platenzaagtafel

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
M'n eerste 'project', aangezien er binnenkort de nodige platen gezaagd moeten worden maar eens een platenzaagtafel bedacht en gebouwd. Een paar balkjes, pannuhlattuh en de twee ouwe getrouwe Workmates. Zagen maar. Het afgezaagde stuk valt voor de verandering eens niet op de grond.

De foto laat dan ook meteen m'n hele werkplaats zien :) en een klein stukje van de moestuin (rechtsonder, radijsjes en broccoli).

[album]75[/album]

i.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Handig systeem, het hoeft niet altijd duur of ingewikkeld te zijn.
Ik neem aan dat je kisten gaat maken om de opbrengst van de moestuin naar de veiling te brengen. ;) ;) ;)

Ed
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
rickkoorman zei:
Slim bedacht!! Waarvoor heb je allemaal platen te zagen? Ben wel benieuwd

De OSB plaat wordt deel van een vensterbank, daarop komen dan nog leisteen tegels.

Het plafond in de garage wordt ook van OSB (9mm) die ik eerst in een, voor een persoon, handzamer formaat wil zagen en er een 'stapje' (weet niet hoe je dat noemt) aan frezen een soort veer en halve groef zeg maar.

Plexiglas / acryl platen voor in het balkon hek.

8 luidsprekers
3x http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct230_en.htm waarvan er 1 in de subwoofer die ik elders heb laten zien wordt geintergreerd.
4x http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct246.htm (in een aangepaste gewijzigde kast)

en dan moet er nog een dvd kastje komen, en .... en ....

nog wel e.a. te doen dus,

@Borre,
als ik knollen voor citroenen ga verkopen lukt het misschien op de markt ;) de moestuin is maar 60 emmers (12l) groot waarvan er meestal maar 40 in gebruik zijn, plus een paar metselkuipen voor de courgettes en ander groot spul.


i.
 

WR1944

Oud hout
Voor een grote stijve zaagtafel had je beter een zgn. torsiebox kunnen maken. Die lijkt me iets lichter in gewicht dan wat jij hebt gemaakt maar is van stroken multiplex gemaakt. Ik heb zelfs een demontabele zaagtafel volgens het zelfde principe langs zien komen. Ik weet alleen niet of het op dit forum was of een ander. Maar ik ben bang dat het voor jou niet meer hoeft. ;)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
WR1944 zei:
Voor een grote stijve zaagtafel had je beter een zgn. torsiebox kunnen maken. Die lijkt me iets lichter in gewicht dan wat jij hebt gemaakt maar is van stroken multiplex gemaakt. Ik heb zelfs een demontabele zaagtafel volgens het zelfde principe langs zien komen. Ik weet alleen niet of het op dit forum was of een ander. Maar ik ben bang dat het voor jou niet meer hoeft. ;)

Moest eerst even opzoeken wat een torsiebox is. Denk niet dat dat voor mijn toepassing werkt, zo'n ding is van onder en boven gesloten en dan zaag ik toch altijd in het boven blad?

Nu zaag ik altijd tussen de latten van de "lattenbodem", mocht ik toch ergens in willen zagen kan ik er altijd een pannuhlat plat onder leggen. Er is rekening mee gehouden dat die dan net mee draagt. Het gewicht van de constructie valt mee, ik kan het ding in m'n eentje over twee fietsen heen tillen en tegen de garage muur zetten.

Zo'n torsiebox lijkt me wel iets voor een opklapbare werkbank in de garage, ... als het daar ooit van komt.

i.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Een torsiebox ontleent zijn stijfheid (en dus zijn vlakheid) aan twee dichte vlakken die door een honingraat structuur (of vergelijkbaar) perfect parallel worden gehouden. Op het moment dat je dus met je zaag een keer door het bovenblad gaat is die stijfheid weg.
Ik denk dat het zaagraster van Knotwilg perfect geschikt is voor zijn doel. Ik zou alleen wel even goed waterpas stellen alvorens te gaan zagen. Het kan de haaksheid van de zaagsnede wat beïnvloeden als de zool van je cirkelzaag niet volstrekt glad over de plaat gaat (en dat is al snel als je plaat getordeerd op de onderlaag ligt)

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.