Prijsverschil dollars en euro's of USA en Nederland

nieuws

Nieuw lid
18 jan 2008
10
0
Heeft iemand een idee waarom gereedschap in Amerika zo veel goedkoper is als in Nederland?
Een Festool TS55 zaag met systainer en geleiderails kost in Nederland 449 euro ex BTW. In de USA kost deze zaag 440 USD, dat is 282,52 euro!! Beide prijzen van de Festool site.
Een setje Makita Li-ion 18 V boormachines, een gewone en een impactdriver met 2 accu's en een lader, kost op hier ruim 500 euro ex BTW. In de USA koop je zo'n setje voor 239 dollar, dat is een dikke 150 euro!! Daar koop je hier net 1 accu voor. Ra,ra,ra hoe kan dat en is het interessant om het zelf, of met een hele groep uit de USA te importeren. Een transformator om van 220V naar 110V kost maar iets van 30 euro, dus dat mag het probleem niet zijn. Wie weet hier meer van, of wie heeft wel eens wat uit de USA geimporteerd??
 

leo

Nieuw lid
4 mrt 2008
11
0
Prijsverschil is inderdaad groot maar bij import uit de US komen er in Nederland invoerrechten bij
die erbij opgeteld plus verzendkosten maken dat het verschil weer teniet wordt gedaan.
Of je moet geluk hebben dat je het pakje krijgt zonder invoerrechten, gebeurt wel maar niet vaak.
Je kunt de verkopende partij vragen om the total value lager op te geven, gekocht voor zeg maar $300 en op de bon voor $150.
Nadeel hiervan kan zijn dat de douane je niet gelooft en je een bewijs van betaling moet overleggen.
Kortom je kunt geluk hebben en een koopje of pech en dan maakt het niet veel meer in prijs,
en de garantie is bij de dealer op de hoek geen probleem terwijl ze bij grijze import moeilijk kunnen doen.
Mvg Leo.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb er de laatste tijd ook naar zitten kijken en het prijsverschil is echt enorm. Zocht eigenlijk een nieuwe sterke accuboor/schroever en had bijna de gok gewaagd om een Makita uit de USA te halen. Kwam echter dinsdag bij mijn vaste gereedschapboer en die had een hele pallet (raakte aardig leeg) blauwe Bosch 14,4 staan voor 179 euro ex. Is was er direct uit en heb nog geen moment spijt, super sterk ding en de degelijkheid straalt er van af. Mooi voor het zware werk naast de C12.
 

WR1944

Oud hout
Ik volg al enige tijd het Amerikaanse Festool Owners Group (FOG) forum. Daar komt dit onderwerp ook zo nu en dan ter sprake. Als Festool enige kans wil maken op de Amerikaanse/Canadese markt, dan zal het ook op prijs moeten concureren met thuismarkt. Met de ongunstige dollar/euro verhouding wordt dat dan nog moeilijker. Je kan mooi online de prijzen vergelijken op de verschillende Festool sites en dan zit er inderdaad niet veel verschil tussen de euro-prijzen onderling. In Engeland betaal je relatief gezien iets meer, maar in the USA en Canada behoorlijk minder. Het lijkt erop dat we in Europa de Amerikanen aan het subsidieëren zijn, een soort omgekeerde Marshall-hulp dus. Bestellen van electrisch gereedschap kan door de andere frequentie en/of spanning een probleem zijn. En volgens mij mogen Festool dealers ook niet over de grens exporteren. Dan zou je via een particulier iets moeten regelen. Onder de € 45,00 (ca. $ 60.00) ben je volgens mij vrijgesteld van invoerrechten.
Behalve dat de prijzen er laag zijn, zie ik op Amerikaanse sites ook regelmatig hand- en electrisch gereedschap, die ik hier nog nooit ben tegen gekomen, maar waar zeker een markt voor zou zijn.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik informeerde een keer in een verwegland naar een Makita freesmachine, een nieuwe met twee grepen en half inch aansluiting. Na navraag bij verschillende verkoopadressen en overal flink afdingen kwam ik uiteindelijk steeds weer op dezelfde prijs uit - 16 euro -
Als je naar Amerika kijkt zie ik dat er al 80 winkels in Amerika verspreid liggen van dezelfde eigenaar waar wij allemaal likkebaardend rond zouden lopen, houtliefhebbers zoals wij zijn. Hier in Nederland weet ik er momenteel maar 1 die daar op lijkt. Wat denk je van het inkoopgebeuren als je voor 80 winkels bij Festool gaat shoppen? En dan hebben we het nog niet eens over 1 van de grootste productielanden waar bijna idereen Chinees spreekt. Ik zelf ben echt al heel erg blij dat we nu eindelijk in Nederland een adres hebben om te kopen. Dat was 25 jaar geleden wel anders. Laten we nu vooral veel in Amerika gaan bestellen, met een beetje pech is het over een tijdje dan niet alleen een kwestie van kunnen maar weer van moeten.
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Bij ons uit het dorp heeft iemand zo'n makita set meegenomen uit de USA. Echt geen geld voor zo'n grote tas met gereedschap. Toch voelt het anderes aan dat de Makita's bij onze lokale gereedschapboer/ijzerwarenvakhandel. En wat mij ook opviel, op zijn setje staat Made in China en die bij onze gereedschapboer staat made in Japan. Het lijkt me raar dat Makita 2 kwaliteiten zou hebben, maar als je naar het prijsverschil kijkt, moet het haast zo wel zijn.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Die Makita waar ik het over had, daar stond ook op ; Made in China, en dat was op dat moment niet eens het land waar ik hem voor 16 euro zag liggen.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Dat prijsverschil zal wel deels te maken hebben met de lage dollar, maar vooral met het verschil in netspanning. In amerika gebruiken ze geloof ik 110V toestellen. Stel dat je een bovenfrees in amerika koopt, een toestel dat bv 1500W verbruikt. Een transformator van 110 naar 220/230V voor een toestel van bv 50W kost niet veel, maar wanneer je een toestel van bv 1500W en 110V wil aansluiten op een 220/230V net, dan kost je transformator al gemakkelijk 150 à 200 euro. Plus daarbij invoerkosten/taksen en BTW ...
 

