Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Tafel lamp

Tafel lamp

Heb mijn oude liefde weer eens opgepakt, een tafel lamp maken.
    Deze wordt voor mijn dochter, ze vroeg om een compleet houten tafel lamp met een doorschijnende houten kap voor de sfeer in de kamer.
    Had onlangs voor haar ook al twee muurlampen gemaakt voor de slaapkamer.
    Heb er eerst een ontwerp van gemaakt, en na goedkeuring ben ik er aan begonnen.
    De kap van de lamp is 300mm in diameter, terwijl de totale hoogte 470mm is.
    De lichtbron is een spaarlamp van 15 watt.

De halfronde kap is gesegmenteerd gemaakt uit grenenhout en is dun gedraaid op 2,5 mm wanddikte en is inmiddels klaar. Heb met een looplamp de doorschijnendheid gecontroleerd.
    Hier wat fototjes van het proces.

Had liever b.v. Norfolk pine hiervoor gehad, maar bij gebrek hieraan gekozen voor lekker ruikend grenenhout, heb hiervan veel van liggen.
    Volgende week ga ik de voet van de lamp maken, waarna ik de complete lamp zal posten, wordt dus vervolgd.
    Groetjes, Ad

Attached files

Re: Tafel lamp

Hallo Ad

Ziet er heel apart uit. Dat gesegmenteerd draaien vind ik altijd mooi om te zien, Kan je een foto plaatsen als hij klaar is en brand
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat in het donker.

Hartelijke
    groet Hugo

Hugo, daar ga ik zeker een foto van plaatsen als die lamp klaar is, en als er iemand is die nieuwsgierig is wat het resultaat is als ik in het donker de lamp aandoe, dan ben ik dat wel, altijd een spannend moment.
    Groetjes, Ad

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Leuk project Ad, tot welke wanddikte draai je de kap?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Leuk project Ad, tot welke wanddikte draai je de kap?
    De wanddikte van deze kap is exact 2,5mm. Dunner draaien maakt het te fragiel, daar is de kap te groot voor in diameter. Je ziet met lamplicht erg goed de segmenten afgetekend, wel een apart zicht.
    Dit is de tweede keer dat ik zo'n kap gesegmenteerd maak.
    Sterkte toegewenst voor a.s. maandag.
    Groetjes, Ad

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb totaal geen ervaring met houtdraaien maar hoe krijg je die wanddikte zo precies 2,5 mm. Het lijkt er op dat je uit de hand draait. Werk je met een binnen- en buitenmal?
    Bij zo'n dunne wand zou ik waarschijnlijk met knikkende knieen staan te wachten op een grote knal als het mis gaat. :mrgreen:

@ WR1944, ik werk met een binnenmal die vooral netjes moet passen.
    Daarna draai ik stap voor stap de buitenkant op maat, beginnende bij de grootste diameter, afgesteund, door gebruik te maken het meedraaiend center van de losse kop, en gebruik een grote krompasser met schaalverdeling om de wanddikte te controleren. Heb het natuurlijk wel meegemaakt dat ik met de schaalguts er dwars doorheen ging, dan weet je gelijk dat je werkstuk verprutst is.
    Dus voorzichtigheid is geboden, beter te veel meten om in te schatten wat er nog afgedraaid moet worden, dan te weinig meten. Ook belangrijk een niet te hoog toerental wat gevaarlijk kan zijn i.v.m middelpuntvliedende krachten, die de boel uit elkaar kunnen laten spatten, heb een toerental van 300 tpm gebruikt.
    Onlangs las ik op Woodcentral een ongeluk waarbij een houtdraaister getroffen werd door een exploderende schaal, en nu in het ziekenhuis ligt met verwondingen aan haar gezicht en ogen.
    Maar ik geef je gelijk wat trillende benen betreft, erg dun draaien is eigenlijk best gevaarlijk, en vereist concentratie.
    Groetjes, Ad

Inmiddels is de voet van de lamp klaar.
    Gemaakt uit het 20mm dikke tafelblad wat voor mij doorging als wit eiken, maar volgens onze Belgische vrienden Jokke en Boompje zou dit best wel eens rubberwood kunnen zijn, wat ik niet bestrijd.
    In elk geval dit hout draait fantastisch.
    Gezien de dikte van het tafelblad is het dan ook grotendeels gesegmenteerd uitgevoerd, wat wel een hoop lijmwerk opleverde.
    Volgende week na behandeling met acryl lak wordt de electrische bedrading aangebracht, en kan de lamp naar het huis van mijn dochter.
    Groeten, Ad

Attached files

Leuk om de progressie in dit project te zien Ad, ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat in het donker.

nu nog een foto van het licht.

ben zeer benieuwt hoe het er uit ziet.

heb het nooit eerder gezien.

Forum Rechten