M'n eerste kistje

WR1944

Oud hout
M'n vrouw vindt bouwmarkten vreselijk boring. Dan zegt ze vaak dat ze niets in een vrolijk kleurtje hebben. Toen kwam ik bij Woodcraft een setje shims tegen, in vrolijke kleurtjes. Blauw = 1/4", wit = 1/8", rood = 1/16" en groen is 1/32". Voor $7 kon ik het niet laten liggen, zoiets komt altijd een keertje van pas. Maar hoe hou je zoiets bij elkaar?
Ik besloot een soort kistje te maken. Het hout van het boekenrek, dat waarschijnlijk western red cedar is, kon ik daarvoor mooi gebruiken. Het zou een klein kistje worden dus moest ik de plankjes middendoor zagen. Bij gebrek aan een lintzaag (staat wel op m'n lange termijn wenslijst) gebruikte ik de TS55. Een opspantruc verzonnen en het ging van een leien dakje. De laatste paar mm deed ik met een vlijmscherpe (hoe ik dat weet?) Japanse zaag van Marples.
Daarna besloot ik verder alleen nog handgereedschap te gebruiken. Door m'n scherpe gereedschap krijg ik daar steeds meer plezier in. Ook besloot ik kleine zwaluwstaarten te maken. Als versiering kwam er nog een soort van voet onder het kistje. Na een paar lagen polyacryl was het af en kon ik m'n vrouw laten zien dat houtbewerken helemaal niet boring is.
Vergeleken met die fantastische dozen van de diverse kunstenaars op dit forum is dit kinderwerk. Maar ja, je moet toch ergens beginnen. En zolang het een praktische toepassing heeft zie ik nut en noodzaak van kistjes/doosjes wel in. Ik ben meer voor het praktische dan voor het kunstzinnige.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi man!!!
Dat je bijna alleen maar handgereedschap gebruikt hebt maakt het voor mij alleen maar mooier. Staarten zien er ook strak uit.
 

WR1944

Oud hout
rickkoorman zei:
Hoe heb je de bodem erin gezet ?

Het geheel is een beetje ad hoc ontstaan. Omdat ik de latten met behulp van wat afvalstroken door midden heb gezaagd kwam ik niet exact in het midden van de dikte uit. Dat had ik met de shims kunnen aanpassen maar daar dacht ik op dat moment gewoon niet aan. :? Ik eindigde met stroken van 9 mm en 6 mm. Ik besloot de 9 mm voor het kistje te gebruiken en de 6 mm voor schotjes tussen de verschillende kleuren. Omdat ik met het uitzetten van de bemating me 10 mm vergiste :oops: kon ik uiteindelijk die schotjes niet plaatsen tenzij ik ze 2,5 mm dik kon schaven. Dus geen schotjes.
Het idee voor het voetje ontstond toen ik de bodem voor het kistje aan het voorbereiden was. Terwijl ik aan de manier van inlaten dacht kwam het idee voor een voetje boven borrelen. Hiertoe heb ik twee delen zijdelings tegen elkaar gelijmd en op maat gemaakt. De originele bodem liet ik net binnen de wanden vallen en lijmde ik op het voetje. En daar kwamen de wanden op te staan.
 

WR1944

Oud hout
borre zei:
Maar wat doet die metrische rolmaat in de States ????? ;) ;) ;)

Ed

Ik weiger me over te geven aan een voorhistorisch maatsysteem. Vanwege praktische problemen ben ik genoodzaakt bouten en schroeven te gebruiken in inch-maten maar waar ik het kan vermijden doe ik het. Ik heb al van diverse kanten gehoord dat men met die fractionele waarden regelmatig vergissingen maakt maar ze blijven eigenwijs vast houden aan die dinosauriers. Probeer maar even snel uit te rekenen hoeveel 3 1/2 + 8 3/4 + 5 1/8 is. 3,5 + 8,75 + 5,125 ziet er veel simpeler uit en doe je met gemak uit je hoofd (nou ja, voor de meesten dan :mrgreen: ).
Ik ben nog aan het nadenken over een passende naam voor m'n metrische enclave in de USA.
Die metrische rolmaat heb ik in de USA gekocht, compleet met puntenslijper en handrem op het terugrol mechanisme. Ik wil nog een dubbel metrische kopen die geheel vlak is van het zelfde merk. Die op de foto heeft een witte rand voor maatstrepen en aantekeningen, een soort van story pole.
 

