Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Super droog hout 'werkt' niet ?

Een vraag waar ik al heel lang een antwoord op zoek, eens op de tv werd in een (Duitse) documentaire het volgende gemeld. Als je hout tot onder een bepaald percentage droogt (ik meen me 3% te herinneren) dan verliest het z'n vermogen om vocht op te nemen. Het hout werkt dan dus niet meer als gevolg van (de lucht)vochtigheid.

Dit zou door Nederlandse orgelbouwers ontdekt zijn en toegepast worden voor orgels in de tropen, die anders door de sterke verschillen in luchtvochtigheid over de seizoenen heen ontstemd zouden geraken.

Klopt dit?

i.

Re: Super droog hout 'werkt' niet ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knotwilg
    Een vraag waar ik al heel lang een antwoord op zoek, eens op de tv werd in een (Duitse) documentaire het volgende gemeld. Als je hout tot onder een bepaald percentage droogt (ik meen me 3% te herinneren) dan verliest het z'n vermogen om vocht op te nemen. Het hout werkt dan dus niet meer als gevolg van (de lucht)vochtigheid.

Dit zou door Nederlandse orgelbouwers ontdekt zijn en toegepast worden voor orgels in de tropen, die anders door de sterke verschillen in luchtvochtigheid over de seizoenen heen ontstemd zouden geraken.

Klopt dit?

i.
    Geen idee waar dat verhaal vandaan komt maar het lijkt me niet te kloppen. Zo'n proces zou dan ook wel veel meer gebruikt worden. Hout kan in een oven tot nagenoeg 0% gedroogd worden maar neemt daarna gewoon weer vocht op in nagenoeg dezelfde manier als hout dat niet zo droog geweest is. Je kunt hout plastificeren door onder vacuum een soort dunne polyster in de vaten te laten trekken. Dat stopt de vocht opname van hout vrijwel volledig maar is een heel duur proces. En sommige houtsoorten kan je stomen waardoor het iets stabieler wordt. Het beste kan je hout maar gewoon nemen zoals het is

De enige manier om hout vormstabiel te krijgen of te houden is het "modificeren" van hout.

De meest gangbare methode tegenwoordig is het thermisch behandelen van hout, aldus behandeld hout neemt bijna geen vocht meer op, het "werkt" dus niet meer. Enig nadeel van deze methode is de geringere mechanische weerstand.
    Thermowood, stellacwood, Plato, etc. zijn voorbeelden van deze methode.

Een andere manier, hier bekend onder de handelsnaam " Accoya" is van scheikundige aard, hout behandeld op deze manier blijft al zijn mechanische kwaliteiten behouden, enkel de duurzaamheid word gevoelig verbeterd.

Maar beide methodes hebben hetzelfde doel, namelijk het hout verhinderen om vocht op te nemen en vast te houden.
    Kan je namelijk deze eigenschap ( hygroscopisch) uitschakelen, dan krijg je een heel vormstabiel materiaal dat ook nog eens heel duurzaam word. Nu, eigenaardig genoeg werken deze methodes het best bij van nature weinig duurzame houtsoorten. Hier zijn spectaculaire resultaten geboekt.

Het mag duidelijk zijn dat de oplossing er misschien wel simpel uitziet, maar de realiteit is dat heel wat minder.
    Het is een heel proces, dat ook nog eens de nodige energie kost om tot het gewenste resultaat te komen.
    Om dit hele proces productierijp te krijgen zijn er tientallen jaren onderzoek en testen aan vooraf gegaan.
    "
    Zo eenvoudig is het dus niet om hout te verkrijgen dat niet meer werkt. Tot nader order moeten we dus doen met deze "onvolkomenheid"

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    De enige manier om hout vormstabiel te krijgen of te houden is het "modificeren" van hout.
    André, Seek,

dank voor de toelichting, ik had in de jaren ook al niets in die richting op het web gevonden.

Is er eigenlijk een "meest vormstabiel hout"?

i.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knotwilg
    dank voor de toelichting, ik had in de jaren ook al niets in die richting op het web gevonden.

