De Gerrit Rietveld stoel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de liefhebbers van deze prachtige klassieker uit De Stijl periode vond ik 2 websites met een bouwtekening. Er is overigens ook een boekje waarin veel meer ontwerpen van Gerrit Rietveld nauwkeurig staan beschreven.

De eerste staat op de website van Johanna Swaibold, haar website is ook zeer origineel en de moeite waard, http://www.johanna-schwaibold.de/rietveld/anleitung.html

De tweede versie komt van Kurswerkstatt, de Duitse zuster van het bij ons bekende Toolworkshop. Beide zijn een activiteit van Festool en zeer aan te bevelen als je als beginner wat meer vertrouwd wilt raken met je elektrische gereedschap; http://www.kurswerkstatt.de/images/artikel07/hi3/z_stuhl_rot_blau.pdf

jaap



Attached files
 

klusserben

Nieuw lid
17 apr 2008
8
0
heb eens deze stoel gemaakt .leuke klus maar vraag me niet naar het schilders werk was meer werk dan de stoel maken, dus doen we niet meer

succes met het maken
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Eerste link lijkt me een frame van kerselaar, rug onbehandeld kerselaar ?

Tweede link staat bij de beschrijving esdoorn en berken multiplex rug.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel, die ondertitel had ik niet gezien, oeps.

nog een paar vraagjes.

a)is esdoorn of kerselaar zo sterkt, want het lijkt me toch dat daar serieus wat krachten op komen? of onderschat ik de stevigheid van deze houtsoorten ?

b)kan ik zomaar in gelijk welke zaak aan esdoorn of kerselaar balkjes van 3cm*3cm komen ? en zo ja wat kost dat dan ? (ik kan ze nergens vinden).

c)ik veronderstel dat ik zo geschaafd mogelijk hout moet kopen, bestaat er een extra nabehandeling die het hout nog "zachter" zet.

d)het hout lakken, daar ken ik nu eens niets van. ik veronderstel dat het heel zacht moet staan en dan een grondlaag, en dan de kleur ? ik vraag me af of ik beter niet eerst lak en dan probeer heel proper te werken en alles in elkaar draai; en desnoods daarna nog even lak ?

e)die duvels: welke houtsoort moet dat zijn ? en moet ik met watervaste houtlijm werken of is gewone ook goed ?


dankjewel
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
fille zei:
dankjewel, die ondertitel had ik niet gezien, oeps.

nog een paar vraagjes.

a)is esdoorn of kerselaar zo sterkt, want het lijkt me toch dat daar serieus wat krachten op komen? of onderschat ik de stevigheid van deze houtsoorten ?

b)kan ik zomaar in gelijk welke zaak aan esdoorn of kerselaar balkjes van 3cm*3cm komen ? en zo ja wat kost dat dan ? (ik kan ze nergens vinden).

c)ik veronderstel dat ik zo geschaafd mogelijk hout moet kopen, bestaat er een extra nabehandeling die het hout nog "zachter" zet.

d)het hout lakken, daar ken ik nu eens niets van. ik veronderstel dat het heel zacht moet staan en dan een grondlaag, en dan de kleur ? ik vraag me af of ik beter niet eerst lak en dan probeer heel proper te werken en alles in elkaar draai; en desnoods daarna nog even lak ?

e)die duvels: welke houtsoort moet dat zijn ? en moet ik met watervaste houtlijm werken of is gewone ook goed ?


dankjewel

a) je onderschat de sterkte van deze houtsoorten.

b) ik ken de Nederlandse houtmarkt niet, dus kan je hier niet helpen, maar ik veronderstel een arnhemse of amsterdamse fijnhouthandel zou je toch geschaafd hout moeten kunnen leveren.

c) het hout dat je geschaaf bij de houthandel kan krijgen is veel te ruw geschaafd dus een handschaaf kan hier uitkomst bieden. Er is geen andere manier om hout zo 'zacht' te krijgen als een goed werkende handschaaf. Indien je niet over een handschaaf beschikt is je volgende optie om te gaan schuren in steeds fijnere korrels (van 80 tot 240 bv.).

Om te weten of je goed geschuurd hebt kan je het hout even nat te maken met bv. wasbenzine of white spirit. Als er dan nog schuurfouten in zitten, springen die in het oog.

