Oude gereedschapskist

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gisteren heb ik een oude timmermanskist opgehaald.

DSC01576.jpg


Er zit veel troep in, maar ook een paar (voor mij) hele leuke dingen, waar ik wel over gelezen heb, maar nog nooit in handen gehad om te proberen. Hier is wat ik uitgezocht heb.

DSC01577.jpg


Een lijmpot (geen excuus meer om witte lijm te gebruiken), een paar boorschaven. Een grote rasp die hopelijk met een zuurbadje weer scherp wordt. Spookschaven, had ik nog niet en ik vind ze nu al heel leuk. Een haalmes, ook lachen om hout in rap tempo te versnipperren. Boortjes met een fijne schroef voor hardhout. Twee mooi gutsen. Een sponningsschaaf voor dwars op de draad met aanslag, voorsnijder en scheef geplaatste beitel. En dan nog een blokschaafje met hele mooie spiegeltjes in het hout, het lijkt wel eiken. Hier zit een beitel in met getande snede. Hij is bijna op, maar leuk om mee te experimenteren.

Een van de boorschaafjes heeft een aparte bodem. Er zijn twee slijtstrips in de hoeken geplaatst.
DSC01578.jpg


Alles bij elkaar een hele ontdekkingsreis in zo'n kist. De kist zelf is ook nog handig als ik straks de keuken ga verbouwen is het wel handig om een plak voor mijn gereedschap te hebben.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooie vondst Seek ! Het uitpakken van zo'n kist is altijd erg spannend. De geur die vaak uit zo'n gereedschapskist komt is met geen pen te beschrijven. Zo'n lijmpot lijkt me ook wel erg leuk om eens te proberen.
 

WR1944

Oud hout
Het doet me denken aan de gereedschappen van m'n oom die meubelmaker was. Zo'n 40 jaar geleden kwam ik regelmatig in z'n werkplaats om een paar metaalbewerkingsklusjes op te knappen. En het was een genot om hem aan het werk te zien. En hij vertelde ook het een en ander over z'n gereedschappen maar die informatie nam ik toen niet zo intensief in me op (helaas). Maar later kwam het gedeeltelijk weer terug zoals bij het onderwerp over cotticules. Hij had een onoogelijk brok steen met een platte kant. Daar werd met wat water elke snijkant op gewet. En hij behandelde het alsof het een edelsteen was. Nu begrijp ik pas waarom.
Jouw foto's hebben ook weer wat herinneringen aan m'n oom naar boven gebracht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja mooie verhalen zijn dat. Helaas wat dat betreft kom ik uit een ambtenaren/schoolmeesters/dominees familie.

Iemand nog belangstelling voor een echt Darex blokschaafje, nieuw in doos? :twisted:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.