voorstellen (met foto's) en vraag:epoxy lijmen gestoomd hout

roderik74

Nieuw lid
12 mei 2011
6
0
Hallo beste mensen,

Even voorstellen. Mijn naam is Roderik en ik kom uit het zuiden van het land. Ik ben momenteel bezig met het restaureren (eigenlijk compleet opnieuw opbouwen) van een 16ft houten speedboot uit 1961. Het gaat om een Nordson Nereid van de Deense werf Nordborg baadebyggeri, die nu alleen nog zeilboten produceren. Ik heb de boot gekocht als een opknappertje maar dit is wat uit de hand gelopen :D . Als ze klaar is zal er tot bijna 90% zijn vernieuwd. Ach ja, hobby he! Ik heb geen achtergrond met houtbewerking maar ben wel redelijk handig en door de fouten die ik maak leer ik veel. De boot wordt opgebouwd uit hol en bol gefreesde mahonie latten epoxy gelijmd en blank gelakt. De kiel en binnensteven zijn van eiken.

link:http://nordson-nereid1961.blogspot.com/

Nu mijn vraag: De latten zijn 30x16mm met een lengte van +5mtr. Ik moet de voorste 2 meter stomen om de kromming te kunnen halen. Ik stoom de latten over een lengte van plus minus 2 meter voor 35 a 40 minuten en klem de lat dan op zijn plaats.Ik werk binnen in een garage dus geen last van weersinvloeden.

Hoe lang zal de lat moeten drogen voor die met epoxy gelijmd kan worden?

Groet, Roderik
 

tuoh

Oud hout
Re: voorstellen en vraag:epoxy lijmen gestoomd hout

Eerst een andere vraag, hoe droog is het hout voor het gestoomd word?

Bij hout van 12% rv. mag je er van uit gaan dat je na het stomen enkele dagen moet wachten alvorens je kan lijmen, maar dit is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur. De meeste epoxy fabrikanten adviseren om het spul niet aan te brengen op hout met een rv. waarde van meer dan 12%.

Je moet bij het stomen de latten sowieso enkele dagen in vorm opgespannen houden alvorens de klemmen eraf mogen, tijdverlies is er dus niet.

Wanneer na het stomen de latten terug droog zijn mag je er van uitgaan dat het hout ook voldoende droog is om te verlijmen. Dit op voorwaarde dat het hout voor het stomen al droog was. Wanneer je de latten uit de stoomkist haalt lijkt het hout zeiknat te zijn, maar dit valt heel goed mee, het vocht blijft gelukkig meer aan het oppervlak, dat droogt dus snel.

In sommige gevallen (extreme vormen, korte bochten, zware sectie's) moet je namelijk het hout eerst enkele dagen of weken drenken in water alvorens te stomen. Het vocht in het hout is immers de geleider om de warmte tot diep in het hout te krijgen.
Hier zijn de droogtijden dan ook heel wat langer alvorens je kan lijmen.

Mvg,

André
 

roderik74

Nieuw lid
12 mei 2011
6
0
Re: voorstellen en vraag:epoxy lijmen gestoomd hout

@ André, bedankt voor je informatie.

Het hout was al gedroogd voor ik het thuis had. Intussen heeft het nog een jaar droog opgeslagen gelegen voordat ik er mee ging werken dus dat is geen probleem. De binnensteven heb ik ook gestoomd en gelijmd met epoxy met een tussentijd ven een week ongeveer en dit ging goed.(waren wel latjes van 6mm dus een stuk dunner). Ik heb dit weekend 4 huidgangen kunnen stomen en ik heb volgend weekend pas weer tijd om die te lijmen dus dat zal wel goed komen. De latten stoom ik rechtstreeks op de mallen met een pe pijp, ik heb ondervonden dat dit momenteel makkelijker werkt dan uit de kist stomen.
Roderik
 

tuoh

Oud hout
Re: voorstellen en vraag:epoxy lijmen gestoomd hout

Het is ook mijn ervaring dat opknappertjes altijd heel wat meer werk meebrengen dan eerst gepland :cry:
Het project waar je mee bezig bent klinkt als een mooie klus, misschien enkele foto's?

Zelf begin ik binnen enkele weken aan een ander opknappertje, namelijk een 45 kwadraat met als bouwjaar 1923.
Ik zie de bui al hangen :D


Mvg,

André
 

roderik74

Nieuw lid
12 mei 2011
6
0
Re: voorstellen en vraag:epoxy lijmen gestoomd hout

Het is inderdaad een mooie klus. Ik zag na een paar weken al dat het niet mee zou gaan vallen en dat het wat duurder zou worden als gedacht, maar ik vind het prachtig om te doen dus heb ik doorgezet. Ik zie het echt als een leuke hobby en een streefdatum, daar denk ik nog niet aan.

Ik heb een kleine blog gemaakt waar wat verschillende stadia op staan van het begin tot nu. Ik probeer dit van tijd tot tijd up to date te houden.

link:http://nordson-nereid1961.blogspot.com/

Roderik
 

roderik74

Nieuw lid
12 mei 2011
6
0
Re: voorstellen (met link!) en vraag:epoxy lijmen gestoomd h

Hierbij nog enkele foto's.

Aankoop 2009:
dm9w7s.jpg

eth7xe.jpg


Te slecht voor reparatie:
2qi5ufp.jpg


Dan maar op de andere manier ;) :
sgpoc1.jpg


Mallen erin maken:
5mb7o7.jpg


stringer aansluiting binnenkiel en spiegel:
2rfrmkx.jpg


1e 2 huidgangen gestoomd en geklemd:
2vi2u4p.jpg


Gr Roderik
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: voorstellen (met foto's) en vraag:epoxy lijmen gestoomd

Dank voor de mooie foto's Roderik, je bent niet bang uitgevallen!! Wordt nog een heel project, met het nodige doorzettingsvermogen om er weer een mooie boot van te maken. Gelukkig vind je hier morele steun en complimenten :D .

jaap
 

roderik74

Nieuw lid
12 mei 2011
6
0
Re: voorstellen (met foto's) en vraag:epoxy lijmen gestoomd

Ja Jaap, ik denk ook dat het nog een heel project wordt maar ik heb er plezier in en de ruimte waar ik in werk staat ie niemand in de weg dus ik heb de tijd. Ik hoop dat ie wordt zoals in mn gedachten en dan komt het helemaal goed!

Roderik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.