WR1944

Oud hout
Ik ben net terug van een bezoek van 4 weken aan Amerika en ik heb met m'n mond open van verbazing rondgelopen in diverse bouwmarkten en gereedschapzaken. Niet alleen is het er een stuk goedkoper, er is ook veel meer beschikbaar aan professioneel gereedschap voor particulieren. Ook zijn er allerlei handige kleine en grotere hulpstukken beschikbaar, waar je in de modale bouwmarkt in Nederland niet om hoeft te komen. Het hout is er goedkoop en beschikbaar in allerlei vormen en soorten.
Ik logeerde bij een vriendin en heb daar wat eenvoudige klusjes gedaan. Volgend jaar ga ik er voor drie maanden heen en ga dan wat flinke reparaties en verbeteringen doorvoeren. Dan zal ik ook wat basis gereedschap nodig hebben als een werkbank, beitels, schaaf, zaag, boormachine en wat er nog meer boven komt borrelen. Ik verwacht voor een paar honderd dollar klaar te zijn. In Holland zou ik het dubbele kwijt zijn. Op het prijskaartje van de artikelen staat een netto prijs, er komt een paar procent belasting (sales tax) bij, afhankelijk van de staat, maar het blijft ook dan goedkoop.
Ik hoop definitief naar Amerika te verkassen. Dan zal ik m'n elektrische gereedschap moeten verkopen (meest Festool) en daar alles opnieuw gaan aanschaffen. Er is daar een 110 valt net en met transformatoren ben je duurder uit. Ik kan dan een bouwvallige garage (2 cars) opknappen en als werkplaats inrichten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Prijzen voor produkten hangen ook af van de lokale omstandigheden, zoals de prijzen van de concurentie ter plaatse en de levensstandaard van de lokale bevolking. Zijn de lonen lager en is de concurentie goedkoper dan heeft het weinig zin voor bv Festool om Europese prijzen domweg om te rekenen naar in dit geval dollars. Als bv Coca Cola de Noorse of Zweedse prijzen ook in Roemenie of Bulgarije zou vragen zou er weinig verkocht worden denk ik. Omdat echter de produktie van bv een Festool Domino voor de Amerikaanse markt nagenoeg evenveel kost als voor de Europese kan je je natuurlijk wel afvragen of de Amerikanen erg weinig betalen of de Europeanen erg veel. Voor Festool telt in dit geval alleen of men met het gemiddelde van alle prijzen voldoende verdient.

