Advies tuintafelblad en houtsoort

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik moet een rond tafelblad voor buiten maken met een diameter van 150cm. Ik zou gewoon koekjes en bison waterbestendige houtlijm gebruiken en ze om en om verlijmen. De planken zijn een dikke tien cm breed. Het blad wordt uiteindelijk op een rond metalen onderstel gevezen, op vier plaatsen en op zo'n manier dat het hout in de breedte-richting nog werken.
Het is (volgens mij tropisch) hout dat afkomstig is van een havenkade en is dus zeker waterbestendig. Ik had op t eerste zicht de indruk dat het in beide richtingen even vlot schaafde.

1. heeft iemand een idee welke houtsoort het is?
2. heeft iemand suggesties betreffende de constructie zelf? Ik wil vermijden dat het blad krom trekt en dat de lijmnaden aan de kopse kanten open scheuren.
Alvast bedankt!
Bram

Attached files
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
1.
Aan de kleur en nerf te zien is het Bilinga, ook wel Opepe genaamd.
Heeft duurzaamheidsklasse 1, is goed te bewerken.
Alleen bangkirai is goedkoper, mede omdat daarvan zoveel wordt aangeboden.
2.
Misschien een groef aanbrengen en daarin een multiplex veer van 30x12 mm verlijmen. Lamello's zijn m.i. niet sterk genoeg om krachten van werken van een buitentafel op te nemen.
±30 mm voor het einde stoppen met groef, en daar hout vol verlijmen, zodat de veer aan kopse kant niet zichtbaar is. Wat is overigens de dikte van de delen?
Ook kun je aan de bovenzijde van de delen weerszijde een vellingkant van 2 mm aanbrengen zodat de naden van het blad niet perfect glad hoeven te zijn. Krijg je wel groeven te zien. Maar bovenzijde na verlijmen glad schuren kan natuurlijk ook.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De lijmnaad op zich zelf is sterker als het hout, daar voegen de lamello's niets aan toe.
je kan lamello's toepassen om het hout bij het verlijmen gelijk te houden, verder voegen ze niets toe.

De naden goed dichtschaven op de vlakbank en direct hierna verlijmen.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Veer is teveel werk. Voor zover ik het snapte houden lamellos idd de planken tijdens het verlijmen op hun plaats én vergroten ze het lijmoppervlak. Dat ze zouden breken door de krachten van het werkende hout na het verlijmen lijkt mij onwaarschijnlijk, maar wat weet ik er van...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Lamello's breken niet, maar constructief zijn ze in deze zinloos. het blad word er niet sterker van, dan koud tegen elkaar verlijmde planken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou in een buitentafel de planken een cm van elkaar af houden, zodat het water niet op het blad blijft staan, maar weg kan lopen. De planken werken dan iets op het onderliggende frame, maar het blad trekt nooit krom.
Een doorlopende veer is toch niet zoveel werk? Die zaag je er op de zaagtafel zo in.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Een "gesloten" blad in de regen komt echt niet goed? Wat stel je dan precies voor? Het draagvlak is een cirkelvormige buis van 120cm diameter en duim dik.
Bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Een massief en vol tafelblad gaat inderdaad gevoeliger zijn voor vervorming als het buiten staat.
Je kan hier op anticiperen door een gepaste afwerklaag te kiezen die het blad langs alle kanten verzegeld, zo kan er geen water in trekken.
Je hebt ook niet alleen af te rekenen met water en vocht, maar ook met forse temperatuurschommelingen, de zon weet je wel.

Je kan ook niet zomaar een massief blad op een staander plakken en hopen dat dit stabiel genoeg is. Er moet dus een constructie onder komen om de verbinding tussen draagzuil en blad te verzekeren.
Deze onderconstructie moet ook het werken van het blad nog toelaten, anders krijg je problemen met het blad. ( vervormen, scheuren)

Zelf heb ik enkele jaren geleden een tuintafel vervaardigd die er nog steeds als nieuw bijstaat.
Bijgaand enkele foto's van de constructie. De houtsoort is Iroko.

Mvg,

André

Attached files
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@ André (tuoh); wat een mooie tafel :) . Is vast niet makkelijk te maken, maar dan heb je ook wat.
Heb je er ook nog (bouw)tekeningen/schetsen van?