WR1944

Oud hout
Creatief_Met_Hout zei:
hoort natuurlijk nog wel een foto bij.... ;)

Sorry, ik moest m'n foto's nog van de camera halen en formatteren. M'n toegang tot de computer is wat onregelmatig.

haasjetik zei:
Hoe bevalt die Flatcap rolband?

De FastCap rolmaat bevalt me prima. Vooral de tweezijdige maatvoering. Ik was al aardig gewend aan het ondersteboven aflezen maar dit gaat toch beter. De handrem is alleen bruikbaar als je een lang stuk hebt uitgeschoven. Bij korte stukken is je reactiesnelheid niet hoog genoeg. ;) Alleen die witte strook maakt het aflezen iets minder nauwkeurig zodat ik deze ga gebruiken als notitie maatlat en een echte tweezijdige koop. Voor $7 kan je niet zonder zitten. Het enige slordigheidje is als je een binnenmaat gaat meten. Volgens het ingeperste opschrift moet je er 2 3/4" bij optellen terwijl het toch echt een metrische band is. :lol:
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heel goed die metrische enclave daar, leer ze maar es efficiënt werken! :mrgreen:
Is het echt zo dat íedereen stram blijft vasthouden aan dat bejaarde systeem of zijn er wel degelijk mensen die het voordeel inzien van het metrische systeem (maar het niet toe willen geven)?

Enne, dat zijn nette zwaluwstaartjes. :)
 

WR1944

Oud hout
Het is een discussie die regelmatig gevoerd wordt op de internationale Engels-talige houtbewerkers fora. En er zijn Yanks die er fanatiek voor gaan. Maar er zijn er ook die de voordelen van metrisch werken inzien maar het gewoon zo gewend zijn dat omschakelen, zeker in het begin, flink wat fouten op zal leveren. En het gros van de hardware is in inches en ook al de hout- en metaalproducten. Dus voorlopig zijn ze er nog niet vanaf. Maar in de serieuze wetenschappen werkt men metrisch, in de farmatheutische wereld eveneens en op de meeste producten van de supermarkten wordt de metrische hoeveelheid tussen haakjes aangegeven. Op het FOG-forum zijn er die toegeven omgeschakeld te zijn en er geen blijvende schade van hebben ondervonden. Met geld werken ze ook metrisch dus hoe moeilijk kan het zijn?
Voor veel hulpstukken, waarvoor een schaalverdeling in inches wordt geleverd is vaak een metrische versie beschikbaar zoals bij Incra.
Maar er is ook een figuur die een soort sticker heeft ontwikkeld met inch-maten die je over de mm maatverdeling van Festool zagen kan plakken. Je kan die zelfs zo opplakken dat je de dikte van de geleiderail meeneemt.
Ikzelf begin er al aardig aan te wennen, maar ik mis m'n metrische/inch rolmaat in zak-formaat. Vergeten mee te nemen dus nu loop ik vaak rond met een metrische/inch rolmaat van 8 m in het formaat van een halve baksteen. Als ik naar een bouwmarkt ga neem ik die joekel mee en een omschakelbare schuifmaat (metrisch, fractionele en decimale inches) voor het precieze werk in de borstzak. Ondanks dat gaat het toch een enkele keer fout, te lange of te korte schroeven. Maar met elke vergissing groeit de voorraad schroeven en bouten voor een volgende keer. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
In mijn geval wil ik ze hergebruiken. Als je ze bijvoorbeeld bij het tegelen o.i.d. gebruikt kan ik me voorstellen dat je ze na gebruik weggooid als er kit aan zit. Ik wil ze gebruiken bij het stellen van bijvoorbeeld deuren of ramen.
Ik had de shims ook in het plastic kuipje kunnen bewaren waarin ik ze kocht. Het leek me echter een leuk argument om een keer een soort doosje te maken.
Voor het stellen van deur frames worden hier bundels met houten shims verkocht voor een paar $$$. Na het stellen zaag je uitstekende delen af.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi kistje met prima ogende zwaluwstaarten! Het wordt tijd voor een kistjeswedstrijd volgens mij.
Ook mooi om je ervaringen uit de usa te lezen. Ik mag graag de amerikanen hier plagen met hun oubollige inch systeem en ze vinden het zelf ook niet altijd praktisch. De bedrijven die internationaal gaan, ook b.v. Chevron en zo zijn helemaal gestandariseerd om metrische maten. Op scholen wordt ook al 30 jaar het metrische systeem behandeld, maar het is ooit tegengehouden door een congreslid uit texas, because the way home will be much too far if we go metric.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.