Stanley Sweetheart schaafbeitel (socket beitel).

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Ik zie dat het draadje dat ik 6 jaar geleden ben begonnen nog steeds loopt. Ik kan zeggen dat de Stanley Sweetheart beitels me nog steeds zeer goed bevallen. Voor mij zijn ze een schot in de roos.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb een vrij volledige set Nooitgedagt (4 / 8 / 10 / 12 / 16 / 19 / 22 / 25 /28 / 32 ) met plastic heft. Maar heb altijd een set met sockets willen aankopen (mijn grootvader had er een paar en waren zijn favorieten)

Zijn die Stanley SW dan zo goed ? Zijn ze vergelijkbaar (qua hardheid en standtijd) met Pfeil, Narex, MHG, LN, Veritas (in PM-V11 ) Sorby ... Het zou al ene hele stap zijn om van Nooitgedagt naar MHG te gaan (MHG ken ik van medecursisten) , maar dan zijn het nog geen sockets, dus wil ik deze stap niet gewoon doen omdat het LN is of omdat sommigen van horen zeggen dat deze Stanleys goed zijn.
Ik hoop dat Dervish of Rendew hun relaas geven, of mischien iemand die een paar van LN heeft en dus kan vergelijken.

groetjes
Jos

Beste Jos als ik het zo hoor gewoon de Stanley SW kopen!! (van de makers van het origineel een stukje history)
Ik heb ze nu een jaar en werk er elke dag mee zijn de fijnste beitels die ik momenteel bezit.
De LN socket beitel is ook erg fijn maar blijft een afgeleide van de SW.
En ja in mijn optiek zijn ze beter als Pfeil, Narex MHG of zelfs LN!
groetnis, Roeland
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Heeft iemand ook ervaring met de Stanley Bailey steekbeitels?

Hoi Nico,

Ik heb de Sweethaert socketbeitelset van Stanley.
Fijnste beitels die ik tot heden heb vastgehouden (geen ervaring met LN of Veritas beitels).
Verslaat mijn Nooitgedacht en Lidl beitels voor het fijne werk, liggen geweldig in de hand!
Had er al eens een over gepost hier.
groet, Guido
 
Laatst bewerkt:
Hoi Nico,

Ik heb de Sweethaert socketbeitelset van Stanley.
Fijnste beitels die ik tot heden heb vastgehouden (geen ervaring met LN of Veritas beitels).
Verslaat mijn Nooitgedacht en Lidl beitels voor het fijne werk, liggen geweldig in de hand!
Had er al eens een over gepost hier.


groet, Guido
Ik heb je post gelezen, maar
ik bedoelde eigelijk zijn er ervaringen met de Stanley BAILEY steekbeitels.
Voor een leuk prijsje kan ik een ongebruikte 6 delige set overnemen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik was vorig weekend in Arnhem op de Opendeurdag van ene bekende winkel... kon ik de beiden LN en Stanley SW in de hand nemen en "optisch" vergelijken. (tja ik kon daar moeilijk een uur staan timmeren met beide beitels om te vergelijken)
Dit gaf mij de doorslag om voor LN te gaan.

Thuis gekomen en dadelijk de 1/2" over de 8000 steen even wetten en testen ... whow, wat een verschil met de andere set als eerste indruk .
Jos
 
P

Pel

Guest
Nico, ik heb die beitels van de Lidll gekocht voor in meen € 8- vier steekbeitels,ik gebruik ze op de werkbank voor allerhande voorkomende werkzaamheden, o.a. lijm eraf steken, zeg maar het grove werk. Ze bevallen mij uitstekend, ik dacht eerst ook dat het pisbakkenstaal was maar daar heb ik mij flink in vergist, ik heb ze getest hier is het draadje ervan. ze zullen denk ik vroeg of laat weer in de reclame van de Lidll verschijnen? http://www.woodworking.nl/showthread.php?15843-Lidll-beitel-test&highlight=beitels+Lidll


Groet Pel.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland heeft die Lidl beitels ook veel gebruikt maar is nu bekeerd ;) hij beeft het licht gezien en gebruikt nu de SW beitels van Stanley
 
P

Pel

Guest
Roeland heeft die Lidl beitels ook veel gebruikt maar is nu bekeerd ;) hij beeft het licht gezien en gebruikt nu de SW beitels van Stanley

Ja rendew, maar ik heb ze in gebruik voor het grove werk waar ik niet op een nietje of anderszins hoef te kijken, er is ook nog al een prijs verschil neem me niet kwalijk.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zag gisteren een YT-filmpje waarin een aantal merken beitels met elkaar vergeleken worden:
https://youtu.be/QoeyWO5jKW8

De Stanley SW's en de Lidl's (vaderdag-set) kwamen daar goed uit. Opmerkelijk is het prijsverschil tussen Lidl en de LN/Veritas beitels…
Paul Sellers gebruikt trouwens de Lidl's voor zijn cursisten en is ook niet ontevreden. Enne--- Vaderdag komt eraan, dus eea in de gaten houden!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Roeland heeft die Lidl beitels ook veel gebruikt maar is nu bekeerd ;) hij beeft het licht gezien en gebruikt nu de SW beitels van Stanley

Andere orde van grote Rendew ik gebruik die Lidl beitels nog steeds!!! en al een jaar of 15 tot volle tevredenheid.
Heb hier over geschreven op het forum en kreeg gelijk het halve Forum over me heen: het zou wel pisbakken staal zijn.
Ik schreef toen oa dat de prijs kwaliteit verhouding super was en werd niet geloofd :)
Tot dat enige jaren terug ene Paul Sellers een lovende review plaatste op YT en sindsdien kan ik de beitels niet aanslepen.:)
Paul testte overigens de Aldi beitels!!! (die toevallig uit de zelfde fabriek komen).

Ik gebruik de Lidl beitels voornamelijk bij mijn restauratie werk verschillende sets met diverse slijphoeken maar ook met aangepaste en eigengemaakte handvaten.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.