Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Schroefdraad Nooitgedagt stalen schaven

Hallo mensen,

Ik ben momenteel bezig om een stalen Nooitgedagt nr.4 op te knappen, echter de knop mist. Nu weet ik dat Stanley bijvoorbeeld een bedrijfseigen schroefdraad heeft voor die onderdelen die de handvaten vastzetten op het gietblok. Heeft Nooitgedagt die schroefdraad overgenomen, of hebben zij standaardmaten gebruikt?

Ik heb al gekeken of de onderdelen van een oude stanley op de Nooitgedagt pasten, maar dat bleek niet het geval.

Is er iemand die me hiermee kan helpen? Of iemand die een complete Nooitgedagt heeft en even wil kijken of de schroefdraden uitwisselbaar zijn?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Schroefdraad Nooitgedagt stalen schaven

Wilco,

ik zal straks even voor je kijken.

Hallo Wilco

Ik heb eens even gekeken bij mijn nr 4 Nooitgedagt. Het draad lijkt metrische m4 maar als je de draad goed bekijkt dan is het meer trapezium achting. Ik kan het wel in een Stanley draaien maar dan zit het lossig. andersom lijkt het niet te passen. Het is ook geen Woodworth engelse draad, Ik denk een eigen product. Op Ambacht en gereedschap weet iemand het vast wel.

Hartelijke groet Hugo

Hallo Hugo,

Bedankt voor de info.

Ik heb vandaag ook eens een M4 geprobeerd, maar die loopt na enkele slagen vast. Een standaard stukje m4 draadeind kan ik dus ook niet gebruiken. Zou het mogelijk zijn om er een m4 in te tappen? Ik moet zowiezo even kijken wat ik ermee ga doen, ben momenteel bezig het gietblok te lakken. het is al ontroest.

Is er trouwens misschien iemand met donor-onderdelen van een kapotte schaaf?

Hallo Wilco

Ik ben de nieuwe trotse bezitter van Rick's oude schaven verzameling. Ik weet niet wat je zoekt, een pb bied misschien uitkomst. Dat M4 tappen lijkt mij niet zo zinvol. Omdat er al veel metaal is weggesneden blijft er niet zoveel meer over. Ik denk dat er te weinig vlees overblijft om het draad goed te grijpen. Ik zou deze vraag eens op Ambacht en gereedschap stellen. Je moet er wel GEEN HAAST mee hebben ,maar daar zitten een paar gereedschap knutselaars die het vast wel weten.

Hartelijke groet Hugo

Forum Rechten