Groeten Rudolf.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Als ik nu een blad maak zoals dat van Andre, maar zonder de gesloten buitenrand en de aan de uiteinden v elke plank de planken verbind door er een latje van 1cm breed en 10cm lang tussen te lijmen, zou dit goedkomen?
 

tuoh

Oud hout
@Rudolf, geen schetsen van de tafel, een dergelijk ontwerp vraagt om een tekening op ware grootte, in dit geval praktischer dan een Cad tekening, je kan de stukken op de tekening leggen om ze af te schrijven.
Veel constructie komt er voor de rest niet bij kijken, enkel de rand kost wat aandacht, eerst in een achthoek verlijmd en daarna in één opspanning op de draaibank geprofileerd. Maar met de bovenfrees klaar je ook de klus, duurt enkel wat langer.

@Bram, ja dat gaat goedkommen, op voorwaarde dat je er bij de planken op let dat de jaarringen om en om liggen. Op deze manier heb je veel meer kans dat het blad vlak blijft.
Het is ook heel belangrijk dat het blad NIET star bevestigd word op het onderstel, het blad moet kunnen leven of er komen brokken van.

Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik ga toch afzien van een rond blad wegens teveel werk. Heeft iemand een ontwerpsuggestie voor een eenvoudig vierkant blad, gelijmd of eventueel zelfs geschroefd?
Alvast bedankt!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bram zei:
Ik ga toch afzien van een rond blad wegens teveel werk. Heeft iemand een ontwerpsuggestie voor een eenvoudig vierkant blad, gelijmd of eventueel zelfs geschroefd?
Alvast bedankt!

Teveel werk??? Ik dacht dat we het voor ons plezier doen, dat houtbewerken :D. Meer werk = langer plezier = grote voldoening.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
@Jaap: Roerend mee eens, maar af en toe zeg je te vaak ja, heb je geen tijd meer voor je eigen projecten, zit je met teveel werk en een lichte vorm van stress. Kan helemaal niet de bedoeling zijn van een hobby...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Om Jaap nog eens extra gelijk te geven ben ik toch maar pen en gat-verbinding achtige constructie begonnen. Een lange groef gevreesd en 9 planken met een (spat?)pen aan beide kopse kanten die elk met 1 cm tussenafstand gaan bevestigd worden. Links en rechts komen er nog twee even brede planken die een pen hebben die niet over de gehele breedte loopt zodat de pen niet aan de zijkant van de tafel zichtbaar is. De gearceerde delen moet ik dus nog weg kappen/zagen/frezen.
1. Mijn belangrijkste vraag is, hoe bevestig ik dit alles? Smeer ik lijm over de hele breedte van de spatpen of enkel centraal zodat de planken in de breedte nog kunnen werken? Werk ik ook met deuvels of schroeven?
2. Raden jullie aan om nog vellingkantje te vrezen om onvolmaaktheden meer te camoufleren? Aan de twee latten met de groef in? Aan de borst van de pen (ik hoop dat mijn vocabularium steek houdt)? Heeft iemand nog andere suggesties?
Alvast bedankt voor het advies!

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Goed bezig tot hier toe, dat komt dik in orde met de tafel.

Alles verlijmen met een goede D4 lijm (Pu) is voldoende, bijkomende mechanische bevestiging is niet meer nodig.
Om alle eventuele spanningen te snel af te zijn lijm je best enkel het middelste gedeelte van de pennen, zo kan het hout inderdaad nog wat bewegen. Dit laatste hangt ook een beetje af van de gebruikte houtsoort, bij houtsoorten met lage krimpcijfers mag je gerust heel de pen insmeren met lijm dat gaat geen probleem geven.

Bij gelijk welke constructie is het altijd aan te bevelen om alle scherpe kanten te breken, dat oogt mooier, en voelt aangenamer aan. Ook de afwerk vaart er wel bij, op een scherpe hoek blijft geen afwerkproduct hechten. Dus een vellingkantje? Ja, zowel penborsten als stijlen mogen van een vellingkantje voorzien worden, dat accentueert de verbinding, en verbergt eventuele onregelmatigheden.



Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.