Plannen voor het maken van een motorboot

Na het lezen (met veel plezier) van Brambomb's post over zijn tubby tug is bij mij het plan ontstaan om ook zelf aan een boot te beginnen.

Ik ben van beroep interieurbouwer en heb alle vele keukens, kasten en meubels gemaakt.
    Het lijkt mij leuk om eens wat anders van hout te maken, waar je achteraf nog eens veel plezier aan kunt beleven.

Aangezien ik wel van uitdaging hou en graag projecten maak waar veel denkwerk aan zit heb ik gekozen voor het volgende ontwerp :
    http://www.bootbouwtekeningen.nl/mot...te_bouwen.html

Om niet geheel onvoorbereid te beginnen heb ik een paar vragen voor jullie.
    Misschien dat er hier op het forum iemand is die me wat extra informatie of uitleg hierover kan geven.

*Heeft iemand enige ervaring met bovenstaande website?

*Waarom zit er aan de achterkant van de boot een grote dicht blok? ik zou liever wat extra ruimte in de boot hebben.

*Op bovenstaande website waar de tekeningen te bestellen zijn kan ik ook een bijhorend epoxy pakket bestellen, zijn hier ook goedkopere alternatieve voor?

Indien jullie tips hebben hoor ik deze natuurlijk graag, ook als jullie twijfelen over het model of andere zaken.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Plannen voor het maken van een motorboot

Ik weet niet of er forummers zijn met ervaring met de bedoelde website maar je kan je vragen ook via die website kwijt. Dan kan je meteen hun klantvriendelijkheid testen.
    Zo op het eerste oog lijkt me de website redelijk in elkaar te zitten, dat zegt vaak al iets over serieuze bedoelingen van de organisatie achter die site.

Dat klopt!

Het enige probleem wat ik tegenkwam op de website is dat er een paar links niet werkte.

Geen ervaring met de website.

Dat dicht blok zit er niet voor niks, het zorgt voor voldoende torsiestijfte in de romp, en zorgt vermoedelijk ook voor extra drijfvermogen bij calamiteiten. Een buitenboordmotor van 40 tot 90 PK is niet niks op zo een bootje. Wil je meer ruimte, dan zal je moeten uitzien naar een ander ontwerp. Begin niet zelf te sleutelen aan een bouwontwerp, en zeker niet voor een eerste bouwproces, de uitdaging is zo al groot genoeg. De ontwerper heeft wel zijn reden om het op deze manier te laten uitvoeren.

Laat je bij de keuze van Epoxy niet leiden door de prijs, maar kies voor kwaliteit, tenslotte is dit spul de voornaamste component van alle onderdelen, zonder goede lijm blijf je zitten met een hoop platen in plaats van een varende boot. Op het totale kostenplaatje maakt de meerprijs van goede Epoxy echt niet zoveel uit.

Mvg,

André

Bedankt voor je reactie André

Dat is een duidelijk antwoord, niets veranderen aan de constructie.

Wat betreft de epoxy: hoe kun je zien wat goede epoxy is?
    Als ik bijvoorbeeld op de website vanhttp://www.mrboat.nl kijk dan ik alle onderdelen los bestellen en ben ik een stuk goedkoper uit.
    Is dit dan mindere kwaliteit?

Kijk ook eens op www.bateau.com. Dat is een site van een Belg die in Florida woont en hele mooie lichte schepen tekent, allemaal stitch&glue of met schuimkern. Mijn FL26 (zie ergens in deze rubriek) komt daar ook vandaan. Op hun site ook uitgebreide handleidingen over de bouwmethode en een forum waar ik veel van geleerd heb. Dhr. Mertens van Bateau wil niks meer te maken hebben met mr.boat. Je hoeft beslist niet de duurste epoxy te nemen ( ik vermoed SP). Polyservice in Amsterdam is ook een adres waar je goed geholpen wordt met redelijke prijzen. Op de site van Bateau staat een bootje dat veel op het je voorbeeld lijkt. Als je een snelle boot wilt bouwen, kijk dan vooral naar het gewicht.

jaap

Hoi Jaap, Bedankt voor je reactie.

Op die website heb ik inderdaad ook al eens zitten kijken.
    Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de Runabout 12 en 14.
    Het enige probleem is dat je er maar met 2 personen in kunt,anders was het zeker een van die 2 geworden.

Je hebt ook nog de Runabout 16, daar kun je wel met 4 personen alleen is het erg jammer dat je daar op 2 aparte plaatsen zit.

Dit is eigenlijk de reden dat ik voor bovenstaand model gekozen heb.
    Het is eigenlijk niet eens de bedoeling om een snelle boot te bouwen.

Polyservice in Amsterdam is een goede tip, zeker als je van andere hoort dat ze daar tevreden over zijn.

Als je nog meer tips hebt hou ik me aanbevolen.

Mvg Bas

He Bas,

Heb je hier al gekeken? http://www.boatdesigns.com/

Site van glen L.
    Kijk bij outboards en dan misschien de 15' ski tow of de 16' malahini?
    Er staan er genoeg op.

Succes en veel plezier met het bouwen .

Gr Roderik

Hoi Roderik,

Ik zit net even op de website te kijken en ik moet zeggen dat de "15' ski tow" er ook wel erg mooi uit ziet.
    Toch nog eens goed bekijken, ziet er wel erg mooi uit met dat blank hout.
    Goede tip!

Bedankt

Erg leuk dat ik je heb kunnen motiveren voor het maken van een boot.

Veel succes met je eigen jacht Gewoon beginnen. Als je een keuken kan maken is een boot niet veel moeilijker.

Forum Rechten