Beginnen met houtdraaien

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Houtbewerkers,

ik heb al een tijdje een intresse naar ambachtelijke meubels
en dan met name het soort waar veel sier/draaiwerk in te vinden is

dit leid dan ook tot mijn besluit mij meer in het houtdraaiwerk te gaan verdiepen

echter heb ik tot nu toe geen enkel idee waar ik goed aan doe om mee te beginnen
(wat voor soort machiene, beitels, ect.)

Mijn buget is niet zo heel groot.

ik hoop dat jullie mij hier een degelijk advies over kunnen geven waar ik zoal goed aan doe.

bvd
Gert-Jan / Woody
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Peter,

Nee deze site kende ik nog niet,
ik zal er gelijk is op gaan kijken.

bvd
Gert-Jan
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo,

ik heb net een tijdje op de site van ''de houtdraaier'' gekeken
en zoals peter vertelde staat er inderdaat een enorme hoeveelheid informatie op

deze goeie man adviseerd een zekere machine de HBM 1100 (evt met copieer inrichting te verkrijgen)

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1106

heeft iemand ervaringen met deze draaibank en/of verdere advisen?

P.s. Ad inderdaad op marktplaats staan heel veel draaibanken, maar door mijn gebrekkige kennis over de machine's zelf vind ik het een beetje ''eng'' om via daar een machiene te kopen.
 

tuoh

Oud hout
Bij de keuze van een draaibank zou ik zeker letten op de schroefdraad van de vaste kop, de Europese standaard hier is M33x 3,5, voor deze schroefdraad is een grote verscheidenheid aan opspankoppen en accessoires te verkrijgen van verschillende fabrikanten, en verschillende prijsklassen.

Bij een afwijkende schroefdraad op de spindel is het klooien met adapters om één en ander aan te passen.

Draaibeitels zeker in HSS staal, kies voor een gerenommeerd merk, dan ben je zeker van de kwaliteit.

Met een set die bestaat uit een voordraaiguts 25mm, een afsteekbeitel van 6mm, een spindelguts van 10 à 13mm een schalenguts van 13mm en eventueel nog een halfronde schraper doe je al 90% van alle draaiwerk.

Van HSS beitels zijn er Chinese klonen in de handel die er mooi uitzien maar voor geen meter draaien.
Hier ontbreekt de noodzakelijke warmtebehandeling, deze beitels zijn zeer snel bot, je slijpt jezelf het lazarus.

Kopieerinrichtingen op hobby draaibanken zijn hun geld niet waard, het eindresultaat is maar pover en de detaillering laat te wensen over, je moet ze nog altijd nabewerken met een draaibeitel om een valabel resultaat te krijgen.

Kies voor een draaibank niet de goedkoopste machine, je gaat al snel aanlopen tegen de beperkingen van een dergelijke bank, brakke lagers en trillingen bij de vleet, dit heeft een rechtstreeks gevolg op de kwaliteit van het draaiwerk.

Persoonlijk vind ik de machines van Holzstar mooi om mee te starten bv. DB900 is al een mooie allrounder, en heeft een deftige schroefdraadspindel met M33 x3,5.

Met het juiste gereedschap is houtdraaien een genot, in het andere geval kan het een nachtmerrie worden.

Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven bij het houtdraaien, het is een verslavende hobby.


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Laten we eerst wat orde op zaken stellen, zodat we inderdaad tot een gedegen advies kunnen komen.

Woody, wat ben je van plan te gaan draaien?
De keuze van de draaibank is daar sterk van afhankelijk. Wil je schalen draaien, tafel- en stoelpoten, potten, kandelaars, pennen??
Voor schalen draaien is de lengte van het bed niet in de 1e plaats belangrijk, daar is veel meer de hoogte van het aangedreven center van belang. Bij poten is de lengte van het bed wel weer belangrijk.

Je spreekt van een beperkt budget, wat noem je beperkt?
Je hebt draaibanken van 2500 euro en van 100. Een dure, dus (meestal) kwalitatief goede bank is veel waarde voor je geld, maar wil je direkt op een dure machine starten (waarmee je dan je leven lang mee verder kunt) of wil je eerst de sfeer van houtdraaien opsnuiven aan een goedkopere middenklasser?

Het is namelijk zo, houtdraaien kost zeer veel oefening en dus tijd wil je de basistechnieken onder de knie krijgen. Je zult niet de eerste zijn die enthousiast een peperdure houtdraaiersuitrusting aanschaft en daarna al snel ontmoedigt is wegens tegenvallende resultaten. Dit niet om je te ontmoedigen, maar om aan te geven dat je je keus goed moet overdenken.

Nu nog wat over mijn eigen ervaringen. Ikzelf draai op een Emco DB-5, een mooie startersmachine met voldoende mogelijkheden waarmee ikzelf nog jaren vooruit kan. Deze machine is mij aangeraden door een ervaren houtdraaier. Ik moet er wel bij zeggen dat het houtdraaien in mijn geval geen hobby opzich is, maar meer een onderdeel van mijn hobby houtbewerken en meubels maken. Ikzelf draai dus hooguit functionele onderdelen zoals handvaten, poten en meer zulk spul. De draaibank koste me € 250, gekocht via marktplaats. Na het vervangen van een niet goed functionerend onderdeel (risico van Marktplaats) en het aanschaffen van 4 beitels kwam ik op de totale som van € 360.-

Je had het over de machine van Buitelaar, ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Het zullen opzich best wel goede machines zijn, maar ik heb voordat ik een draaibank kocht, gevraagt aan enkele ervaren draaiers wat zij ervan vonden, meestal waren ze niet erg positief. Maar de maker van de houtdraai-site raad ze wel aan, dus tja :?
Let wel, dde machine kost 320 euro, op Marktplaats koop je voor minder een net zo mooie en goede bank. Maar je loopt natuurlijk wel enig risico.

Als ik je nog een tip mag geven: lees veel en vraag veel over draaibanken en het houtdraaien. Zo krijg je een redelijk inzicht in wat wel en niet kan of goed is. Vergeef me het maar als ik het mis heb, maar aan het feit dat je de site de-houtdraaier.nl nog niet kende, zegt mischien ietst over de staat van voorkennis. Nog even flink wat huiswerk doen ;)

Attached files
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Beste Andre,

Bedankt voor je tip's en aanbevelingen
die Holzstar DB900 is inderdaat een schitterende machiene en ook qua beitels weet ik nu een stuk beter waar ik naar moet kijken,

Beste Woodworker,

een hoopvragen en ik zal er een zo goed mogenlijk antwoord op proberen te geven :

wat ben ik van plan te gaan draaien: voornamelijk onderdelen uit meubels (tafel/stoelpoten handvaten en als het er eventueel inzit wil ik ook meer richting vazen schalen enz gaan proberen ) dit niet op professioneel gebied maar puur voor de hobby en natuurlijk voor de familie(mochten ze het willen :p ).

Met een beperkt buget bedoel ik een redelijke prijs/kwaliteid overeenkomst, zoals je al zegt:
De sfeer van houtdraaien opsnuiven aan een goedkopere middenklasser

Inderdaat de machine van buitelaar word geadviseerd echter (zoals ik al eerder heb gezegt) heb ik echt geen kijk op wat goede of slechte eigenschappen zijn bij de verschillende draaibanken
daarom vraag ik het ook na, zodat als ik strax een draaibank koop hem kan kopen met toch een beetje kennis op zak (op school krijgen we dat helaas niet geleerd)

Maar een ding staat boven alles uit: ik heb nog een hoop te leren!!

Met vriendelijke groet
Gert-Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.