Hoe maak ik houten deuvels/proppen?

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hoe maak ik houten deuvels/proppen van diverse houtsoorten in verschillende maten ? Momenteel gebruik ik A.proppenboor of B. Draaibank . Hier red ik me mee maar er zijn vast meer optie's

Wie heeft er nog andere suggestie's ?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bedoel je met die proppenboor het ding dat een beetje lijkt op een klokboor? Want in dat geval bestaat er nog zoiets als een een soort potloodslijper voor deuvels. Ik ken de naam niet maar heb het al wel eens gebruikt. Je zet een stuk vierkant of meerhoekig hout in de langgatboor (of draaibank) en haalt de 'oversize pencilsharpner' erover heen.
 

WR1944

Oud hout
Met die oversized puntenslijper worden hier palen voorbereid om hekken te maken. Daarnaast zijn er ook artistiekelingen die er allerhande gebruiksvoorwerpen van weten te maken. De naam is me even ontschoten.
Het is wel overkill om op die manier deuvels te maken. Zoals al eerder aangegeven door een ambachtelijke forummer lijkt me het beste om het hout te splijten en dan in de vorm te maken met een haalmes. Er zijn ook een soort van mallen. Ik dacht van Veritas. Het is een plaat met een serie aflopende diameters waar je de voorbewerkte proppen doorheen ramt. Totdat je de gewenste diameter hebt bereikt.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Er zijn ook een soort van mallen. Ik dacht van Veritas. Het is een plaat met een serie aflopende diameters waar je de voorbewerkte proppen doorheen ramt. Totdat je de gewenste diameter hebt bereikt.

Even bij baptist "deuvelplaat" bij de zoekfunctie intoetsen. Deze is van Lie-Nielsen, andere merken zullen er ook wel zijn.

Ed
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Het kan ook met een bovenfrees. Dit staat uitgelegd in het boek 'router magic' van Bill Hylton.

Het maken van de mal vereist precisie en voor elke maat deuvel moet je een mal maken, maar het werkt wel leuk denk ik (snel!).

Ik ga niet uitleggen hoe het gaat want een halve uitleg heb je toch niks aan. Het kan in ieder geval :)


ps. het boek is moeilijk te krijgen. Ik heb het in handen gehad maar niet kunnen kopen. Je kan het HIER downloaden. Erg goed boek en de man schrijft ook geestig.

Ik zie nu pas dat timmertje dezelfde methode heeft geplaatst :mrgreen:

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je deuvels en proppen niet over een kam moet scheren...... Deuvels hebben de houtdraadrichting in de lengte. Proppen moeten de draad in de breedte hebben om onopvallend in het basismateriaal een gat op te vullen. Ergo: je bent verschillende hulpstukken nodig.


Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Athanor : goed punt. Ik bedoel deuvels

@timmertje: dat lijkt een handig geheel

Bedankt allemaal voor de snelle reactie;s!!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb pas geleden deuvels van eik gemaakt.
Een stuk ijzer genomen en daar gaten in geboord die telkens een 1/2 mm groter was.
Daar een houtje van eik doorslaan tot de gewenste maat.
Ik had een afvallatje van ongeveer 9mm dik en 2m lang in handzame stukken geknipt met de snoeischaar en er doorheen geslagen.
Dan is het alleen een klein werkje om ze op een benodigde lengte te maken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb zelf een malletje zoals timmertje beschrijft, werkt heel handig!
Heb tot nu toe enkel deuvels gemaakt van 8 mm dik, maar wel al in verschillende houtsoorten.
Tof als je zelf kunt kiezen uit welke houtsoort je ze maakt.

Zal proberen binnenkort een fotootje te plaatsen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En ik heb ook zo'n deuvelplaat. Gewoon een stuk dik schroot ijzer met een par gaten erin geboord. De randen van de gaten goed scherp laten dus niet verzinken of zo. Het helpt ook als je hout gebruikt met een mooie rechte draad. Het beste is als je hout kunt splijten.

Werkbank4.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Athanor... ik durf je bijna niet tegen te spreken maar doe het toch mer risico van deksel op de neus op de koop toe :mrgreen:

Hoezo 2 hulpstukken voor deuvels of proppen? Ik kan mijn deuvel/proppenboor toch danwel dwars op de nerf danwel met de nerf mee gebruiken? Als ik een kubus van hout heb zal op de ene zijde de nerf meelopen en de andere zijde dwars op de nerf tonen... het kan dus wel degelijk gewoon met de daarvoor geschikte deuvel/proppenboor.

@Rick
Rick, het an dus met een proppenboor, ik plaats hierbij een plaatje ervan. Enige punt is wel, de lengte van een hiermee te maken deuvel is beperkt!

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Technisch gezien klopt dat hoor, met de getoonde boor kun je naast proppen ook korte deuvels maken. Kwalitatief gezien is het voor deuvels of pennen het beste om deze te maken op de manier met een deuvelplaat. Daarbij is het nodig het ruwe hout voor te bereiden door het te splijten i.p.v te zagen. Dan loopt de houtdraadrichting door de gehele lengte van de pen en is deze sterker.

Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb laatst even wat foto's gemaakt van die 'potloodslijper', toch nog iets anders dan wat hier al beschreven is en enkel geschikt voor deuvels, al kan je de deuvels wel verzagen tot proppen

foto's hieronder. Zoals je kan zien bestaat het systeempje uit 2 delen: de slijper in je hand en een houder voor in de machine. In de houder stop je dan een vierkantig latje en op het andere eind druk je de slijper, net zoals je een potloodslijpt. Alleen komt het er hier geen punt tevoorschijn, maar een rond staafje.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.