steigerhout vlonder behandelen

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ga bij ons achter een vlonder maken van 32m2. De helft zal onder een overkapping komen (zie het veranda topic) en de andere helft in de open lucht.
Nu wil ik de vlonder gaan maken van steiger hout en ben op zoek naar een manier om dit af te werken, maar het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven. Het hoeft dus niet in 1 keer beschermd te zijn voor de komende 100 jaar, keertje opnieuw insmeren na enkele jaren is geen probleem.
Ik denk dat ik dan bij een beits terecht ga komen. Klopt dat en zo ja, wat is volgens de kenners een aanrader? Zo nee, wat dan te doen?
Alvast dank.
 

tuoh

Oud hout
jpandriesse zei:
Niemand een idee wat er onder de beitsen 1 van een beetje degelijke kwaliteit is? Welk merk gebruiken de pro's hier?

De "pro's" gebruiken geen beits, maar hout van duurzaamheidsklasse I :D

Een vlonder uit steigerhout is geen vlonder maar een zeef. Dergelijk hout kan je niet voldoende beschermen met een product uit een pot. enkel wolmaniseren of iets dergelijks geeft een afdoende bescherming, de rest is dweilen met de kraan open.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Tja, daar ben ik van op de hoogte, maar hardhout is me op het moment te duur (minstens €33,- m2 tegenover €11,18 m2) en geïmpregneerd/gewolmaniseerd vind ik niet mooi, dus dit lijkt me een aardig alternatief.
Het feit dat ik de planken over een jaar of 10 zal moeten gaan vervangen, vind ik geen probleem. Zie ik dan wel weer of ik dan wel geld heb voor HH of dat ik weer voor een 10 jarige oplossing ga.
Het balken frame er onder zal sowieso wel van HH gemaakt gaan worden.
 

A.N

Actieve deelnemer
Joris,

Die steigerhouten planken houden het geen 10 jaar uit, ze liggen horizontaal in weer en wind, al het vocht blijft er op liggen en trekt door kiertjes in het hout ondanks een beschermende beits die je aanbrengt.

Wil je toch een redelijke bescherming van het steigerhout zou ik ze toch gaan impregneren, dat kan met een kleurloos middel. Mocht de kleur je niet aanstaan is er altijd de mogelijkheid om ze met bijv. Rambo pantserbeits een kleurtje (en extra bescherming) te geven.

Of af en toe kijken bij BVA/Troostwijk etc waar geregeld kavels (tuin) hardhout te vinden zijn.
 
A

Athanor

Guest
Aangezien het om steigerhout gaat, zou ik het voor een authentieke "look" met een dope van portland inwassen. Tegelijk een bevordering van de duurzaamheid en geeft een mooie grijze uitstraling.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.