Oude Stanley schaaf #5

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Deze week heb ik op marktplaats een oude #5 Gekocht.
Een prachtige schaaf uit 1910 (edit ongeveer 1930). Ik ben van plan deze veel te gaan gebruiken, maar nu is dat nog niet mogelijk. De schaafbeitel is volledig op. Als ik hem weer goed vlak wil slijpen zit ik in het schroefoog.
Dat is er jammer want het is een originele sweetheart beitel die er in zit.

Nu is het zo dat de beitel 67 mm breed is, is dit niet erg breed voor een #5?
Ik zie als ik op mijn favoriete gereedschap webwinkels kijk #5 schaven van 51 tot 60 mm breed.
Weet iemand mij te vertellen waar ik meer informatie over mijn oude schaaf kan vinden, en wie weet zelfs nog een vervangende beitel? Hoewel, de beitels zullen sneller op zijn dan de schaven, dus misschien moet ik er toch maar een Lie Nielsen beitel in zetten.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Je hebt inderdaad gelijk. Het is een 5 1/2 Vandaag heb ik even een kleine touch up gedaan. Ik weet niet of ik hem helemaal wil restaureren, dat vind ik toch ook wel jammer, hij raakt daardoor veel karakter kwijt.
Morgen neem ik de schaaf even mee haan huis zodat ik aan de hand van die website kan kijken hoe en wat. Dankjewel voor de link.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben inmiddels een stuk verder, lijkt uit ongeveer 1930 te komen. Handig die site. helaas heb ik geen oude schaven meer liggen, en zeker niet zo'n brede. ik heb nog een mooie Jooma beitel liggen, maar die is te smal, en ze maken niet breder dan 60 mm, dan zal het meteen Hock of Lie Nielsen moeten worden, en dat vind ik meteen wel een investering. Ik denk er nog even over. Tenzij iemand hier nog een schaafbeitel van 67 mm heeft liggen natuurlijk :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
67mm breed? Weet je dat zeker? De 5 1/2 had eerst een 2 1/4 beitel, later een 2 3/8", en dan zit je rond de 60cm. Zelfs de Stanley #8 is "maar" 66,5 mm breed.

Je kunt ook kijken naar een vervangingsbeitel van Ray Iles. Die zijn een stuk goedkoper en ook heel goed. Te koop in Engeland. Ik zou niet bezuinigen op de beitel, de kwaliteit van de schaaf staat of valt ermee.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Het is maar goed dat ik niet in de werkplaats aan het werk ben dit weekend. Ik heb het gevoel dat ik gek aan het worden ben. Inderdaad, de beitel is +/- 5,65 cm breed. Het was me al opgevallen dat ik anders te maken had met een nummer 8 breedte. Heb de schaaf nu thuis en het is een type 14 uit 1929 of 1930. Tof om te weten dat je zo'n oud stuk gereedschap nog goed kan gebruiken. Ik ga eens kijken naar een mooie beitel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik wist het wel :)

Die vooroorlogse zijn hele goede schaven. Als ze niet helemaal versleten zijn natuurlijk. Ik heb een #7 uit de 20er jaren en ik vind de vormgeving ook heel mooi. Veel rustiger/klassieker dan de naaoorlogse op de een of andere manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.