Als je op waterbasis gaat afwerken, overal eens met een vochtige doek overgaan, zo komt de nerf wat ruw te staan en hier ga je dan terug lichtjes over met je fijnste schuurkorrel over. Dit om te voorkomen dat het recht komen van de nerf gebeurt tijdens je eigenlijke afwerking.

d)Als je wil gaan lakken zou ik zeker geen esdoor of kers gaan gebruiken, dat zou zonde van het hout zijn.

Op woorhand lakken heeft zeker z'n voordeel. Zorg wel dat je de te lijmen opvervlakken afplakt. Als je wil lakken is schuren tot 240 meer dan voldoende) en als grondlaag kun je verdunde lak gebruiken of een speciale primer.

e) als je met duvels deuvels of drevels bedoelt zijn ze het makkelijkst te vinden in beuk. Zelfs een doe het zelf zaak heeft deze meestal wel in het gamma zitten.

Een gewone d1 (niet vochtbestendig voor binnen) of een d2 (vochtbestendig voor binnen) is goed, tenzij je hem als tuinstoel wil gaan bezigen dan wordt het een d3 (waterbestendig binnen, buiten mits beschermiong) of d4 (waterbestendig zowel binnen als buiten) of PU of...
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel woodie,

a)okee, esdoorn en kerselaar is dus stevig hout, ik zal het onthouden

b)Ik woon in Brussel, dat maakt jou tot landgenoot :)

c)ik ben een beginner maar wist niet dat je met een handschaaf iets "zacht" kon krijgen, ik zag dat enkel als een middel om ergens een stukje af te krijgen, en dacht dat het opschuren met schuurpapier absoluut nodig was wil je het zacht krijgen . ik zal mij dan maar een goede handschaaf aanschaffen. schuurpapier heb ik bij de vleet, zelfs tot korel 3000. (weet alleen niet meer goed waarom ik dat nodig had).

ik ga zeker die tip met white spirit gebruiken: maar wat bedoel je met schuurfouten: dat er nog stukken zijn die wat ruw zijn ?

ik weet nog niet of ik waterbasis ga werken. ik zou een lak willen die niet er niet zo snel afkomt, is het niet zo, dat waterbasis los komt als er wat water opkomt: je stoot een glas om....

d)als ik wil gaan lakken wat hout zou je me dan aanraden ? kers is echt heel mooi, esdoorn heb ik nog niet echt gezien ongelakt)


okee op voorhand lakken lijkt me aangewezen anders lijkt het me moeilijk bij al die raakvlakken. een grondlaag zal ik zeker zetten

e) Duvels in beuk zullen het worden. ik lees dat ze duvels gebruiken van 8-9mm dat lijkt sterk genoeg? als ik iets maak, maak ik het graag wat "te sterk" want met 0.1 ton ben ik niet van de lichtste.

De stoel gaat binnenstaan. ik kan goedkoop aan pva geraken, maar die is D1, ik vraag me af of ik bij D1 iets kan bijdoen om zo D2 te bekomen. (Gewoon uit nieuwschierigheid, anders koop ik een D2 flesje)

ps: een tip voor een goede handschaaf ? iets degelijk maar basis, moet ik ergens op letten ?

dankjewel
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik vond fille al iets voor een Belg :D

Misschien kan je eens gaan horen van Van Humbeeck in Vilvoorde, http://www.vanhumbeeckfreres.be/ of zij iets hebben.

Wat bedoel je eigenlijk met lakken ? Wil je kleuren of wil je het hout naturel houden zoals de voorbeelden die je aanhaalt.

Hout om te verven. Populier is m'n eerste keuze, maar twijfel of dat wel sterk genoeg gaat zijn. Dan zou m'n tweede keuze toch esdoor zijn.