Ed
 

WR1944

Oud hout
Bovenstaande klopt uiteraard. Het geldt voor de meeste internationaal opererende bedrijven. Daarom spreekt men vaak van de McDonalds- of hamburgerindex. Met de prijzen van de standaard hamburger vergelijkt men het prijsniveau en de levensstandaard in de verschillende landen. Daarnaast heeft de concurrentie ook invloed op de prijs.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wij zouden hier ipv de big-mac index de festool index kunnen gebruiken. Ik heb even wat prijzen opgezocht in verschillende landen van een festool cirkelzaag (TS 75 EBQ-Plus-FS), hier het resultaat:

USA: €474
UK: €484
Denemarken: €576
Duitsland: €679
Italie: €599
Oostenrijk: €685
Frankrijk: €690
Nederland: €699

Ik heb dit ook gedaan voor de Ryobi ETS 1526 (tafelcirkelzaag)
UK: €145
Duitsland €179
Frankrijk: €196
Nederland: €229


Volgens mij worden we in Nederland gewoon in de maling genomen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb me ook regelmatig verbaasd over de prijzen die overal op de wereld gevraagd worden en niet alleen voor gereedschap.
Ik heb de indruk dat het heel complexe materie is.
Prijzen schijnen te worden bepaald op de heersende levensstandaard.

Nederland schijnt op nr. 9 te staan van het beste land ter wereld om te leven. Amerika staat op nr. 12 maar is tevens een koploper als het gaat om de grootste armoede in een welvarend land.
Wij zijn rijk, wij verdienen veel en we betalen veel. Als vandaag besloten zou worden om de prijzen van gereedschap met 20% te verlagen gaan veel zaken dicht, staan er aardig wat mensen op straat, krijgen we massaal dozen schuiven in een paar grote zaken waar men zich alleen maar zal druk maken om kwantiteit en niet meer om kwaliteit, en dan heb ik het over de verkoop en niet de producten.
Ik heb het vermoeden dat er geen land is waar je voor zoveel zaken belasting, en vaak veel belasting, moet betalen als in Nederland. Waar je aan zoveel vergunningen, eisen en regels moet voldoen als in Nederland.

Als gereedschap een business is waar je veel voor moet betalen, en het voor de hand ligt om te gaan denken dat er veel zal worden verdiend, waarom verdwijnen er dan steeds meer gereedschapswinkels? En waarom zijn er zo weinig mensen die een goede gereedschapswinkel beginnen? Het lijkt toch alsof je met die prijzen eenvoudig binnen moet lopen.

Beste mensen, ik werk in een gereedschapswinkel en ik heb nog nooit een seconde gedacht: WAS DIE WINKEL MAAR VAN MIJ. Al zou ik de winkel gratis krijgen met de verplichting om die 10 jaar voort te zetten dan zou ik hem nog niet willen hebben.

Tot slot:
In een aziatisch land dat ik ken wordt niet eens Festool verkocht. Er is gewoonweg niemand die zulk gereedschap kan betalen. Een nieuwe Makita freesmachine met grote spankop kost daar 16 euro. De meeste mensen daar hebben geen werk, geen ziektekostenverzekering, geen oude dagvoorziening, geen wao, geen ww, geen vut, geen auto, geen studietoelages, geen computer, geen pensioen, leven niet in een parkachtig land enzovoort,enzovoort. En wij hebben potverdulleme de hoogste prijzen voor het beste gereedschap. Nee, het leven is niet eerlijk.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Blijkbaar kan Makita een freesmachine (met grote spankop) produceren voor minder dan 16 euro, dat wij hier daarvan een veelvoud betalen bewijst dat er veel aan de strijkstok blijft hangen, er iemand veel op verdiend dus. Dat dit de winkelier is zal je mij niet horen zeggen (of zien schrijven ;) )

Ik zal 3 voorbeelden uit de praktijk geven waar ik me over heb verbaast:

- Hoe kan het dat een plaatje hardboard (60x122) dat bij het plaatmateriaal ligt beduidend duurder is dan precies hetzelfde plaatje maar dan te vinden als ondervloer/opvulling in de afdeling laminaat?

- Hoe kan een mdf plint met folie aan de voorzijde en een plakstrip aan de achterzijde goedkoper zijn dan een 'kale' mdf plint van precies dezelfde maat?

- Hoe kan een glassnijder in winkel ´A´ minder dan 1 euro kosten (79ct) en in winkel ´B´ bijna 5? (ook hier gaat het weer om precies hetzelfde merk/model)

Ik weet dat de marges bij de bekende grote ketens (bouwmarkten) aanzienlijk hoger zijn dan bij de kleine zelfstandige winkelier omdat de ketens goedkoper inkopen en vaak duurder verkopen (de klanten kopen het toch wel).

