nieuwe lintzaag

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vandaag binnen gekregen Scheppach lintzaag Basato 4. Een Hammer zat er helaas niet in. Hier zitten ook wel eens mindere excemplaren tussen toen ik raamhout moest verwerken in een timmerwerkplaats kon ik er niet recht mee zagen en waren ze van de leverancier al diverse keren bij geweest. Gezien de zeer goede kritieken wel overwogen maar deze scheelt me de helft in de prijs. [album]81[/album]

Als ik de tijd heb en een camera dan zal ik een uitgebreid verslag schrijven in de daarvoor geeigende rubriek.
Machine werd geleverd in twee delen. Eerst moest de lintzaag een trapje op, vroeger kon ik alle machines die lichter waren dan mijn eigen gewicht makkelijk een trapje op tillen. Nu is deze zaag inderdaad een stuk lichter. Maar het was even inspannen. Ondertafel in elkaar zetten (niet alle gaatjes komen overeen) machine erop plaatsen en vastzetten met hulp van mijn dochter want zij kan makkelijk in het onderkastje kruipen om de moertjes vast te houden.
Hierna het blad haaks op het lint gezet met een blokhaakje is dit zeer snel af te stellen. Afkort en langsgeleider gemonteert en het was gelijk haaks. Niets na te stellen. Zaagblad geleiding afstellen ging zeer eenvoudig onderste geleiding is iets moeilijker te zien. De geleideblokjes zien er matig uit :oops: :oops: . Een zelfs een beetje scheef. Machine aangezet buiten op de klinkers (moet nog even wat meer ruimte creeeren in het schuurtje).
De machine loopt eerst langzaam en komt daarna op volle snelheid(heeft 2-toeren d.m.v. snaar wisselen) Bij volledige snelheid schud de zaag :evil: Zou toch niet een scheve chinees zijn. Even een spietje onder de hoek en het probeem is verholpen :D .
Nu even snel zagen. Balkje beuken ong. 10x10 cm niet geheel vierkant 60 cm lang. Gaat er als boter doorheen. Alle vier de zijden schoon gezaagd is nu mooi haaks. Op 60cm een milimeter verschil vind ik voor een eerste poging veelbelovend. Ook even snel een pen aan een balkje vuren gezaagd zonder geleider ook een mooi resultaat. Afkorten gaat ook mooi haaks.
Nu een stammetje diameter ongeveer 15 cm ( boompje uit de tuin weet niet wat voor soort) met een scheur tot aan de kern. Stam doormidden gezaagd en vier plankjes gezaagd. Geef je teveel voeding dan is het plankje niet meer even dik. Dus niet te snel willen zagen.
Alles gezaagd met het standaard meegeleverde lint. (er komt vast nog wel een woodslicer) en het 30 mm blad staat nog in nota.

Voorlopige conclusie: Uitstekende prijs kwaliteit geen last gehad van drift, zaagt mooi recht
nadeel moeilijk alleen te plaatsen en over de geleiders neem ik nog even contact op met scheppach.

Wensen: een jig (hulpstuk) voor het zagen van planken uit stammetjes. En meerdere zaagbladen waaronder een blad voor het zagen van fineer.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Veel plezier met je nieuwe zaag, op het www zijn veel voorbeelden te vinden van zelfbouw hulpstukken om stammen te verzagen. Als ik me het goed herinner is er hier ook wel zo eentje gepost.
 
A

Athanor

Guest
Welke link? Ik ben ook zoekende naar zo'n oplossing, wel iets op site van FWW gezien.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.