Knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Tot mijn schande zie ik dat ik nog niet het fatsoen heb gehad me hier even voor te stellen. Om maar met de deur in huis te vallen, ik weet helemaal niets van houtbewerken. Ik kan nog geen pannuhlat recht afzagen.

M'n achtergrond, fotografie, beeldende kunst, meetechniek, produkt ontwikkeling, design etc. Heb in m'n vrijetijd veel aan 3D raytracing gedaan, http://www.povray.org

In het verleden heb ik veel aan luidsprekerbouw gedaan, maar het houtwerk was meestal een kwestie van wat plankjes in elkaar spijkeren, de "looks" deden er toch niet toe. Nu moet er echter een 7.1 set gebouwd worden en die komt in de woonkamer en moet er dus wel strak uit zien. Er staan nog meer projecten op stapel waarvan ik denk, waarom niet eens zelf proberen, b.v. bijgaande schetsmatige ontwerp voor een dvd-kast.

Ben inmiddels ook gefacineerd geraakt door houtverbindingen ondermeer door een japans boek, misschien iets om eens een website over te bouwen met goede computer graphics (POV-Ray uiteraard)

Knotwilg is Ingo, vandaar ...

i.

[album]68[/album]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Welkom,welkom !! Dat POV-RAY ziet er wel gaaf uit, zoiets zou ik wel eens willen gebruiken in de deksel van een houten doosje!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
rickkoorman zei:
Welkom,welkom !! Dat POV-RAY ziet er wel gaaf uit, zoiets zou ik wel eens willen gebruiken in de deksel van een houten doosje!

Ik neem aan dat je het over een aantal plaatjes in de Hall Of Fame hebt? Je realiseert je dat niets van wat je ziet echt is? Allemaal een kwestie van de juiste code schrijven en heeeel veeel geduld en rekenkracht.

i.
 

WR1944

Oud hout
Kan je de kreet POV-RAY nader verklaren. Dat POV-RAY forum was niet erg verduidelijkend.
In de oertijd van het computer-gebeuren heb ik ook wat aan ray-tracing gedaan om 3D-effecten te creeren. Ondanks de beperkingen van toen (begin jaren 80) waren de effecten best aardig om te zien. Maar met de mogelijkheden van tegenwoordig worden mijn programmaatjes van toen evenvoudigweg uit het water geblazen. Met die effecten van tegenwoordig heb je geen camera meer nodig. :mrgreen:
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
WR1944 zei:
Kan je de kreet POV-RAY nader verklaren.

Pov-Ray: Persistence of Vision Raytracer
Da's puur een raytracing engine, er zit dus geen modelleer software bij. Pov-Ray wordt gestuurd door een scripttaal die wel door heel veel modelleer software ondersteund wordt. Er is/was bijvoorbeeld een plugin voor SketchUp om je modellen naar Pov-Ray te exporteren. Hard-core gebruikers kunnen heel erg veel met de scripttal en gebruiken die om rechtstreeks de raytracer te aan te sturen. Het model van het kastje in m'n eerst posting is zo gemaakt.

Pov-Ray is nu 20 jaar oud en ooit op de Amiga begonnen, nu voor vrijwel ieder platform beschikbaar, inclsief de broncode. http://hof.povray.org/ geeft een aardige indruk van wat er mogelijk is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)

i.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik het goed begrijp is het in 3-D schilderen op de PC, maar het penseel is vervangen door programmaregels.
Of ben ik mis?

Mathieu
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
mathieu zei:
Als ik het goed begrijp is het in 3-D schilderen op de PC, maar het penseel is vervangen door programmaregels.

Da's een goede omschrijving, hoewel schilderen iets te schilderachtig is, het staat wat dichter bij fotografie.
 

WR1944

Oud hout
Bedankt voor de uitleg. Met mijn programmeren kwam ik toen niet veel verder dan wat kubussen en bollen met schaduw-effect en een oppervlaktestructuur. Maar ja, het ging om het idee. Ik programmeerde toen CAD-toepassingen voor de scheepsbouw tot dat Autocad krachtig genoeg was voor professionele toepassingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is dit dan ook de techniek (of iets in die aard) wat men gebruikt voor speciale effecten (buitenaardese wezens bijvoorbeeld) in films? Ik heb eens gelezen dat voor bepaalde effecten de beelden pixel voor pixel worden opgebouwd.

Mathieu
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
mathieu zei:
Is dit dan ook de techniek (of iets in die aard) wat men gebruikt voor speciale effecten (buitenaardese wezens bijvoorbeeld) in films? Ik heb eens gelezen dat voor bepaalde effecten de beelden pixel voor pixel worden opgebouwd.

Ja Mathieu, daar wordt een soortgelijke, maar iets snellere techniek toegepast (scanline rendering). Bekenden zijn de films Toy Story, Monsters.Inc, Ice Age, Avatar etc, die zijn (vrijwel) compleet op de computer gegenereerd, maar ook heel veel special effects in 'gewone' films komen tegenwoordig uit de computer. B.v. in Alice in Wonderland ( http://www.imdb.com/title/tt1014759/ is geen karakter onbewerkt gelaten.


i.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.