MAN en MEC

Sanne

Nieuw lid
6 jun 2008
2
0
Hallo,

Is er hier iemand die mij het verschil tussen MAN en MEC-gereedschap uit kan leggen?
Ik kom er zelf totaal niet meer uit dus vandaar dat ik het hier maar eens probeer.

Ik weet dat er regels zijn voor die twee bij het gebruik van de stationaire tafelfrees, maar welke nou waarbij hoorde?

Alvast bedankt!

Groet,
Sanne
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Man staat op frezen die gebruikt worden in machines die met hand (manueel?) worden voortbewogen langs het werkstuk. Mec zijn frezen die in machines horen waarbij het werkstuk meestal mechanisch langs de frees wordt verplaatst, of zoals in CNC frezen de freesmachine mechanisch wordt voortbewogen.
Ik denk dat de krachten op frezen die mechanisch worden voorbewogen groter en langduriger zijn en dat daar aparte voorschriften voor bestaan.

jaap
 

Sanne

Nieuw lid
6 jun 2008
2
0
Ik weet dat Mec-gereedschap alleen gebruikt mag worden mbv een aanvoerapparaat.
Maar het lijkt me dat het ook te maken heeft met het toerental en de snijsnelheid?

Iemand enig idee wat daar precies de stelregels voor zijn?
 

tuoh

Oud hout
Frezen waar Mec. op vermeld staat hebben geen spaanbegrenzer, frezen voor manuele aanvoer moeten uitgerust zijn met een spaanbegrenzer.

Ik spreek hier dan wel over frezen voor de verticale freesmachine ( toupie)

Een spaanbegrenzer, het woord zegt het zelf is een voorziening waarbij per omwenteling maar een dunne spaan kan afgenomen worden ong. 1,5mm.
Meestal is de body van de frees zo gebouwd dat de snijkant maar een weinig uitsteekt buiten de diameter van de frees. Bv. bij een rechte freeskop met een diameter van 125mm zal de buitendiameter gemeten op de snijkanten max. 128mm zijn.

Bij frezen met de vermelding Mec. kan er per omwenteling veel meer verspaand worden, dit houd in dat toerental en snijsnelheid veel hoger kunnen gekozen worden, bij manuele aanvoer met deze frees voelen we een serieuze terugslag, daarom wordt er gebruik gemaakt van een mechanische aanvoer.

Mvg,

André
 

Patrick

Nieuw lid
13 dec 2008
4
0
Hoi,

MAN en MEC hebben zoals al eerder gemeld met al dan niet gemechaniseerde doorvoer te maken. De ARBO wetgeving stelt dat je bij machines waarbij materiaal handmatig doorgevoerd wordt, alleen met MAN frezen gewerkt mag worden. Let wel, dit is een ARBO wetgeving, dus geldt dit niet voor thuis gebruik. Denk echter wel aan je eigen veiligheid!

Freesmachines met automatische doorvoer, zijn niet per definitie goedgekeurd voor MEC frezen! De machine moet dan zodanig zijn ingericht dat een persoon nooit bij de draaiende frees kan komen. In praktijk zijn dit de volautomatische machines.

MAN frezen hebn spaanbrekers. Mocht je onverhoopt de frees met je hand raken, wordt je hand weggeslagen door de spaanbreker. Een frees zonder spaanbreker grijpt als het ware je hand of vingers.

De maximale snijsnelheid (of RPM = toerental) staan meestal apart of de frees aangegeven.
 
A

Athanor

Guest
Patrick zei:
MAN frezen hebn spaanbrekers. Mocht je onverhoopt de frees met je hand raken, wordt je hand weggeslagen door de spaanbreker. Een frees zonder spaanbreker grijpt als het ware je hand of vingers.


Hallo Patrick,

Welkom op het forum!

Dit lijkt me wel een heel erg positieve mening over de spaanbreker. :eek: In mijn beleving ben je in het ene geval je vinger(s) in een klap kwijt en met de spaanbreker gaat dat in laagjes van enkele millimeters?! :( Maar ik zie daarin geen voordelen.

