Tafel lamp

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb mijn oude liefde weer eens opgepakt, een tafel lamp maken.
Deze wordt voor mijn dochter, ze vroeg om een compleet houten tafel lamp met een doorschijnende houten kap voor de sfeer in de kamer.
Had onlangs voor haar ook al twee muurlampen gemaakt voor de slaapkamer.
Heb er eerst een ontwerp van gemaakt, en na goedkeuring ben ik er aan begonnen.
De kap van de lamp is 300mm in diameter, terwijl de totale hoogte 470mm is.
De lichtbron is een spaarlamp van 15 watt.

De halfronde kap is gesegmenteerd gemaakt uit grenenhout en is dun gedraaid op 2,5 mm wanddikte en is inmiddels klaar. Heb met een looplamp de doorschijnendheid gecontroleerd.
Hier wat fototjes van het proces.









Had liever b.v. Norfolk pine hiervoor gehad, maar bij gebrek hieraan gekozen voor lekker ruikend grenenhout, heb hiervan veel van liggen.
Volgende week ga ik de voet van de lamp maken, waarna ik de complete lamp zal posten, wordt dus vervolgd.
Groetjes, Ad

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad

Ziet er heel apart uit. Dat gesegmenteerd draaien vind ik altijd mooi om te zien, Kan je een foto plaatsen als hij klaar is en brand ;) ;)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat in het donker.

Hartelijke
groet Hugo
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hugo, daar ga ik zeker een foto van plaatsen als die lamp klaar is, en als er iemand is die nieuwsgierig is wat het resultaat is als ik in het donker de lamp aandoe, dan ben ik dat wel, altijd een spannend moment.
Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Leuk project Ad, tot welke wanddikte draai je de kap?
De wanddikte van deze kap is exact 2,5mm. Dunner draaien maakt het te fragiel, daar is de kap te groot voor in diameter. Je ziet met lamplicht erg goed de segmenten afgetekend, wel een apart zicht.
Dit is de tweede keer dat ik zo'n kap gesegmenteerd maak.
Sterkte toegewenst voor a.s. maandag.
Groetjes, Ad
 

WR1944

Oud hout
Ik heb totaal geen ervaring met houtdraaien maar hoe krijg je die wanddikte zo precies 2,5 mm. Het lijkt er op dat je uit de hand draait. Werk je met een binnen- en buitenmal?
Bij zo'n dunne wand zou ik waarschijnlijk met knikkende knieen staan te wachten op een grote knal als het mis gaat. :mrgreen:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
@ WR1944, ik werk met een binnenmal die vooral netjes moet passen.
Daarna draai ik stap voor stap de buitenkant op maat, beginnende bij de grootste diameter, afgesteund, door gebruik te maken het meedraaiend center van de losse kop, en gebruik een grote krompasser met schaalverdeling om de wanddikte te controleren. Heb het natuurlijk wel meegemaakt dat ik met de schaalguts er dwars doorheen ging, dan weet je gelijk dat je werkstuk verprutst is.
Dus voorzichtigheid is geboden, beter te veel meten om in te schatten wat er nog afgedraaid moet worden, dan te weinig meten. Ook belangrijk een niet te hoog toerental wat gevaarlijk kan zijn i.v.m middelpuntvliedende krachten, die de boel uit elkaar kunnen laten spatten, heb een toerental van 300 tpm gebruikt.
Onlangs las ik op Woodcentral een ongeluk waarbij een houtdraaister getroffen werd door een exploderende schaal, en nu in het ziekenhuis ligt met verwondingen aan haar gezicht en ogen.
Maar ik geef je gelijk wat trillende benen betreft, erg dun draaien is eigenlijk best gevaarlijk, en vereist concentratie.
Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Inmiddels is de voet van de lamp klaar.
Gemaakt uit het 20mm dikke tafelblad wat voor mij doorging als wit eiken, maar volgens onze Belgische vrienden Jokke en Boompje zou dit best wel eens rubberwood kunnen zijn, wat ik niet bestrijd.
In elk geval dit hout draait fantastisch.
Gezien de dikte van het tafelblad is het dan ook grotendeels gesegmenteerd uitgevoerd, wat wel een hoop lijmwerk opleverde.
Volgende week na behandeling met acryl lak wordt de electrische bedrading aangebracht, en kan de lamp naar het huis van mijn dochter.
Groeten, Ad


Attached files
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Ad de Crom zei:
Inmiddels is de voet van de lamp klaar.
Gemaakt uit het 20mm dikke tafelblad wat voor mij doorging als wit eiken, maar volgens onze Belgische vrienden Jokke en Boompje zou dit best wel eens rubberwood kunnen zijn, wat ik niet bestrijd.
In elk geval dit hout draait fantastisch.
Gezien de dikte van het tafelblad is het dan ook grotendeels gesegmenteerd uitgevoerd, wat wel een hoop lijmwerk opleverde.
Volgende week na behandeling met acryl lak wordt de electrische bedrading aangebracht, en kan de lamp naar het huis van mijn dochter.
Groeten, Ad
Mooi zoals het wordt,maar het door boren van de voet,doe je dat later of is het al gedaan??
Groet Bouk
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Bouk, het gat voor de bedrading zit er al in, heb vantevoren een gat rond 8mm geboord met een lange houtboor. En door gebruik te maken van dat geboorde gat alles tussen de centers gedraaid.
Groetjes, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
schrijnwerker zei:
Dat is zeker een mooi effect.
Ben je niet bang dat de lamp te warm wordt als deze aan staat?
Gaat het hout niet verkleuren?
Veel mensen hebben me dat wel eens gevraagd of het niet te warm wordt, of zelfs vlieg het niet in de fik.
Nee hoor, het wordt niet te warm, hoogstens handwarm, en het vliegt ook niet in de fik.
Heb sind 2002 al veel van dergelijke lampen gemaakt, voor mijn kinderen en familie leden, en goede kennissen. Maar deze tak van houtdraaien is hier onbekend, Peter Bloch heeft al veel van deze soort lampen gemaakt, en hij is niet de enige, in Hawai zit nog zo'n lampen maker, waarvan ik de naam niet meer herinner, maar waar ik jaren geleden wel contact mee gehad heb om mijn licht op te steken.
Het is een leuk werk maar ook tijdrovend, in dit geval zeker omdat alles gesegmenteerd gemaakt is.
Maar als gepensioneerde heb ik alle tijd van de wereld, zolang mijn vrouw me niet tot andere karweitjes oproept :mrgreen:
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.