Lie Nielsen vs Stanley Sweetheart steekbeitel.

D

DervishD

Guest
Een ex collega die ik al een tijd niet meer had gezien is door een klant ingehuurd om mee te helpen aan de betimmering van zijn boot. Die ex collega heeft toevallig een tijd geleden een paar beitels van Lie Nielsen gekocht dus we hadden nu mooi de kans om eens te vergelijken hoeveel verschil er tussen de Sweetheart en Lie Nielsens zit. Het blad van de Sweetheart is dunner (en langer) wat ik zelf prettiger vind als ik het blad zelf vasthoud en het handvat is iets ronder. De Sweetheart is ook makkelijker te slijpen dan de Lie Nielsens maar beide blijven ongeveer even lang scherp wat ik zelf niet direct had verwacht. De Lie Nielsen zijn eerlijk gezegd beter afgewerkt. De rug van het blad is fabrieksaf zuiver vlak en het blad loopt wat mooier in de hals over (wat voor mij totaal niet belangrijk is). De rug van de Sweetheart is echter met korrel 400 op een vlakke ondergrond snel volledig te vlakken. Het verschil in prijs is nog niet duidelijk. De 25mm van Lie Nielsen kost bij Baptist 74 euro, de 32mm Sweetheart zal naar ik verwacht ongeveer 30 euro kosten. Je betaald bij Lie Nielsen dus voornamelijk voor de naam en de afwerking en gezien het verwaarloosbare verschil in kwaliteit naar mijn mening veel te veel.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Met dit kleine verschil koop ik me liever een Stanley. Het prijsverschil lijkt mij ook te groot.

Groeten Rudolf.
 
D

DervishD

Guest
De keuze is voor mij ook makkelijk. De Stanley is trouwens ook scherper te slijpen wat niet zo vreemd is omdat het koolstofstaal is.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
DervishD zei:
Too little too late als je het mij vraagt. Nu ze bij Stanley het succes van Lie Nielsen en Veritas inzien willen ze ineens meeliften op het succes. Ik zal in ieder geval geen schaven van ze kopen. Liever een Veritas met ergonomische en innovatieve ontwerpen.

In 2 maanden tijd 180graden gedraaid...............
Of gold dit alleen voor schaven? :lol:
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Het getuigt van innerlijke kracht om open te staan voor nieuwe ervaringen en daarmee een mening aan te passen :-D
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ik wil hier geen roet in het eten gooien -maar:
afgezien van de kwaliteitskwestie is het misschien ook interessant om je af te vragen of het grote verschil in prijs tussen lie nielsen en stanley eventueel iets met het feit te maken heeft dat LN alles 100% in de VS produceerd(een zijn werknemer goed behandeld) en stanley alleen garant staat dat alle onderdelen in engeland geassembleerd zijn(dat noemen zij dan 'made in england with global components') en waarschijnlijk ergens in china een fabriek heeft staan ...
er zijn bvb interessante discussies gaande of de website van FWW over dit onderwerp.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Annette,
Ik wil ook niet te veel off-topic gaan, maar dit alles is erg betrekkelijk natuurlijk.
Ik denk dat de dochter van en chineese staalfabriek arbeider liever heeft dat je een Stanley kopot dan een Lie Nielsen. Het loon van haar vader is mischien onder de maat, en de omstandigheden zijn ook anders dan wij gewend zijn. Maar toch maakt het schamele loon het voor haar mogelijk om te studeren en een beter baantje te krijgen!
 
D

DervishD

Guest
annette zei:
ik wil hier geen roet in het eten gooien -maar:
afgezien van de kwaliteitskwestie is het misschien ook interessant om je af te vragen of het grote verschil in prijs tussen lie nielsen en stanley eventueel iets met het feit te maken heeft dat LN alles 100% in de VS produceerd(een zijn werknemer goed behandeld) en stanley alleen garant staat dat alle onderdelen in engeland geassembleerd zijn(dat noemen zij dan 'made in england with global components') en waarschijnlijk ergens in china een fabriek heeft staan ...
er zijn bvb interessante discussies gaande of de website van FWW over dit onderwerp.

Voor zover ik weet wordt het staal in Engeland (Sheffield) geproduceerd en in vorm geslepen, dat is ook in verscheidene reviews te lezen. Als dat niet het geval is dan weten die Chinezen in ieder geval waar ze mee bezig zijn :D En laten we ff niet al te hypocriet doen. Waar denk je dat het electrisch handgereedschap dat je gebruikt gemaakt word? In een Westers land waar werknemers goed betaald krijgen? Dacht het niet, dat gebeurd in een oostblok land of Azie voor lonen waar wij de wekker niet eens voor zetten.

Ik kan alleen maar zeggen na de Sweetheart en LN's gebruikt te hebben dat de LN's in mijn ogen veel te duur zijn.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Ik heb LN altijd veel te duur gevonden. Mooi om te zien, maar niet allemaal echt nodig, om kwaliteitswerk te maken. Het gaat om de mens die het gereedschap stuurt....

Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.