2 adviezen gevraagd voor vlonder en kozijn

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Kan iemand zijn mening geven over het volgende? Ik ga zeer binnenkort een vlonder in mijn achtertuin maken. De houtsoort wordt vermoedelijk Massaranduba van 28mm dik. De vlonder komt over de volle breedte van mijn huis te liggen en dat is ongeveer 530cm. Ik dacht er zelf aan om vlonderplanken te kopen die minstens zo lang zijn als de breedte van mijn huis. Maar ik twijfel nu of ik wellicht de breedte moet verdelen in drieen, waardoor de kopse kanten tegen elkaar komen te liggen. Geen naden zien is mooier, maar kortere planken zijn makkelijker te hanteren.

Het tweede issue betreft houtrot onder mijn schuifpui (zie foto's). Ik heb het "kapotte" hout al weggehakt. Is het nu gewoon een kwestie van nieuwe stukken balk zagen erop monteren met een loodlapje eroverheen? En hoe maakt ik zo'n loodlapje vast?

Bijvoorbaat dank.

Mike

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De zwarte rand die je ziet (bitumen??) had sowieso al voorbij de baksteen moeten lopen, waardoor inregenen niet mogelijk is.
Voor het te vervangen hout, hardhout nemen, het oude hout goed wegsteken, bewerken met anti-houtrot impregneer en de delen goed met constructielijm verlijmen. Daarna inderdaad lood (of lood vervanger) er overheen en dan zo ver (minstens over de 1e baksteen heen) dat inregenen niet weer mogelijk is.

Wat betreft je vlonder. Als je de mogelijkheid hebt om planken uit 1 stuk te gaan gebruiken, dan moet je dat uiteraard doen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor je snelle reaktie. Die "zwarte" rand is het kozijn en is staalblauw. Dit gaat al voorbij de stenen onderlaag. Er zat hier eerst een zwarte "lap" voor. Maar door het verzakken van de grond is het hout bloot komen te liggen.
 

tuoh

Oud hout
Neem je vlonderplanken 3,60m lengte, je hebt dan ongeveer 1,5 planken nodig voor één rij. Die halve plank leg je steeds om en om. Dus in de eerste rij begin je bijvoorbeeld links met een hele plank en eindig je met een halve.
De volgende rij begin je met de andere helft, en daarna een hele plank.
Op deze manier heb je per rij maar één voeg, die dan ook nog per rij verspringt, zo krijg je een rustiger beeld, en je hout is korter.
Soms zijn kortere lengtes ook wat goedkoper dan langere lengtes.

Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor mijn terras ga ik de planken ook verspringend leggen. Bij de voegen zullen wel twee kepers van de dragende constructie langs elkaar komen te liggen. Drie cm opleg (bij een keper van 6 cm) gaat krap zijn om fatsoenlijk te kunnen schroeven. Het risico op scheuren wordt vrij groot.
En nu we het toch over vlonders hebben. Weet iemand waar ik tegen een behoorlijke prijs goede inox schroeven kan kopen, eventueel een online shop. Dertig Euro voor honderd schroeven wordt een flinke kost voor 60 m2.

Mathieu
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik ben bang dat dat toch wel een gangbare prijs is. Neem overigens Torx schroeven, dan help je ze niet al direct naar de klöte als je ze in het hout draait. Daarnaast is je lichamelijke belasting ook een stuk lager omdat je de schroefmachine niet met kracht naar beneden hoeft te duwen.

Overigens ook niet schroeven die net te kort zijn: torderend hout trekt je schroeven dan zo kapot.

@lex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Mathieu : Bel anders eens met Leeuwbouw 038 4210939, even vragen naar de verkoopafdeling. Het is handig dat je mijn naam even vermeldt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alex,
De schroeven die ik nu heb zijn torx. De kop draait inderdaad niet kapot, zoals bij inox schroeven met kruiskop nogal eens het geval is, maar ze breken als glas. Ik gebruik een impact schroefmachine, dus normaal gezien niet overdreven veel koppel. Ik heb nog niet geprobeerd met de gewone schroefmachine, daar zit namelijk de boor in om voor te boren.
Wat gangbare prijzen betreft, de leverancier die Rick voorgesteld heeft is meer dan behoorlijk goedkoper. Honderd stuks 5 x 70 kosten slechts 5,7 Euro. Is een heel klein beetje goedkoper dan de 30 Euro die ik betaald heb. Dus Rick, morgen ga ik even bellen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Om breken tegen te gaan, in 1x doordraaien. Niet vlak voor het einde willen stoppen en dan weer gas geven, want dan breken ze gegarandeerd. Verder maakt het ook een wereld van verschil of je a of b merk schroeven gebruikt.
Wat ook het indraaien veel makkelijker maakt is door de schroeven vet te maken. Schroeven in een bakje, beetje (bijvoorbeeld) wd40 er overheen en het gaat een stuk soepeler. Bij hele dikke schroeven doe ik er vaak zelfs een klein beetje vaseline op de punt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zijn geen schroeven van een eigen merk van een bouwmarkt of een wit product, maar één doos is Spax, de andere Berner. Ik heb er vandaag vet aan gedaan, dat helpt, maar ik moet nog voorzichtig zijn.

Mathieu
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Boor je wel voldoende voor dan? Probeer het anders ook eens met de boormachine, zo'n slagschroevendraaier zet aardige stress op je schroeven hoor (maar nogmaals, dan wel in 1 keer indraaien).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Joris ->goed voorboren, vaseline erop en in 1 x doorschroeven.

@mathieu : Leeuwbouw is echt een super leverancier. Goede service, strakke prijs en zelfs aan huis/klus geleverd. Laat me even weten hoe het gegaan is. Ik heb overigens geen financiele band met Leeuwbouw maar ik waardeer een goede leverancier enorm
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb deze middag gebeld naar Leeuw Bouw. Ze konden me onmiddellijk zeggen wat er beschikbaar was van schroeven. Een doos bankirai schroeven van 100 stuks 5x70 kost slechts 15 euro. Dus minder dan de helft van in de gewone bouwhandel. Maar ze leveren niet in België. Spijtig dus, maar misschien nog even rondneuzen op internet.

Voorboren tot de volledige diepte is niet evident. Een boortje van 4 mm en 7cm nuttige lengte hebben ze ook niet in de doorsnee winkel. Maar is ook weer verkrijgbaar via webshop (en Leeuw bouw :( ). Maar zo een dun lang boortje is nogal delicaat. Normaal is voorschroeven op de volledige lengte ook niet nodig daar de schroeven zelfborend zijn. In theorie. Maar ga toch eens proberen met de gewone schroefmachine.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.