Balustrade houten speelhuis

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik ben eindelijk begonnen aan het speelhuis in onze tuin. Ik heb hierbij houten palen van 90mmx90mm als basis gebruikt. Zoals op de tekening te zien is heb ik nu ook een aantal balusters.
Hiertussen wil ik nu een balustrade gaan bevestigen, waarbij palen van 70mmx70mm horizontaal tussen deze balusters bevestigd moeten worden (een boven/een onder, met daartussen spijlen van dezelfde dikte verticaal). Snappie?

Nu zit ik alleen even te tobben hoe ik dit kan bevestigen, liefst blind. Ik zit met het probleem dat ik aan enkele balusters aan beide zijden een horizontale paal moet gaan bevestigen.

Iemand enig idee hoe ik dit het best kan doen?

[album]80[/album]
 

tuoh

Oud hout
Schroeven en nadien afdoppen werkt het snelst en levert een redelijk sterk eindresultaat op.
Anders is de Domino van Festool ook een mooie oplossing voor je probleem, alleen nogal kostelijk voor éénmalig gebruik.

Je kan alles ook samenbouwen met houten toognagels, ga te werk als bij een deuvelverbinding, maar boor de gaten in de stijlen van buiten door het hout tot een stuk in de horizontale regel ( dus geen blind gat) hier sla je dan per verbinding twee toognagels in en de verbinding zit vast.

De dikte van de stijl geld als minimale dieptemaat voor het gat in de horizontale regel.

Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ok, bedankt voor je tip. Het gedeelte met de houten toognagel snap ik niet helemaal. Heb je hier toevallig een schetsje van of zo. Ik zit nog met het volgende;

De baluster in het midden zal aan beide kanten een dwarsbalk krijgen, zoals op de foto onder te zien is. Dit is natuurlijk moeilijk te schroeven

Ik twijfel nu of ik dit met een soort van deuvel-verbinding zal maken (en evt. verlijmen) of dat ik de dwarsbalk in de baluster inwerk, dus dat ik in de baluster een gat uitbeitel.

[album]82[/album]
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
eeen houten toognagel is een mooiere naam voor "een soort van deuvelverbinding" :)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
WR1944 zei:
Je kan met deuvels werken en dan met een schuin ingeboorde schroef de zaak vast zetten. Kijk maar eens naar de Kreg-mallen.
http://www.kregtool.com
Ik weet alleen niet of die makkelijk te krijgen is in Nederland.

Ik weet dat er in nederland wel van wolfcraft een soort gelijk systeem (je past het anders toe, maar de schroef komt op dezelfde manier) verkrijgbaar is; http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/7828_product.html. Ik heb hem zelf ook. Moet zeggen dat ik hem niet vaak gebruik, teveel gedoe en je kan hem ook uit de losse hand schuin voor boren.
 

WR1944

Oud hout
Renault zei:
Ik weet dat er in nederland wel van wolfcraft een soort gelijk systeem (je past het anders toe, maar de schroef komt op dezelfde manier) verkrijgbaar is; http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/7828_product.html. Ik heb hem zelf ook. Moet zeggen dat ik hem niet vaak gebruik, teveel gedoe en je kan hem ook uit de losse hand schuin voor boren.

Ik heb eerst de Kreg Junior gekocht om het uit te proberen. Die lijkt sprekend op de Wolfcraft versie. Zelfs de vorm van de verpakking lijkt op die van Kreg. Daarna heb ik een grotere gekocht met een klemmogelijkheid. Waar mogelijk gebruik ik de Kreg, meestal in combinatie met domino's. Ik ben er zeer tevreden over.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Dus eigenlijk is het een pen-gat verbinding, die van buitenuit nog met een aantal "deuvels" vastgehouden wordt?

Zou het ook werken als ik de hele horizontale ligger in de baluster inwerk, dus hem er een stuk in laten lopen? Als ik dit dan verlijm, zou dat gaan houden, of is dat niet stevig genoeg als balustrade?
Mij lijkt, dat als de ligger er gedeeltelijk in ligt, dit niet veel meer doet, maar ik weet niet hoe dit nog gaat werken.
 
A

Athanor

Guest
Ik lees het advies van Tuoh, André, anders nl: In plaats van een schroef een houten pen (deuvel) gebruiken. Op dezelfde manier als een schroef, maar dan een gat volledig doorboren en de pen er in slaan.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Klopt helemaal Fons.

De oplossing van Dave om de balustrade in de verticale post uit te hakken gaat ook voldoen, maar is meer werk. Wel best nadien een schroef, spijker, etc. dwars door de verbinding om het verschuiven in het horizontale vlak te verhinderen.
De balustrade kan je ook enkel bij de buitenste posten inhakken, alle posten er tussen voorzie je aan de bovenkant van een open slis, oftewel een open gat, hier valt de balustrade gewoon in, nadien een schroef er dwars dooreen en klaar.
Nadeel bij deze constructie, je moet alles ineens samen bouwen, anders krijg je de balustrade er niet meer tussen.

Vertrouw bij buitenconstructies als deze nooit uitsluitend op lijm alleen. Zorg ook voor een mechanische verbinding, veiligheid voor alles.


Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
André, dank voor je (wederom) goede tips. Ik zal jullie het uiteindelijke resultaat nog laten zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.