Een goede eerste schaaf, waar je geen werk mee hebt buiten het wetten en vlakken van de beitel en die hele goeie feedback krijgt zijn de Quangsheng/Juma/dick/Peaktool schaven, ongeveer tussen 105 en 130 euro. Ze zijn wat duurder dan de stanley's of records die je in de winkels hier vind, maar een pak goedkoper dan de top of the range schaven à la Lie-Nielsen/Veritas/Clifton/nieuwe Kunz schaven maar qua . Ik vind persoonlijk een no 5 als je eerste schaaf een goed begin, maar hier gaan zeker de meningen over verdeeld zijn. Ik weet niet hoe je gesteld bent qua materiaal maar schaven doe je niet zonder goed setje wetstenen.

Je kan natuurlijk ook zelf een schaaf maken ;) :)

Ik zou persoonlijk eerder wasbenzine gebruiken dan white spirit, minder vettig.

D1 is goed genoeg.

Schaven :

Peaktool : http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp? c=1&gid=11&sid=66&pid=8103&detail=true

Dick : http://www.mehr-als-werkzeug.de/product ... detail.jsf

Juma : http://www.fine-tools.com/eputz4.htm

Quangsheng : http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...=HOME:Planes+&+Scrapers:Quangsheng-Qiangsheng
De Qs is de meest recente van deze schaven met verstevigd verstelmechanisme. Matthew is een top kerel en bestel je meer dan 100 pond, geen verzendkosten.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
haha, ja fille is iets te Belgisch misschien.

van humbeeck kende ik niet, dus ga daar zeker eens langs, dat lijkt geen kleine zaak te zijn.
ik kom vaak in aalst en gent ook, dus mocht je daar iets weten, laat maar komen. Blijkbaar kunnen ze bij van humbeeck ook CNC frezen, altijd mooi meegenomen.

met lakken bedoel ik een kleur geven. Maar ik veronderstel dat ik er nog een vernis laag moet overzetten, om de kleur op het hout lang te houden. Ik ga die stoel heel deftig bouwen dat ik er de volgende 50 jaar kan inzitten.

ik ga voor esdoorn gaan sterkte boven alles, maar dan is de kans inderdaad groot dat ik er geen kleur opzet. en de zitting en rug uit esdoorn optrek uiteraard.

een goede schaaf, amaai dat kost echt nog wel een hoop geld. schrik er echt van. Ik heb niet zoveel materiaal, maar ik begrijp dat een slijpsteen nodig is. Ik slijp mijn messen zelf en daarvoor heb ik een toestelletjes gemaakt waarbij je de hoek kan instellen, dus beitels zetten zal wel lukken. Ook al is het niet makkelijk, veel geduld en dat komt goed denk ik dan.

zelf een schaaf maken is iets teveel voor korneel, zeker op dit moment, ik heb vooral "zwaar" materiaal voor bouwwerken, minder houtmateriaal.

dankjewel voor de links, ik ga er eens goed naar kijken.

merci woodie

ps: ik weet wel niet hoe te schaven, ik heb schrik dat als je een groot vlak moet schaven, je teveel op dezelfde plaats gaat schaven, met andere woorden dat het oppervlak niet vlak gaat zijn als je stopt met schaven. en ik moet zeggen, ik heb geen "metsersoog" ik zie niet altijd zo goed of het recht is of niet. ik zou de schaaf dus vooreerst gebruiken om het hout "zoet" te zetten. maar ik begrijp dat je daarvoor nog meer verreisten aan een schaaf stelt dan dat je er gewoon grote happen uit wilt. schaven lijkt me echt een vakmanschap
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Schaven is zoals alles gewoon doen en nog eens doen. Wil je goedkoper gaan, http://www.mehr-als-werkzeug.de/pro...A-4-Smoothing-Plane-improved-model/detail.jsf Deze schaaf zal je nog wel zelf moeten vlakken, kikker fatsoenlijk laten passen maar mits een beetje aandacht kan je deze zeker goed laten werken. Op lange termijn kan je andere beitel ervoor kopen.