Hoe denk jij dan dat dat werkt?

Groet van Fons
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Hallo, ik heb na lang zoeken eindelijk een nederlandstalig forum gevonden, waarvoor dank aan de oprichter!

Mijn mening over Mec en Man: Mec is mechanisch, zoals eerder gezegd. die frezen hebben knoerten van tanden, waar je liever niet in terechtkomt.

Bij Man(ueel) heb je inderdaad een spaanbreker, die als het goed is, je vingers of hand wegklopt. De vorm van de spaanbreker is identiek als het snijmes, maar het snijvlak staat de verkeerde kant uitgericht, net of deze gemaakt is om linksom te draaien. Je raakt dus eerst een bot, afgeschuind stuk staal, dat er voor zou moeten zorgen dat er geen vlees in de buurt van het mes komt. Ik zou het echter niet proberen (je vingers worden misschien niet afgesneden, maar wel gebroken, op z'n minst)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk eigenlijk dat die zg afhouders in de freeskoppen met MAN opschrift, niet bedoeld zijn om je vingers als salami te slicen, maar meer tegen het "happen" in het werkstuk, waardoor je dat voor kanus geslingerd krijgt; of iemand anders. Bij MEC zit het werkstuk opgesloten tussen transportrollen, of zelfs vast opgespannen en beweegt het gereedschap.
Bij manueel transport van het werkstuk, moet je het ook met handkracht op zijn plek kunnen houden en worden de krachten van het gereedschap beperkt door de afhouders, omdat het snijdende mes maar een geringe diepte in het werkstuk kan steken.
Er is vast wel iemand die het precies kan vertellen.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Chris zei:
Bij Man(ueel) heb je inderdaad een spaanbreker, die als het goed is, je vingers of hand wegklopt. De vorm van de spaanbreker is identiek als het snijmes, maar het snijvlak staat de verkeerde kant uitgericht, net of deze gemaakt is om linksom te draaien. Je raakt dus eerst een bot, afgeschuind stuk staal, dat er voor zou moeten zorgen dat er geen vlees in de buurt van het mes komt. Ik zou het echter niet proberen (je vingers worden misschien niet afgesneden, maar wel gebroken, op z'n minst)

Hallo Chris,

Ik ga meer met de logica van Jaap mee. In jouw gedachtengang zou met het hout hetzelfde gebeuren als met je vingers. Dan wordt het hout eerst weggeslagen voordat de beitel kan snijden. Je moet echter redeneren vanuit een snel draaiende freeskop en niet het stilstaande beeld voor ogen hebben. Als je goed naar de freeskop kijkt staat de keerbeitel een millimeter ofzo binnen de draaicirkel van de beitel. Daardoor heeft de beitel altijd een (geringe)afnamemogelijkheid.

Fons
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt overschot van gelijk. In plaats van je vinger ineens kwijt te raken, ga je hem nu wegschaven....geef mij dan maar ineens weg (zei de man met 9 1/2 vingers...)
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Het verschilt tussen MAN en MECH is de beperking van de hoeveelheid energie die door het gereedschap op het hout in geval van terugslag op het hout kan worden overgebracht.
Bij een MAN gereedschap mogen de snijkanten, incl voorsnijders maximaal 1,1mm uitsteken. Een MAN-freesblokje werkt dan ook als kaasschaaf, terwijl een MECH frees als hakbijl werkt.

In de industrie mogen MECH gereedschappen alleen bij volledige mechanisch aangevoerde machines gebruikt worden, een vierzijdige schaafbank, on een CNCfrees.
Een tafelfrees met aanvoerapparaat voldoet er niet aan!
Een frees heeft daarbij een snelheid van minimaal 40 M/sec > 144Km/uur. Wanneer deze alle energoe kan overbrengen op het hout, wil ik er niet achter staan!

Pas op met handeltjes met oude gereedschappen, deze zijn zo onveilig dat ze alleen in de oud-ijzerbak horen.

Groet,
Jules
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.