Eerste intarsia project

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Toch maar eens een poging gewaagd om aan intarsia te beginnen. Er ligt nogal wat resthout van eerdere projecten wat hier prima voor geschikt is. Een ander voordeel is dat het, als project, is te overzien, en geen weken hoeft te duren. Het vrouwtje blijft dus ook tevreden. In dit geval heb ik gestoomd peren en notenhout gebruikt. Het is leuk om te doen maar heeft wel weer tot de aanschaf van een figuurzaagmachine geleid.

groet,

Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey die is goed gelukt , knap werk en zeker als het je eerste intarsia werkje is.
ik was ook al eens van plan om zulk werkje te maken , heb mij tezamen met men figuurzaag een boekje gekocht met wat intarsia werkjes.
staan wel leuke ideetjes in.


groetjes
ruben
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ziet er zeker goed uit.

Ik dacht alleen altijd dat een intarsia ingelegd was in een groter oppervlakte en daarna helemaal glad geschuurd. Of heb ik dat verkeerd geleerd?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Indrukwekkend! De combinatie peren/noten spreekt mij erg aan. Hoe dik is het hout? Heb je toevallig ook foto's gemaakt van het bouwproces??
 

WR1944

Oud hout
brambomb zei:
Ik dacht alleen altijd dat een intarsia ingelegd was in een groter oppervlakte en daarna helemaal glad geschuurd. Of heb ik dat verkeerd geleerd?

Bij intarsia wordt soms hout van verschillende diktes gebruikt om een dieptewerking te krijgen. Bij marquetterie worden de diverse vormen hout na het inlijmen glad geschuurd met het omliggende hout.

Maar hoe je het ook wil noemen, het ziet er mooi uit. M'n complimenten.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
De afmetingen zijn ca. 30 x 30 cm. Voor de basis heb ik een dikte van 20 mm gebruikt. Enkele delen zijn 4 mm dikker en enkele 4 mm dunner. En toen heel veel schuren.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het bouwproces. Dat vergeet ik compleet. De volgende keer zal er aan denken.
Inmiddels nog een paar dolfijntjes in elkaar geflanst. Dit keer Bubinga en Esdoorn gebruikt.

Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
zozo jij hebt de smaak al goed te pakken zie ik , fijn gereedschap he zo'n figuurzaag ;) :D


groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb er met be -en verwondering naar zitten kijken. Fascinerend hoe je dit gemaakt hebt. Is het naar een voorbeeld of zelf bedacht? Dit inspireert om zelf ook iets mee te doen. Zo kun je ook mooie non-figuratieve meetkundige figuren maken als deksel op een doosje of zo. Echt prachtig, dank je Volkerink.

jaap
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Jaap,

Helaas heb ik het niet zelf bedacht. Er zijn boekjes te koop waar de patronen in staan. Dit zijn relatief eenvoudige patronen maar het kan nog veel uitbundiger.
Wellicht kom ik ooit zover dat ik bv van een foto zelf een patroon kan ontwerpen maar dat zal nog wel even duren.
 

Henku7

Actieve deelnemer
Toch maar eens een poging gewaagd om aan intarsia te beginnen. Er ligt nogal wat resthout van eerdere projecten wat hier prima voor geschikt is. Een ander voordeel is dat het, als project, is te overzien, en geen weken hoeft te duren. Het vrouwtje blijft dus ook tevreden. In dit geval heb ik gestoomd peren en notenhout gebruikt. Het is leuk om te doen maar heeft wel weer tot de aanschaf van een figuurzaagmachine geleid.

groet,

Attached files
Ben je er nog mee bezig
 

Bijlagen

  • 20221217_140923.jpg
    20221217_140923.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 8

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.