Het voordeel van deze stoel is dat het eigenlijk allemaal kleine latjes zijn, dus geen grote vlakken te schaven, buiten de rug, maar die kan je uit berkenmultiplex maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Lezers

Voordat je begint heb ik een paar opmerkingen over deze stoel. In mijn jeugd :lol: :lol: wilde ik deze stoel zelf ook maken. In de tijd voor internet ging je naar de bieb en zocht gewoon in de boeken. Er zijn verrassend veel oude boeken te vinden over Gerrit Rietveld. Je kon toen in een Rotterdamse houtwinkel al het hout en de tekeningen kopen. Ergens ligt dat boekje op mijn zolder. Ook ben ik naar het Rietveld/Schreuder huis geweest. Daar viel mijn oog ook op een buffetkast. Via via vond ik iemand die de stoel had gemaakt en ik mocht langs komen en ZITTEN. HELAAS na 3 minuten heb je het gehad. Er is geen comfort te bekennen. Ik kreeg er een houte reet van en was er snel klaar mee.Toen ben ik nog eens door alle bekende foto's van de stoel gelopen en: Er zijn 3 foto's bekend waar Gerrit zelf op de stoel zit met KUSSENTJES op de stoel. Dat vond ik de enige goede oplossing. Ik heb in de serie MIAMI VICE ooit een bank zien staan in de vorm van de stoel maar dan 2,5 mtr breed,( vond ik een leuk idee) ook daar zat niemand op. In het Rietveld/Schreuderhuis heb ik toen maar een kaart gekocht van het BUFFET 1919 en dat heb ik nagebouwd. Het heeft jaren in mijn eerste huis gestaan maar is bij een verhuizing gesloopt. Wil je een blikvanger in je huis PRIMA. maar wil je er ook op zitten, koop dan maar gelijk bijpassende kussens.

Voor de bouwers veel SUC6

Hugo

Attached files
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hahah, geweldige reply,

ja ik zal de stoel eerst eens bouwen en dan zien of ik hem nog ga lakken haha.
het zou kunnen dat dat ding voor geen meter zit. maarja, mij ziet het er redelijk okee zitten uit.
maar indien ik van rietveld was geweest, had ik voor een iets rechtere hoek gegaan.

wat ik nog fantastisch vind om te bouwen zijn de memphis stukken.
zoals deze "superfunctionele" boekenkast

fig9_HR.jpg


en wat dat je van deze "van rietfeld" babystoel

rietveld-baby-chair.jpg


pareltjes zeg ik dan. die laatste zou ik willen bouwen voor een kleine meid. en dat lijkt mij een stuk beter te zitten dan de grote rietveld. maar geen nood ik ga het jullie weten te vertellen,

dankjewel mensen

ps: er is een boek dat een hoop stukken van van rietveld beschrijft, ga even moeten zoeken maar op amazon kwam ik het tegen, het was wel een moordprijs, (ik dacht meer dan 100 euro).

ps2: ik heb die buffetkast even opgezocht, dat is ook wel pretty impressive,
als je dat nagemaakt hebt: respect
ME0000102681_3.jpg
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
lijkt wel een mooie werkbank,

Dan moet je alleen de bovenste plank weg laten,
En een dikkere plaat opleggen als blad zijnde
 

Nico

Nieuw lid
21 nov 2010
6
0
Toevallig heb ik die stoel ook thuis staan. was een middelbaarschoolproject.

De maten van alle balkjes zijn 31/3 cm. als je dan een afvalblokje had kon je dat gebruiken want alle uitsteeksels zijn precies 3 1/3 cm. 't is een heel simpel project dat je ook eenvoudig zonder Festool kunt doen.

Ik vind 'm prima zitten voor erbij..

Waarom hoor ik niemand 's over Metabo of Makita? die merken spreken me veel meer aan. maar da's off topic

Nico
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb laatst van Dries Hanneborst een boekje ( RIETVELD MEUBELS om zelf te maken/ How to construct RIETVELD FURNITURE ISBN nr: 90-6868-280-6) overgekocht van rietveld. Hierin staan alle bekende ontwerpen van hem, mét bouwtekening. Zeer interessant! Wil iemand dus een bouwtekening dan wil ik hem eventueel wel kopieren.


@Fille, lakken is wel aan te raden. Afhankelijk van hoe je hem wilt lakken, Het is ook een optie om het stoeltje eerst koud (dus zonder lijm) in elkaar te zetten of alles past. Dan weer loshalen, alles stuk voor stuk lakken en daarna in elkaar lijmen (wel laklijm gebruike). Dit scheelt werk met het een en ander af te plakken en je hoeft niet ondersteboven te liggen tijdens het schilderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.