vreemd geluid uit motor hm1

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste.
tijdens testen van mijn pas aangepaste hm1 deed de motor raar.
deze uit elkaar gehaald en er bleek aan de uitgaande as zijde in de motor iets te zijn gemonteerd dat op een rem lijkt. helaas was deze los gegaan, en maakte raar geluid.
mijn vraag is dit een rem ? of iets anders en zo ja waar dient het dan voor?
m vr gr Frank.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
KoWrds zei:
Beste.
tijdens testen van mijn pas aangepaste hm1 deed de motor raar.
deze uit elkaar gehaald en er bleek aan de uitgaande as zijde in de motor iets te zijn gemonteerd dat op een rem lijkt. helaas was deze los gegaan, en maakte raar geluid.
mijn vraag is dit een rem ? of iets anders en zo ja waar dient het dan voor?
m vr gr Frank.

Hallo KoWrds

Ik zelf kan me er niet zoveel bij voorstellen. Kan je er misschien een foto van posten, daar zijn we hier gek op en het vergemakkelijkt het meedenken.

Hartelijke groet hugo
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi

Volgens een duitse website was het een rem, was omdat hij reeds verleden tijd is.
Dat is het voordeel van storings monteur met nachtdienst
dus afgelopen nacht is hij verwijdert en ligt al in de afvalbak.
gr Frank
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Het kan geen rem geweest zijn zou ik zeggen want HM1 machines waren niet voorzien van een rem....
ben wel benieuwd wat het wel was?
Welke website heb je bekeken die vertelde dat het een rem was?
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Even een update over de rem die geen rem is.
Omdat ik toch wat twijfel had over de rem.
Ben wat dieper in de materie gedoken en we hebben hier te maken met asyschrone 1 phase motor met opstart condensator.
de condensater zorgt er voor dat er een faseverschil ontstaat in de magnetische velden van de motor, in dit geval heeft de motor dit extra fase verschil nodig om op snelheid te komen/aanloopweerstand te overwinnen.
Als de motor op snelheid is word de condensator uit de stroomkring geschakeld door een centrifugaalschakelaar.
het is dus een centrifugaal schakelaar.
wellicht dient de schakelaar er ook voor als je de motor belast en in snelheid terug loopt deze dan de condensator bij schakeld voor extra kracht, dat moet ik nog uitzoeken.
maar 1 ding is zeker het is een centrifugaal schakelaar.
hopenlijk was dit verhaaltje duidelijk.
gr frank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.