Eetkamertafel noten fineer

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Hallo allemaal,

We hebben ongeveer 3 jaar geleden onze eetkamertafel gekocht, hij is behoorlijk lelijk geworden. Weet iemand hoe ik hem in oude glorie kan herstellen. Het is een gefineerd blad. Als je de foto's bekijkt is het vale hout van het blad, en het mooie hout van een dressoir uit de dezelfde serie. We hebben geprobeerd om met meubelolie en gekleurde bijenwas de tafel weer mooi te krijgen, maar geen resultaat. Na het aanbrengen van de was trokken we alleen maar strepen op de tafel. De was heb ik met stickerverwijderaar kunnen verwijderen (achteraf niet zo handig bedacht ik me, het is fineer :oops: )
Gelukkig geen schade aan over gehouden......

Heeft iemand een idee hoe wij hem weer mooi kunnen maken?



[album]73[/album]

[album]74[/album]
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Ben ik weer, heeft niemand een idee om hem weer mooi te maken. Ik heb wel verschillende dingen gelezen zoals hardwax olie, maar ik ben bang dat als ik er zomaar iets op smeer dat ik het er straks niet meer vanaf krijg, en omdat het fineer is, is diep schuren niet echt een optie. Moet ik misschien met kleurpoeder gaan werken en daarover schellak? of een beits of een vernis? Ik heb tevens de filmpjes van de woodwhisperer gezien met wat uitleg, maar dan weet ik dus nog steeds niet wat de uitwerking zal zijn op de tafel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@houtenplank : ik weet wel iemand die je misschien op pad kan helpen. Bel eens met Meubelmakerij Brekelmans te Akkrum. Erg veel vakkennis en een erg vriendelijke kerel.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo houtenplank

We gaan even terug in de oude doos.
Ik heb ooit een pot antiek boenwas gekregen bij een oude tafel. (Tegenwoordig heet dat plage en zit het in een spuitbus ) Ik onderhoud er een oude eiken kast mee die aan een kant in de zon staat. Er zit een soort kleurstof in die een mooi egale tint op de kast achter laat. het aanbrengen is een handigheidje, dun opbrengen en gelijk uitpoetsen. een beetje haast is wel geboden, anders krijg je een plamuurlaagje. Ik zet de was eerst even in de oven tot het lekker warm/vloeibaar is. Soms herhaal ik de behandeling om het mooi te dekken. Lijkt een beetje een ouwe lu...n techniek maar werk ook prima op de gefineerde kast van mijn schoonouders. Op braderieën en fancifairs staan meestal van die standwerkers. Zij hebben vaak verschillende kleuren of kunnen daar zeker aan komen.

DEZE TECHNIEKEN werden door onze OMA"S en OVERGROOTMOEDER"S veel toegepast.

Hartelijke groet Hugo
 

tuoh

Oud hout
Onder invloed van UV straling is het houtfineer verbleekt. sommige houtsoorten zijn hier heel gevoelig voor, zoals Kersen, Sipo Mahonie, etc.

Een mogelijke oplossing is het blad te strippen, (alle afwerklagen eraf) en schuren tot de kleur terug tevoorschijn komt.
Maar bij een gefineerd blad heb je niet veel tolerantie, bij het schuren dus zeer omzichtig te werk gaan of je schuurt zo door de fineerlaag. Is de toplaag te dun, dan even licht opschuren en daarna inkleuren met beits.
Eens droog kan je dan afwerken met een geschikt product met een uv filter.

Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Er wordt wat verkocht met andere namen dan het is blijkbaar.
Ik heb laatst een Pastoe meubel opgeknapt,dat een " kersen" ombouw had.
Na een aantal jaren volkomen gebleekt en bleek het een gewone beuken fineer te zijn,
die waarschijnlijk ooit een beits oid in " kersen" had gehad.
Met wat truukjes was er ook niks meer mee te doen,dus was er geen andere optie,dan de ombouw te
verwijderen,en een andere aan te brengen.
Nu zit er echt kersen op,en hebben de klanten wat ze origineel bedoelden.
Zelfs een "merk" meubel is blijkbaar niet meer echt.
:cry:

2wg9klg.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.