Is er eigenlijk een "meest vormstabiel hout"?

i.

uit ervaring weet ik dat Swietenia mahagoni (mahonie) 8-)

Hier heb je een lijst met krimpwaardes van een hele boel houtsoorten:
    http://www.woodbin.com/ref/wood/shrink_table.htm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Hier heb je een lijst met krimpwaardes van een hele boel houtsoorten:
    http://www.woodbin.com/ref/wood/shrink_table.htm
    waaruit we heeeel voorzichtig concluderen dat Mesquite de winaar is met niet alleen een lage krimp maar ook een mooie symmetrische krimp, radiale en tangentiale krimp zijn vrijwel gelijk.

Code:
    hout            radiaal   tangentiaal  t/r
    Mesquite             2,2      2,6     1,1
    Greenheart           8,8      9,6     1,1
    Hophornbeam          9,0     10,0     1,1
    Magnolia, Southern   5,4      6,6     1,2
    Ebony                5,5      6,5     1,2
    Ceylon Satinwood     6,0      7,0     1,2
    Kempas               6,0      7,4     1,2
    Caribbean            6,3      7,8     1,2
    lpe                  6,6      8,0     1,2
    Macawood             2,7      3,5     1,3
    Cocobolo             3,0      4,0     1,3
    Birch, Yellow        7,3      9,5     1,3
    Azobe                8,4     11,0     1,3
    lroko                2,8      3,8     1,4
    Mahogany, True       3,0      4,1     1,4
    Limba                4,5      6,2     1,4
    Jarrah               4,6      6,6     1,4
    Pine, Pond           5,1      7,1     1,4
    Pine, Slash          5,4      7,6     1,4
    Walnut, Black        5,5      7,8     1,4
    Bubinga              5,8      8,4     1,4
    Birch, Paper         6,3      8,6     1,4
    Birch, Sweet         6,5      9,0     1,4
    Basswood             6,6      9,3     1,4
    Oak, Live            6,6      9,5     1,4
    Mora                 6,9      9,8     1,4
    Hickory, Mockernut   7,7     11,0     1,4
    Persimmon,Common     7,9     11,2     1,4
    Horse Chestnut       2,0      3,0     1,5
    Eastern Redcedar     3,1      4,7     1,5
    Cedar, Sth Am.       4,0      6,0     1,5
    Okoume               4,1      6,1     1,5
    Spanish-cedar        4,2      6,3     1,5
    Cedar, Port-Orford   4,6      6,9     1,5
    Ash, Green           4,6      7,1     1,5
    Pine, Loblolly       4,8      7,4     1,5
    Pine, Longleaf       5,1      7,5     1,5
    Kaneelhart           5,4      7,9     1,5
    Almendrillo          5,5      8,2     1,5
    Balata               6,3      9,4     1,5
    Birch, Alaska Paper  6,5      9,9     1,5
    Hickory, Shagbark    7,0     10,5     1,5
    Karri                7,2     10,7     1,5

gesorteerd op T/R dan op Radiaal
    Bron: http://www.woodbin.com/ref/wood/shrink_table.htm
    i.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Vroeger zeiden we dat hout uit een zekere voormalige kolonie van Nederland absoluut niet werkte maar met de huidige houding ten aanzien van discriminatie kan niet iedereen de humor hiervan inzien. Voor je het weet heb je nog een aanklacht aan je broek ook. ops:

Wat mij opvald aan dat lijstje is dat Magnolia ertussen staat.
    Ik heb enkele weken geleden een reeks stukken Magnolia gekregen en heb er intussen enkeel stukken uit gedraaid.
    Tot mijn verbazing zijn deze stukken nog zeer nat en tijdens het draaien was er een enorm verlies aan vocht. Maar de vorm bleef mooi rond. Ze zijn ook niet gebarsten.
    Als ik geweten had dat deze soort zo mooi vanboven in het lijstje staat dan had ik al eerder met deze soort gewerkt.

Chris

Thermisch gemodifieerd hout is inderdaad stabiel, maar niet geschikt voor permanent vochtige omgeving. Voor toepassingen ondergronds is het niet geschikt omdat het slap wordt (sponzig).

Mathieu

Forum Rechten