Wanneer ik weer een elektrisch gereedschap nodig heb en weer eens in Engeland ben, dan koop ik het daar wel. Zie het als een stukje ontwikkelingshulp ;) .
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Woeker winsten. Soms. Ik hoorde van een commissionair die een stay-over-apartementje kocht in een grote stad hier in nederland en deze liet verbouwen, totaal 1 millioen. Een naast familie lid kreeg op haar verjaardag 50.000 euro. Een commisionair is een "handels"man.
Ik ken in mijn omgeving niemand die "woekerwinsten" maakt, dus in die zin zou ik daar verder geen uitspraak over kunnen doen. Van buiten af lijkt het allemaal zo simpel maar ik heb ervaren dat de materie veel gecompliceerder is als je denkt. Eigenlijk kun je hier alleen vanuit persoonlijke ervaring iets over zeggen. Enig idee wat het kost om bij een bank geld te lenen, een pand te huren, deze vol te leggen met goed gereedschap, personeel aan te nemen en dan maar wachten tot de klanten komen om misschien iets van je voorraad te kopen? Gewoon uitproberen, dat is persoonlijke ervaring.

Grappig is dat ik een aantal mensen ken die zich best wel erg druk maken over de "hoge" prijzen, en zo goedkoop mogelijk proberen te kopen. Bij een aantal van die mensen heb ik heel sterk de - intuitieve - indruk dat zij, eenmaal aan de andere kant van de toonbank, de duurste winkeliers (zouden) zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wij argeloze consumenten worden gewoon massaal genept.

Bijvoorbeeld, laatst kocht ik een nieuwe laptop, heb me laten vertellen dat daar hoge marges op zitten zodat je flink kunt pingelen. Niet dus, de mijne kostte 600 euro en kon geen cent vanaf volgens die verkoper. Een week later stond hij in de reclamefolder van dezelfde winkel; voor 400 euro. Dat is toch pure bedriegerij? Ja, je kunt wel zeggen, dat is verkooptechniek en je moet je vooraf orienteren op je aankoop, maar dat is onzin. Glashard zeggen dat 'ie 600 kost en later 200 euro er vanaf doen is bedrog.

En dan nog de merkenbedriegerij, bijvoorbeeld van Scheppach. Alle draaibanken in hun aanbod worden regelrecht uit China gehaalt. Hun kleinste type draaibank kost iets van 450 euro. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn, die niet zoveel verstand hebben van gereedschap en machines, dat ding gewoon kopen en denken; Het is van Scheppach dus het zal wel goed zijn"
Bij Buitelaar in waddinxveen kost diezelfde draaibank € 150, en het is exact dezelfde. Buitelaar maakt ook genoeg winst als je kijkt hoe dat prachtbedrijf gegroeid is. Wat doet Scheppach met die extra 300 euro? In hun zak stoppen en die domme consumenten uitlachen.

Hetzelfde met Emco, vroeger topspul, nu China-import tegen dezelfde prijs als hun vorige kwaliteitsspullen.

enz, enz, heb zo nog een hele reeks voorbeelden.


Het zal in sommige gevallen uiteraard liggen aan de hoeveelheid van inkopen en grootte van het bedrijf, maar als je niet oplet beduvelen ze je waar je bijstaat.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het is niet slim van een verkoper om te vertellen dat er niets van af kan als hij zou weten dat hetzelfde product de volgende dag flink in prijs verlaagd zou worden. Het is doodeenvoudig niet slim omdat je dan op je vingers kunt natellen dat je die klant dan voor altijd kwijt bent. Hij zou, als hij slimmer zou zijn geweest, meer betrokken ook bij het welzijn van de klant, en die kennis zou hebben gehad, de klant geadviseerd hebben een dagje te wachten omdat hij dan als verkoper meer zou kunnen doen. Ik ken de chinese draaibanken niet waar hierover wordt gesproken, ik heb in een soortgelijke situatie de ogenschijnlijk exact dezelfde banken vergeleken door ze open te maken en tot mijn verbazing bleek er toen wel verschil te zijn. Het binnenwerk was anders. Om winsten te maken moet een ondernemer natuurlijk wel verkopen. Er zijn producten waar een producent niet of te weinig op verdiend om te kunnen blijven voortbestaan. Wat ze proberen te compenseren door meer winst te maken op andere producten. Of het verstandig is en eerlijk? Als je wilt weten waarmee de meeste winst wordt gemaakt hoef je slechts door de dure winkelstraten van de verschillende steden te lopen. Dan hebben we het over vloeroppervlakte/huurprijzen van winkelpanden en over bijvoorbeeld kleding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.